הממשק הראוי


לא פשוט העניין הזה. היה לי יותר קל כאשר הייתי צמחוני וזהו. לא אכלתי בשר וחוץ מזה לא הטרדתי את מוחי יותר מדי בנושא בעלי החיים. מצד אחד, זה אפשר לי לאכול ביצים ומוצרי חלב בלי לחשוב על המחיר שמשלמים בעלי החיים (15000 אפרוחים ביום, עגלי חלב וכל זה…) ומצד שני לא הייתי צריך לחשוב יותר מדי על ההשפעה שיש לאדם על בעלי החיים בעולם.

כמו שאדם שהפסיק לעשן כבר לא יכול לסבול אפילו ריח של סיגריה בודדת לידו, כך טבעונות הפכה אותי יותר מודע לסבלם של בעלי החיים, סבל הנגרם על ידי בני האדם, בעיקר אבל לא רק, בתעשיית הבשר-חלב-ביצים (שהם בעצם אותה התעשייה, כי מכירת החלב של הפרה בתקופת חייה הקצרה, מאפשר למכור אחרי כן יותר בזול את ההמבורגר שעושים ממנה, כשתנובת החלב שלה יורדת ולו קצת.)

אז מה ה"ממשק הראוי" בין בני האדם לחיות?

בקצה אחד של קשת האפשרויות יש גישה רדיקלית אחת: שפשוט ננתק מגע. לא נתערב בחייהם. לא נאכל אותם, לא נאכל את תוצרתם, לא נעביד חיות משק, לא נחזיק חיות מחמד. לא ננסה עליהם שמפו, לא נעשה עליהם ניסויים. לא נצוד אותם ל"ספורט", לא נדוג אותם, כלום. פשוט ננתק מגע.

נשמע קשה, ויש באופציה הזו בעיות:

1 – אנחנו אלה שתרבתנו והתאמנו לצרכינו מינים רבים של בעלי חיים. חלק גדול מהם כבר לא מסוגלים להסתדר בעצמם בטבע. החתולה שלי, לא מסוגלת לצוד למחייתה, גם אם חייה היו תלויים בכך. היא לא יודעת שאפשר לאכול משהו שונה מכופתיות חומות קטנות.

2 – אם המין האנושי יהפוך טבעוני, אמנם ירד משמעותית הלחץ על השטחים הלא מעובדים. אפשר יהיה אפילו להחזיר לטבע שטחים רבים המעובדים היום כדי להאביס בעלי חיים. אפשר יהיה לצמצם שטחים חקלאיים בעשרות אחוזים, ועדיין – יהיו לא מעט מקומות שתהיה תחרות עם בעלי החיים על טריטוריה. ויש סכנה מוחשית שבהעדר תועלת כלכלית מבעלי החיים, הם יפסידו בכל תחרות שכזו. כמו חזירי הבר בוואדיות חיפה. הם עוד לא הזיקו לאף אחד, אבל מספיק שתושב שומע את נחירותיהם בלילה מתחת לביתו כי שהוא ירגיש מאוים. ובשביל "שלום ילדינו" כל האמצעים כשרים. יש למין האנושי תיאבון ללא גבול, והוא ידחוק את רגלי בעלי החיים. או על ידי כריתת עצים, או על ידי יבוש ביצות, או בכלל, על ידי שינוי שטחים מסיבות שונות ומשונות.

אז מה עושים? כנראה שניתוק מגע דורש גם הפרדה מרחבית. שמורות טבע, גדולות דין, שבהם יוכלו בעלי החיים להסתדר בינם לבין עצמם. ושלתוכם נצטרך לאקלם, על פני כמה דורות, את בעלי החיים שבייתנו. מסובך, דורש השקעה לא קטנה, אבל זה המעט שאנו כמין יכולים לעשות בכדי להחזיר את חובנו לבעלי החיים על עשרות אלפי שנים של ניצול.

אבל למה אנחנו צריכים ללכת כל כך רחוק? מה רע בזה שיהיה לי חתול, או כלב או חיית מחמד אחרת?

נתחיל בזה שדגים באקווריום וציפורים בכלוב הם אסירים, וחייהם לא באמת משהו לכתוב עליו הביתה, לו יכלו הם לכתוב.

חתולים וכלבים הם טורפים מטבעם. רבים מהם כבר שכחו את העבודה, אבל יש לא מעט שצדים פה ושם, ובחסות התגבור במזון ובמחסה מצד בני האדם, נהנים מיתרון תחרותי "לא הוגן" על בעלי חיים אחרים. יש הרבה יותר מהם מאשר האקו-סיסטם יכול להכיל, והם מכחידים בעלי חיים אחרים, כמו מכרסמים וציפורים, מה שבאופן טבעי, ללא התערבות בני האדם במערכת, הם לא היו מסוגלים לעשות. זה אספקט אחד.

