bla bla


יש כמה ערים די קרובות לפריז שנראו לי מתאימות ל day trip. למשל Reims, Chartres, Dreux, Amien,   ועוד ועוד. אפשר היה כמובן לשכור רכב ולצאת לסובב פריז של כמה ימים, אבל כרגע אין לי לזה פרטנר/ית – לזוגתי שתחייה יש שתי ביאנלות בקנה, להכין בעבורן עבודות.

משום מה, להגיע לערים אלה באמצעי התחבורה ההגיוני ביותר, הרכבת, בעייתי. תעריפי הנסיעה יקרים רצח, אלא אם כן אתה רוכש את הכרטיסים חודשים מראש, מה שלא ממש סביר שיקרה לנסיעה קצרה שכזו. כמה יקר? בערך פי 10 מנסיעת רכבת בקו חיפה-תל אביב, לאותו המרחק בערך.

למה זה כל כך יקר? אולי מאותה סיבה שהרכבת הצרפתית סובלת משביתות בלתי פוסקות. לעובדים המאוגדים של חברת הרכבות הממשלתית יש תנאי עבודה מופלגים בטיבם, שאותם הם נאבקים בכל אמצעי לשמר. השבוע, אמצעי זה היה שביתה שביטלה את חלק גדול מהרכבות. אז רכבת לא הייתה אופציה. גם רשת האוטובוסים פה מופעלת על ידי חברת הרכבות, אז גם על זה לא היה בטוח להסתמך. נשאר בלה בלה..

ליתר דיוק, blabacar, אתר שיתוף הנסיעות שאותו עדיין לא ניסיתי עד כה, השלב המתבקש הבא בניסיונו של  המין האנושי להתייעל ולניצול יותר טוב של משאבים. מישהו מהמייסדים שם כנראה שאל את משנהו: "איך נקרא לאתר שלנו?" וההוא ענה לו: "אני יודע? משהו בלה בלה קאר".  מישהו הבין את הדברים באופן מילולי ורשם את הדומיין הזה. השאר היסטוריה.

קחו למשל האיש שאתו נסעתי בסופו של דבר ל Reims – סוכן של מוצרי קוסמטיקה הנוסע פעמיים בשבוע מפריז ל Reims הלוך וחזור. ברוב הפעמים מצליח למלא את מכוניתו הן בהלוך והן בחזור ב 3-4 נוסעים המשלמים לו 10 יורו האחד. הוא לבטח מכסה כך את הוצאות הדלק, ועדיין נשאר לו משהו. חוץ מזה, יש לו בכל פעם מישהו לדבר אתו בזמן הנסיעה הדי משעממת (הוא איש די משעמם, למען האמת).

כשבדקתי באתר, גיליתי שלמרחק כה קרוב, יש לי עשרות אפשרויות בבוקר של כל יום, ואני רק צריך לבחור על פי המחיר, מקום האיסוף, שעת היציאה ודירוג הנהג ורכבו. התפעול מאד פשוט – בהזמנה מחייבים אותך במחיר שהנהג המסיע מציע בה את הנסיעה, בתוספת עמלה. בתמורה אתה מקבל את מספר הטלפון של הנהג המסיע, וקוד בן 6 אותיות שאותו אתה מוסר לנהג המסיע רק כאשר הוא מוריד אותך ביעד. את הקוד דנן הנהג מקיש ביישומון ומיד מקבל את הכסף ששילמת.
יש כמובן מנגנון של דירוג נהגים ונוסעים, כמו שמקובל במקומותינו הוירטואליים.

חסרונות? הרכבת מהירה יותר, בעיקר ביציאה והכניסה לפריז. אבל בסידור של בלה בלה יש יותר גמישות. יש מצב שהנהג המסיע יחכה לך אם תתקשר אליו להודיע שאתה מאחר. יש מצב שאם זו לא סטיה גדולה מהדרך, הוא יוריד אותך במקום שנוח לך. בדרכנו חזרה, כבישי הגישה לפריז היו פקוקים, והנהג הביא אותי לתחנת מטרו ממנה יכולתי לחזור ללא פקקים, בעוד הוא עצמו המשיך להיאבק מן הסתם בתנועה.

זה העתיד: שיתוף משאבים, בתווך של שירות אינטרנטי, עם כוונת רווח. אלו יהיו חברות הענק של העתיד, כמו אפל ואמזון כיום, חברות כמו AirBnB, Uber, ו blablacar יהיו הדבר הגדול הבא. יש עוד שירותים מסוג זה פה, למשל של השכרת רכב מאדם פרטי אחד לאחר, הגיוני אם חושבים כמה מעט מהיממה מכוניות נמצאות בשימוש בפועל, ביחוד אצל אנשים שגרים בערים גדולות ועתירות תחבורה ציבורית יעילה כמו פריז.

ואיך Reims? שתי כנסיות מאד מרשימות, ושמפניה משובחת. שווה לעשות סיור (עשיתי) באזור הכרמים שרק לענבים המיוצרים ממנו מותר להיקרא שמפניה. יפה שם וגם השמפניה, אותה אני שותה תוך כדי כתיבת רשומה זו, טעימה.

מודעות פרסומת

2 מחשבות על “bla bla

  1. תודה ד"ע, אנסה את העניין בביקור הקרוב. באמת נמנעתי מביקור בשארטר בגלל מחיר הכרטיס השערורייתי

  2. פינגבק: בעולם הראשון | דרכי עצים

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s