אני, מרקסיסט


על פי קארל מרקס, הסוציאליזם תלוי בראש ובראשונה בקיצור יום העבודה. רק כך יהיה "השגשוג השופע של המימוש העצמי זמין לכל". בלשונו: "קיצור יום העבודה הוא התנאי המוקדם היסודי למימושה (של החירות)" (מתוך "הקפיטל").

את האספקט הזה של תורת מרקס, אימצתי בתחילת 2011, אז קיצרתי את יום העבודה שלי. לכמה שעות קיצרתי? לאפס. אך אם ממצעים 25 שנות עבודה של יום עבודה בן 10-12 שעות עם 11 שנות אי-עבודה (עד גיל הפרישה הרשמי) של אפס שעות ליום, מגיעים לקצת פחות משמונה שעות עבודה בממוצע ליום, יותר מיום עבודה של שבע שעות כפי שחזה הרצל למדינת היהודים, אך בסך הכל די סביר. הבעיה שגם את שכר השעה צריך להתאים באותו אופן. אבל עדיין, אין לי סיבה להתלונן.

האם "השגשוג השופע של המימוש העצמי" זמין לי? אפשר להגיד שכן. אז אני מרקסיסט?

מצחיק שדווקא עבודה בחברה רב-לאומית, מונופוליסטית, כמעט התגלמות הקפיטליזם, היא זו שאפשרה לי לממש בגופי ובחיי את עקרונות המרקסיזם. לא משהו שמרקס כנראה צפה.

בחברה האוטופית על פי מארקס, הקומוניסטית כפי שהוא דמיין אותה, "אין לכל אחד תחום פעילות בלעדי וכל אחד יכול להתמחות בכל ענף שיחשוק בו", באנלוגיה של מארקס, אתה יכול לצוד בבוקר, לדוג אחר הצהריים ולרעות בקר בערב בלי להפוך לצייד, דייג או בוקר.

אמנם קצת מוזר לי שכל העיסוקים שהוא מזכיר עוסקים בהרג או ניצול של בעלי חיים, משהו שאני רואה כפסול מוסרית, אבל טוב, המין האנושי מתפתח לאט. בזמנו של מארקס היו עדיין עבדים ונשים לא יכלו להצביע, אז פלא שזכויות בעלי חיים לא היו אפילו באופק התודעתי שלו?

אבל עיקרון הגיוון בהחלט מדבר אלי. אני יכול לעבוד לסירוגין בגננות, בנגרות, לבשל, ללמוד פילוסופיה וכל דבר אחר בלי להיות גנן, נגר, טבח או פילוסוף או כל דבר אחר. אני לא חייב להיות מוגדר על פי משלח ידי.

נכון שבעצם אי אפשר בפועל להתפרס על כל כך הרבה תחומים ולהצטיין בכל אחד מהם, אבל אפשר לחשוב שההתמקדות בתחום יחיד, כמו אצל רובנו, תמיד מביאה להצטיינות באותו התחום. בחברה שמארקס מדמיין, יתכן שזו בעיה – כי למרות שלא כולם צריכים להצטיין, עדיין רצוי שלפחות כמה כן. אבל גם בחברה שלו, יש לאנשים תמיד את האופציה לא להתפרס על הרבה תחומים וכן למצות את כל כישרונם וזמנם בתחום צר כרצונם. לכל איש על פי נטיותיו וכישרונותיו. כל אחד על פי מה שעובד בשבילו.

מארקס רואה ב"חלוקת העבודה", קרי ההתמחות במקצוע או עיסוק מסוים, גורם מרכזי בניכור האדם. אם אתה חלק ממערכת יצור גדולה, ואתה אחראי רק לחלק קטן מהמוצר הסופי, בניגוד למשל לנגר-אומן היוצר רהיט שלם במו ידיו, אזי אתה חש ניכור כי אין לך יותר תחושה של יצירה. המוצר הסופי לא יותר מתחת ידיך במובן הפשוט והישיר. ולכו, אתה חש ניכור.

