לועסי הגת ומוצצי הנים


Miraa בשפת ה Meru בקניה, גת בארץ, הוא סוג של צמח הגדל במקומות גבוהים בקניה, ולעיסתו ממסטלת וכנראה גם ממכרת. שמו הלטיני Catha edulis ושיח שלו גדל אצלי בחצר.

אף פעם לא טעמתי את העלים מהשיח שלי (פחדן שכמוני), אך משום מה הוא נראה שונה מאד מעצי ה Miraa שראיתי סביב הר קניה, באזור שבט ה Meru, שענפיהם מפותלים ומעוותים, כמו העץ בן 300 השנים בתמונה מטה.אני חושב שהגת שיש לי בחצר היא מהסוג הנקרא hereri ומגודל בעיקר באתיופיה. אבל צריך עוד לברר.

Neem, או אזדרכת הודית, Azadirachta indica הוא עץ שהקנייתים קוראים לו מוארבעין, בגלל שחלקיו השונים מרפאים ארבעים מחלות שונות. אני אגב, מאמין בזה ומגדל עץ כזה בעצמי.

בכל אופן, בקניה מגדלים גת, ורוב היבול מוטס לסומליה מיד לאחר הקטיף. אין לצמח הזה חיי מדף בכלל. גת הוא גם ענף היצוא השני בחשיבותו של אתיופיה (אחרי קפה).

בקניה מוכרים ברחוב צרורות של גבעולים (לא את העלים!) והקנייתים צורכים לא מעט מהצמח הזה.הקונים לועסים את הגבעולים מהערב עד הבוקר, ואז הולכים לישון למשך היום. לא ברור לי מתי בדיוק הם משתכרים את הכסף לקניית הסם, כ 300-400 שילינג לצרור שנצרך בלילה אחד. הוצאה לא מבוטלת.

לעיסת גת הורסת את השיניים. הן הופכות חומות ומתפוררות. גם החניכיים הופכים חומים.  מצד שני – מציצת מקלות  Neem היא דרך מצוינת לתחזק את החניכיים והשיניים.  מיד רואים מי נמנה על מוצצי ה Neem – שיניו צחורות וחניכיו וורודים.

אצל ההודים זה עובד מצוין, וכנראה שהמנהג הגיע לקניה, עם ההודים שהיגרו לשם. יש גם משחת שיניים המופקת מ Neem והיא עובדת טוב, כמעט כמו משחת השיניים   Vicco Vajradanti  בה אני משתמש העשויה על פי מרשם איורוודי עתיק מ 20 צמחים שונים, כולל נים.

בכל אופן, שני המנהגים, גם לעיסת הגת וגם מציצת מקלות הנים נפוצים גם בקרב שבט הבוראנה וגם אצל שבט הסמבורו. אלא שאפשר בוודאות לחלק את האנשים לכאלו המשתמשים בגת, כאלו המשתמשים בנים, וכאלו שלא משתמשים לא בזה ולא בזה.

ניראה לי שקבוצת המשתמשים גם בזה וגם בזה היא קבוצה ריקה. אלו פשוט אוכלוסיות מנוגדות באופיין. אפשר לראות מיד שצחורי השיניים, כמו למשל Tosa המוזכרת כאן, הם טיפוסים פעלתנים ופרודוקטיביים. ואפשר לראות גם ששחורי השיניים הם הפראזיטים והאלמנטים הלא יצרנים החברה. שחור השיניים בקניה הוא אינדיקטור טוב לבטלנות כמעט כמו שחור הבגדים אצלנו.

ומה לגבי לובן השיניים? יחסית לאמריקאים, שרבים מהם מלבינים את שיניהם ברבים באמצעים כימיים, אין שיני העם היושב בציון צחורות דיין.

אז מה התשובה הבריאה? Neem.  או לפחות Vicco. (מוכרים את זה בסופר פארם)

6 מחשבות על “לועסי הגת ומוצצי הנים

  1. דורית מאוד מרוצה מהויקו שלה – היא משמשת מאז שביקשת ממני להביא כמה מהודו והחרמנו שפורפרת אחת…
    בני א.

    אהבתי

  2. פינגבק: הממשק הראוי | דרכי עצים

  3. פינגבק: איפה המוסד כשצריך אותו… | דרכי עצים

להשארת תגובה