גירוש ספרד II


רצה המקרה וקראתי באחד השיעורים את תיאורו של חיסדאי קרסקס על הפרעות ביהודי ספרד ב 1391, שבעקבותיהן התנצרו בכפיה רובם, חלקם נשאר יהודי, חלקם נהרג וחלקם נמכר לעבדות לערבים מצפון אפריקה. הפרעות האלו הובילו מאוחר יותר לגרוש ספרד של 1492, שתורץ בזה שהיהודים הנותרים מפריעים ל"נוצרים החדשים" להיטמע בקרב הנוצרים הוותיקים.

ולגמרי במקרה, באותו השבוע פרסמה הסוכנות כמדומני, ששליש מהמהגרים מישראל, מה שפעם נקרא יורדים והיום נקרא עולים (לברלין למשל) הם מהגרים לשעבר לישראל מחבר העמים (בקיצור – "רוסים" למען הנוחיות), ורוב אלו, הוגדרו "חסרי דת". כלומר – אנשים שעלו על פי חוק השבות אבל על פי ההלכה לא היו יהודים. יתכן שהם היו נוצרים אדוקים, או שאולי מוסלמים, אם הגיעו מאחת הרפובליקות שבמרכז אסיה, אבל פה הם נחשבו ל"חסרי דת". מהכתבה בעיתון הארץ (כמובן):

רבים מהישראלים שיורדים מהארץ בשנים האחרונות הם עולים מברית המועצות לשעבר, שיהדותם הוטלה בספק, כך אמר מומחה למגמות הגירה בכנס על ישראלים בתפוצות שנערך בשבוע שעבר בכנסת. לדברי יוגב קרסנטי, יועץ לסוכנות היהודית, יותר משליש מ–15,900 הישראלים שירדו מהמדינה ב–2012 הוגדרו על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה כ"חסרי דת" — מונח המתייחס בדרך כלל לעולים ממדינות ברית המועצות שהיו זכאים לקבל אזרחות ישראלית בהתאם לחוק השבות, אך אינם נחשבים ליהודים לפי ההלכה.
להערכתו, הקשיים שהוצבו בפני עולים אלה, שרצו להתגייר בישראל, גרמו להם בסופו של דבר לעזוב את המדינה. "מאחר שהם לא נחשבים כאן ליהודים, הרבה יותר קשה להם להרגיש שהם חלק מהמדינה", אמר קרסנטי, שהוסיף כי המספרים מייצגים מגמה נמשכת בשנים האחרונות. לדבריו, מספר העולים מברית המועצות לשעבר, שמתאימים להגדרת "חסרי דת", הוא 200 אלף עד 250 אלף.

ובצירוף מקרים, קראתי גם בלולאת האל, הבלוג של תומר פרסיקו, על ה"הדתה" של עולי ברית המועצות לשעבר. רבים מאלו שלא עוזבים, "מתחזקים" בדת היהודית, אפילו בלי להתגייר לפעמים. הסבר סוציולוגי לתופעה אפשר למצוא ברשימה ההיא. בכל אופן, זהו הצד השני של המטבע.

בדיוק כמו ספרד הנוצרית, שהפכה נוצרית קנאית בסוף המאה ה 14, והקיאה את היהודים מצידה, דחתה אותם כגוף זר אותו לא יכלה יותר להכיל, כך גם מדינת ישראל, שהפכה יותר ויותר יהודית פונדמנטליסטית ולאומנית, לא מצליחה להכיל את העולים מברית המועצות כמו שהם, על התרבות, ההווי והמנהגים הייחודיים להם, על מגוון הדתות והאמונות שלהם – רובם בכלל הגדירו עצמם אתאיסטים בשנים הראשונות להגעתם. מדינת ישראל אפילו לא מציעה להם דרך להינשא האחד עם השני, או עם בני דת אחרת.

לא מספיק למדינה שהם יושבים בכף היהודית של המאזן הדמוגרפי, אחת היא מהי דתם או אם יש להם דת. הם שייכים ל"עם" היהודי גם אם לא לדת היהודית.

למרות לשון חוק השבות, לא באמת נוצרה בישראל זהות לאומית המנותקת מהזהות הדתית. אם מישהו צריך הוכחה, הקשיבו לפרסומות המעודדות גיור שמפרסם בתקציב גדול המשרד לשירותי הדת. המשרד הזה, שכבר בוטל פעם והוחזר, הוא בעצם משרד המשרת דת אחת בלבד, ותקציבו משמש אותו בניסיון להמיר בני דת אחרת על דתם ולשכנע אותם להתגייר. המשרד לשירותי דת לא ממש מקים כנסיות פרבוסלביות לעולים הנוצרים. הוא בעצם המשרד להפצת הדת היהודית. מי מ"חסרי הדת" ששומע את הפרסומות האלה, והדת לא עושה לו את זה, לא קשה לו להבין שהוא נטע זר פה. הפרסומות אומרות את זה במפורש.

ובואו לא נשכח שעדיין יש פה רק גיור אורתודוקסי, והמתגיירים, בניגוד ליהודים מלידה, נדרשים לשמור מצוות, גם אז זה בניגוד לאמונתם או לחוסר אמונתם.

אז הם עוזבים, היהודים על פי דמם ולא על פי אמונתם. הם הבינו, והם עוזבים את המקום בו לא רוצים אותם. בו הם נתפסים כמסכנים את ההומוגניות של העם היהודי. משרד ממשלתי אומר להם בתשדירי תעמולה, שגם אם ישרתו בסיירת הצנחנים ויצביעו לישראל ביתנו, אם הם לא יתגיירו, הם לא "משלנו".

טוב, אז לא צריך, נמשיך בנדודים.

 

מחשבה אחת על “גירוש ספרד II

להשארת תגובה