והאספקט השני: האם מוצדק להרוג פרות ותרנגולים כדי שיהיה לידי שק פרווה מגרגר ללטף? בחודש האחרון אני מאכיל את החתולה במזון טבעוני, אז אולי זה אפשרי לפתור את הבעיה הזו. אני לא יודע אם אפשר ל"טבען" כלבים. בכל אופן, הפריע לי שבהפגנה על זכויות בעלי חיים השתתפו לא מעט "מאכילי כלבים וחתולים", כאלה המאכילים עשרות ומאות חתולי רחוב. במה הם מאכילים אותם? בחיות אחרות. למה? מה בדיוק הצידוק המוסרי לזה?חתול

אולי יש מקום לחיות מחמד לא טורפות? מה רע בתרנגולת המקרקרת בחצר? והאם מוסרי לאכול את הביצים הלא מופרות שהיא מטילה? או בעז? עזים הם אחלה, בעיני לפחות. אין לי תשובה טובה למה לא להחזיק עז כחיית מחמד, חוץ מזה שהם אוהבות לנגוח לך בברכיים (אני יודע, הייתה לי עז, בצבא). כשהן קטנות ועדיין אין להן קרניים (אבל הגולגולת שלהן קשה, מאד) זה כואב. כשיש להן קרניים, זה מסוכן. ולא נראה לי מוסרית לקטום את קרניהן. אז אולי זו הסיבה למה לא.

מה לגבי מדינות נחשלות, שבהן חורשים את השדה בעזרת סוס כי אין להם טרקטור. אני חושב שזו לא בעיה אמתית בטווח הארוך (ואנחנו מדברים פה בפירוש על טווח ארוך), כי בטווח הארוך זה כבר לא יהיה קיים. אם אתה חורש בסוס, אתה מן הסתם מקבל במקביל סיוע מזון מהאו"ם. בכל אופן, להמשיך לחרוש בעזרת שור או סוס הוא לא פתרון ממשי לטווח הארוך.

מה לגבי חברות של רועים, שאין להן חקלאות? הייתי בחברה שכזו, ואף סיפרתי על זה כאן. להבנתי, גידול האוכלוסיה האנושית כבר לא מותיר מקומות בהן אפשר להתקיים ללא חקלאות. גם בני הבוראנה מבינים את זה ולמרות הקשיים, תוך כמה שנים הם יסתמכו יותר ויותר על חקלאות, פחות על מרעה. זה פשוט כבר לא יכול להאכיל אותם, גם אם לא היה כדור הארץ מתחמם והופך את אזורם למדברי.

האם אני רואה את הדברים מנקודת המבט של העולם הראשון השבע? זה שיש לו עודף אופציות תזונתיות ומנסה להשית את אמות המידה המוסריות שלו על עמים שלא יעמדו בזה. יש מצב. אבל את זה אמרו גם על עבדות, וזכויות נשים.

ועוד לא התחלתי לחשוב על נושא הדת: על מצוות דתיות כמו תרנגול כפרות, תפילין מעור פרה, שטריימל מפרווה והקרבת קורבנות. דת ואבולוציה תרבותית הם לתפיסתי מושגים סותרים, אבל אני מקווה שדתות יוכלו להתאים את עצמן להתפתחות תפיסת המין האנושי את בעלי החיים, אולי אחרי שהן יפסיקו להפלות נשים לרעה ולהבטיח גיהינום הומוסקסואלים.שחיטה כשרה

הנושא לא פשוט, ואני לא רואה מספיק עיסוק בנושא. כי לא רק הדרך חשובה. חשוב גם היעד הסופי. איך יראה עולמנו כשבני האדם התפתחו למקום שבו הם נותנים לחיות לחיות? ואיך גורמים לזה לקרות?

5 מחשבות על “הממשק הראוי

  1. אין לי מושג איך לענות על השאלות האלה. נדמה לי שמנקודת הראות של הטבע, כל החיים אינם מוסריים – כי מי ששורד בטבע הוא מי שחזק יותר, לא מי שמוסרי יותר. אפשר לנסות לשפר את הטבע, אבל זה לא נראה לי מאוד ריאלי. פתרון זמני, בעיניי, הוא לנסות לגרום כמה שפחות נזק, ככל האפשר. גם זה משהו.

  2. כבר אמרו זאת לפני, אנו צריכים להיות טבעיים. האדם אוכל בשר, הוא עושה זאת מיליוני שנים. מה שחדש הוא העינויים – את זה יש להפסיק. טבעונות היא מחאה. אני גם מוחה, לא מוכן לקחת חלק בזה. בתנאים מסוימים בהם ברור שאין עינויים אני מוכן לאכול ביצים או לשתות חלב. לא נראה לי שאמצא בקרוב מקור כזה של בשר.

  3. אי אפשר לדעת איך משהו ייראה כשהוא ייגמר, אבל אפשר לדעת להתחיל אותו, ואפשר להיות בטוחים שמהלך שמתחיל מתוך דאגה אותנטית לחיות (ולא דאגה מן הסוג "אם לא נחלוב אותה ייכאב לה"), יסתיים במקום הרבה יותר טוב לחיות מאשר מהלך שמתחיל בניצול ובאפתיות.

    ואגב, כלבים אפשר לטבען יותר בקלות מחתולים, חתולים הם טורפים וזקוקים לליזין הנמצא רק בבשר ומפותח במעבדה לצורך המזון הטבעוני (שגם אני מאכילה בו) ואילו כלבים הם אומניבורים כמונו ויכולים לחיות ללא בשר.

  4. פינגבק: למה לא קעקעתי 269 על היד אתמול | דרכי עצים

להשאיר תגובה

