שלב המראה II ™


"את תהליך יצירת האגו הסביר ז'אק לאקאן בעזרת מטפורה הנקראת "שלב המראה"

כשתינוק אנושי נולד, אין לו עדיין תחושה של נבדלות מהסביבה, או של אחדות פנימית. הוא אינו מסוגל לשלוט באבריו או בתנועותיו ואין לו ארגון-על המאחד את מצביו המנטליים השונים. התינוק האנושי, שלא כמו יונקים אחרים המסוגלים לעמוד על רגליהם מייד לאחר היוולדם, נולד טרם זמנו.
התחושה של התינוק היא כאוטית, מפורקת, בלתי אחידה. היא בליל של תחושות שאין להן עדיין הגדרה. אין לו קביעות, יציבות רגשית, זהות, אבל הוא מצוי בזרימה פנימית מתמדת. החוויה שלו מקוטעת, לא המשכית, ודינמית. התבוננו בתינוק: הוא יכול לבכות ומיד אחר כך לצחוק ומיד שוב לבכות. עם זאת, חוסר הזהות ואי האחידות, העדר ההגדרה העצמית, גורמים לו למצוקה.
על פי המטפורה של לאקאן, בשלב מסוים, בין גיל 6 ל-18 חודשים, התינוק מביט במראה ומוצא שם את הפיתרון. מהמראה משתקפת אליו בבואה, דמות מתואמת, אחידה, ושלמה. הוא מתבונן בה ושואל "האם זה אני?", וההורים מאשרים לו שזה אכן הוא. הוא מרים את ידו וגם הבבואה מרימה את ידה, והוא מבין שהוא יכול לשלוט בה באמצעות תנועותיו ומחוותיו. כעת הוא מזהה את עצמו כאותה בבואה, כפיל, שההורים אישרו לו שזה אמנם הוא. הבבואה שבה הוא יכול לשלוט היא גירסה מואדרת של עצמו.
המראה מסמלת את השיקוף  של דמות אחודה היוצר את תחושת הזהות אותה אנו מגדירים כ"אני", שמשקפים אלינו, בתחילה הורינו ואחר כך גם אחרים. אנו מזדהים עם השתקפויות אלו ובאמצעותן מגדירים את עצמנו כ"אני", שיש לו  תכונות מסוימות, וקווי מתאר ברורים. לדימוי זה אנו קוראים  אישיות, ורואים בו דבר קבוע ומגובש"

עד כאן מתוך כתבה במעריב

אבל אני חושב שלאקאן, ואחרים, פיספסו את שלב המראה II™ .

בשלב זה, שאותו אנחנו עוברים מתישהו בין גיל 40 ל 50, אנחנו מפסיקים להזדהות עם הדמות הנשקפת מולנו בראי. הופך להיות לנו ברור שהדמות הנשקפת מולנו בראי היא לא אנחנו.

הרי אנחנו הרבה יותר צעירים, מאותה דמות הנשקפת ממול. וגם – אין מצב שבאמת יש לנו כל כך הרבה שיער לבן. והכרס הזו, די ברור ששלנו הרבה יותר צנועה מזו שמולנו במראה. וגם קמטים יש לנו הרבה פחות מלדמות הזו מעברו השני של הראי.

מה עושה שלב המראה השני לאגו שלנו? כמו ששלב המראה הראשון מבנה את האגו שלנו, שלב המראה השני מפרק אותו. בשלב הראשון הבבואה נראית שלמה ואנחנו הם החסרים, אחר כך אנחנו מגדילים יכולות ומשתווים לתדמית שלנו, ובשלב המראה השני די ברור שהבבואה פגומה, יותר פגומה מאיתנו, לבטח.

אבל לא רק המראה היא זו שמפסיקה לשקף לנו את עצמנו האמתי. גם האחרים מפסיקים לעשות זאת. הבחורות הצעירות ברחוב שמתחילות להסתכל דרכך, האנשים שפונים אליך ב"אדוני", ונותנים לך יד ללחיצה במקום כפה.

וגם ההורים שלנו, שוב בניגוד מובהק לשלב המראה הראשון, כבר לא שם לקבל אותנו ללא תנאי ולאשר לנו, כן, אלו אתם. במקרים רבים הם כבר לא בין החיים, או מבוגרים ושוליים מידי בחיינו מכדי שדעתם תהיה משמעותית בעיצוב האישיות שלנו. וגם אם הם כן שם, ומשמעותיים מספיק, הם זוכרים אותך כמות שהיית, לא כמו שאתה משתקף בראי כיום.

שלב המראה II מספק מוטיבציה חזקה לקשר זוגי ארוך ימים. כשאתה חי עם אותו אדם הרבה שנים, גם הוא נוטה לראות אותך קרוב יותר לאופן שבו אתה רואה את עצמך, ולאיך שנראית בעבר, מאשר לאיך שהמראה, ואחרים, רואים אותך כיום. בהחלט עוזר לתחזק  את האגו ההולך ומתרופף ככל שאתה יותר מצדו האחר של שלב המראה II ™.

מודעות פרסומת

6 מחשבות על “שלב המראה II ™

    • יפה ואני מאוד מבין ומזדהה עם מה שכתבת. מאוד נהנה מהכתיבה שלך

  1. חומר למחשבה. המטרה של אנליזה היא להשתחרר משלב המראה. נכון שהיווצרותו הייתה הכרחית להתפתחות האני אבל האני הוא לא כל כך הכרחי בשלב התפתחותי מאוחר יותר כאשר האדם מזדהה כסובייקט (הישות בעלת הרצון) יותר מאשר כאגו (הישות בעלת קוי המתאר). מה שמביא אותנו שוב לאותה מסקנה, שמי שלא הצליח לעשות אנליזה אולי הזיקנה תעזור לו להשתחרר מדימוי הגוף. במקרה הכי גרוע המוות יעזור להשתחררלא רק מדימוי הגוף אלא מהגוף כולו.

  2. פינגבק: ספריית פבזנר | דרכי עצים

  3. פינגבק: בממוצע | דרכי עצים

  4. פינגבק: בממוצע | דרכי עצים

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s