למה גרפיטי?


עשרות אלפי אנשים עמדו שעות בתור בכניסה לשני בנינים המיועדים להריסה בצפון תל אביב שבהם היה במשך שבוע אירוע פופ-אפ של אמנות רחוב (מודל VR של הפרוייקט, עשוי מצויין, נגיש כאן). יותר אנשים ביקרו בשני הבנינים, בני שלוש קומות בפנקס 11 ו 13, מאשר ביקרו במוזיאוני ישראל, חיפה, הרצליה ופתח תקווה גם יחד במשך שנה שלמה. מוזיאון תל אביב לא ברשימה בגלל התערוכה של קוסמה שהצליחה להביא גם היא המונים.

גם קבוצת הפייסבוק אומנות רחוב,ציורי קיר וגרפיטי בארץ ובעולם היא קבוצת הפייסבוק היותר פעילה שאני מכיר. כמעט שלושים אלף חברים, עשרות פוסטים ביום, כל פוסט זוכה לעשרות או מאות לייקים. אין ספק – הרבה אנשים אוהבים גרפיטי.

ויש גם סצינה שלמה של סיורים באיזורים של אמנות רחוב. בתל אביב וגם בערים רבות בעולם. יש לאמנות רחוב קהל גדול. כמה גדול? אולי מספר המבקרים באירוע מעלה הוא אינדיקציה, כי בשאר הזמן, קשה לדעת כמה אנשים סתם מסתובבים ברחובות במטרה לראות אמנות רחוב.

למה זו אמנות כל כך פופולרית, לעומת ההתעלמות הכל כך מוחצת של הרבים מאמנות עכשווית כפי שמוצגת בגלריות ומוזיאונים? את זה יצאתי (למרשתת) לבדוק. לא מצאתי שם הרבה, הרוב כאן אלו תובנות שלי.

גרפיטי זה הרבה דברים, אבל אליטיסטי זה לא, וכנראה שלזה יכולים רבים להתחבר. לא נדרש הון סימבולי כלשהו ליהנות ממנו. הוא לא מונח בתוך "קופסה לבנה" כלשהי, שאליה גם אם לא צריך לשלם דמי כניסה, יש "דמי כניסה" סימבוליים: צריך למשל לדעת מתי פתוח (לא הרבה…), מי מציג מה ומתי – המידע לא מאד זמין, וצריך לעקוב אחרי הדברים ולדעת מראש מי, מה, איפה. נכון, גם בגרפיטי נחמד לדעת מי, אם כי לא חייבים. גם איפה ללכת כדאי לדעת, אבל תמיד כיף לגלות באקראי. לגבי מתי? כשלא יורד גשם חזק מדי….

מצד שני, מה קורה כאשר אותם אמנים המציירים על קירות, עושים זאת ברשות, בהסכמה, לפעמים אפילו תמורת תשלום? האם משתנה משהו באופן ההתיחסות של ה"קהל" המדומיין (שאני מתיימר לייצג) אל העבודות? האם זה משמעותי לעבודה עצמה?

מה קורה כאשר אותם אמנים מציגים גרסאות ממוסגרות של עבודותיהם בגלריות (שחלקן מתמחות בהצגת אמנות של אמני רחוב) זו כבר לא אמנות רחוב על פי ההגדרה, האם הריגוש, החוויה, שונים מאשר התקלות מקרית בעבודה של אותו אמן על קיר בטון מתקלף בחלק היותר עני של עיר מסויימת?

ואיך ניתן להתייחס לעבודות של אמני רחוב בתוך פרוייקט כמו למשל הפופ-אפ התל אביבי של חברת הנדל"ן "אנשי העיר" באוצרות של יערה זקס? מצד אחד, העבודות חולקות את אותה זמניות, ה"בר-חלופיות" של אמנות הרחוב, אבל פה מרחב הזמן נעדר את המימד האקראי של אמנות רחוב "ברחוב". הוא תחום בעשרה ימים וזהו. (לא שזה הפריע לי להתפלח לבינינים כמה שבועות אחרי גמר התקופה, ולצפות בעבודות שנותרו – אלו שצויירו על הקירות לפחות, בחברת כמה בוזזי מזגנים..). זה שהייתה פעולה אוצרותית פה, בהחלט משנה את אופן ההתייחסות (שלי) לעבודות אלה. כשאתה מסתובב ברחובות ומסתכל בעבודות, התחושה היא שאתה "האוצר" – אתה מחליט לאן ללכת ומתי, למה להתייחס (במקרה שלי – בעיקר לעבודות שיש בהן פרצופים…) וממה להתעלם. הבחירה שלך.

אה, ועניין הצפיפות. זו חוויה שונה לחלוטין כשאתה ועבודת האמנות שניכם באויר הפתוח, כשאתה לא דחוס בין המוני אנשים שכל אחד מהם מנסה בו-זמנית לתעד את העבודות יחד עם עצמו (ובלעדיך), קל וחומר כשמגיפת הקורונה עוד לא עזבה אותנו, לא באמת.

הפן האנרכיסטי, הוא שזה חסר (לי לפחות) בשלושת ה"אתרים" מעלה: ציורי קיר מוזמנים (murals), גלריות לגרפיטי ואירועי פופ-אפ. אבל מצד שני, האנרכיזם הזה מתבטא כמעט רק באזורים היותר עניים בעיר. באיזורים היותר מבוססים או שאין גרפיטי או שהוא נמחק חיש מהר. לאיזורים היותר מוזנחים של עיר, יש אולי מעט רווח כלכלי מאנשים שבאים לבקר בהם, ולא היו עושים זאת אחרת, ואולי הסביבה הבנויה הופכת קצת פחות מכוערת (לדעתי לפחות, יהיו רבים שיחשבו להיפך). אבל כן, יש טעם לפגם ש"המרחב הציבורי" פרוץ כמעט רק באזורים מוחלשים (או שעוברים גנטריפיקציה).

מה שעוד אטרקטיבי בגרפיטי זה שכל אחד יכול למצוא בו משהו לטעמו. אני למשל לא מתלהב מעבודות טקסטואליות סבוכות, אולי כי אני לא מצליח לפענח את הכתוב ביצירות היותר מתוחכמות (המכונות Wildstyle) אבל יש רבים אחרים שכן.

Wildstyle 

יש שפע כה גדול של סגנונות, לכל טעם. ולא מעט עבודות הן "פיגורטיביות" וגם זה גורם לא קטן בהעדפת הקהל, שלא מתחבר לעבודות מושגיות ו/או מופשטות.

ויש את הקטע של זיהוי סגנונות האמנים וחתימתם (רובם שומרים על אנונימיות) ו"ציד" העבודות שלהם בכל רחבי העיר.

לא יודע אם מיציתי את הנושא. אני בטוח שיש עוד סיבות. ספרו לי עליהן, בתגובות מטה…

מילון מושגי גרפיטי לשרותכם..

להשארת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s