שלושה כושים קטנים


לפני שנים לא רבות, היו ברחוב אלנבי בתל אביב שתי קונדיטוריות בשם קפולסקי. אני חושב שהן היו שייכות לשני אחים. האחת, בפינת רחוב ביאליק, עשתה עוגות מעולות, אך לא היה שם מקום לשבת. אמא שלי נהגה לקנות שם. השניה, בערך מול קולנוע אלנבי (ז"ל) עשתה עוגות הרבה פחות טובות.

נחשו מי מהשניים נסגרה ומי הפכה ל"המותג קפולסקי, אחד מנכסי צאן הברזל של עולם בתי הקפה בישראל הלך והתרחב עד שהפך לרשת בתי הקפה הראשונה בישראל"…

בכל אופן, השנים היו לפני עידן ה Politically correct, ולפני העליה האתיופית, לה אסור היום לקרוא "כושים", "שחורים"  או אפילו "פלאשים", כפי שגיליתי כאן. מסתבר שפֶלַאשַה (רבים: "פלאשים"), הוא כינוי גנאי שמשמעו בגעז "גולים" ומקורו בציווי הקיסר יסחק. (הא – נפלאות ויקיפדיה…).

באותם הימים, משום מה, כושים ואפיה התקשרו איכשהו יחד, לא ברור לי למה. כפי שאפשר לראות בכרזה מטה

גם אצל קפולסקי, ארבעה כושים עבדו שעות נוספות, ואפילו בריצה, בכרזה לסניף שלימים הפך לרשת

רק כרגע הבנתי שכותרת הכרזה "אל תלכו ללקט בשדה אחר" מתייחסת לסניף השני של קפולסקי (זה עם העוגות היותר טובות) הנמצא בסמוך, וטורחת להבהיר שהחנות "ההיא" אינה סניף שלהם. הם גם קוראים לעצמם "האחים קפולסקי", ומזה אני מסיק שהקונדיטוריה השניה לא הייתה של אח שלהם, אלא אולי קרוב משפחה אחר.

 

הכושים בכרזות היו כנראה "אפרו-אמריקאים", שכן אמריקה נחשבה אז לשיא הטעם הטוב (למרות הכמות האדירה של קונדיטוריות מדהימות של יוצאי מרכז אירופה שהיו אז בארץ – במיוחד בחיפה). מצאתי גם את הכרזה הזו, מאותם הימים:

יש אגב עוגה שעדיין קוראים לה בשם הבלתי תקין פוליטית עוגת כושי, כמו למשל במתכון שכאן.

איך נקרא לה בעידן ה PC? אולי עוגה אפרו-קצפתית?

4 מחשבות על “שלושה כושים קטנים

  1. יכול להיות שהמילה כושים התייחסה כאן לקפה?
    משלוש כוסות הקפה שנושאים ה"כושים" מיתמרות שלוש מילים שאני לא מצליחה לקרוא אבל יכולות להסביר את הבחירה.

    אהבתי

  2. באמת מוזר מאד. אולי זה חוזר לאיזה סרט מצויר שהיה מפורסם אז? ככה הדמויות האלה נראות. ומלבד זאת, בעידן השחור-לבן, אולי חיפשו משהו שישמש ניגוד לשביסים ולסינרים הלבנים. לך תדע.

    אהבתי

להשארת תגובה