אומר מארקס: "העבודה המנוכרת מנכרת את האדם מהטבע ומנכרת את האדם מעצמו, מתפקודו, מפעילותו החיונית". אבל רוב העובדים הפנימו את חלוקת העבודה, ושמחים להיות ממוקדים בתחום מוגדר של חייהם. האם זו "תודעה כוזבת"? לא, אני חושב שאנשים פשוט מפיקים הנאה מלהיות טובים במשהו, והתמחות היא דרך יעילה להפוך טוב יותר במשהו.

האמת, שגם מארקס חושב שניכור שכזה הוא בעצם חלק ממהותו של האדם. הניכור כרוך ביכולתו של האדם להפוך ל"אובייקט" את טבעו שלו, להתנתק ולהתבונן בו מהצד, לעשות "הזרה". ויכולת זו היא שורשה של חירותנו, גורס מארקס.8456572,5544755,highRes,2571609

ואיפה אני בכל זה? כאשר הייתי מהנדס חומרה, ארכיטקט של מעבדים, מיקרו-פרוססורים בלע"ז, היו עוד כמה מאות עד אלפי אנשים שותפים איתי בתכנון ויצור המעבד. היה גם בדרך כלל פרק זמן של 5-7 שנים בין עבודתי ועד הופעת המעבד בשוק, מה שהרחיק אותו ממני עוד יותר ומטבע הדברים הגביר את הניכור. הוסיפו לזה שלא כל מה שחלמתי ותכננתי הגיע אל קו הסיום, ואת מה שכן הגיע לקו הסיום היה צריך מיקרוסקופ כדי לראות – אוסף של טרנזיסטורים שממדיהם נמדדים בננומטרים, שזורים בתוך ביליוני טרנזיסטורים אחרים, בתוך רכיב הטמון עמוק בקרבי מחשבים, שגם הם רובם רחוקים מן העין – בחוות שרתים ענקיות במקומות נידחים. זה היה כל מה שהיווה עדות חומרית לעמלי. ואני עוד עסקתי בחומרה. מי שפרי עמלו הוא שורות קוד בתוך תכנת ענק כלשהי מרגיש מן הסתם אף יותר מנוכר.

הייתי בשליחות מעסיקי שנה וחצי בארה"ב. בימים עבדתי על מנגנון משוכלל לניבוי הכיוון שאליו יפנו תכניות הרצות על המעבד שעליו עבדתי, הפנטיום 4. ובלילות למדתי נגרות רהיטים ב Oregon college of Art and Craft . מעבד הפנטיום 4 כבר מזמן לא קיים, ואפילו כבר אין לו גרסאות המשך. על השולחן מעץ המייפל שבניתי באותם השיעורים, אני עדיין אוכל כל יום. אליו, אני ממש לא מנוכר.

היום אני כבר לא חלק מ"חלוקת העבודה", פשוט – כי אני לא עובד. מטבע הדברים, אני מנוכר לניכור. העבודה שאני עושה בעבור עבודות האמנות של זוגתי, היא אמנם הצד המשני של תהליך היצירה, אבל עדיין אני יכול להצביע ולהראות את מה שעשיתי. ויש מספר חד ספרתי של אנשים שהיו מעורבים. העצים והצמחים בהם אני מטפל עומדים פה מולי, ומחזירים לי מטובם, בפרי, בצל, בפריחה. שום ניכור ביני לבין האשכולית כשאני קם בבוקר, קוטף אותה מהעץ ואוכל אותה. כשאני מבשל, או כותב, או אופה, או מנגר, התוצרים הם שלי ישירות. ואין שום ניכור ביני לבין העוגייה שאפיתי, על פי המתכון שכאן. בייחוד כאשר אני אוכל אותה לתיאבון…

השילוב של קיצור יום העבודה, זמינות "השגשוג השופע של המימוש העצמי", מגוון העיסוקים והעדר הניכור מתוצרי עמלי, אומרים לי שאני מיישם כנראה בחיי את משנתו של מארקס.

מסתמן שאני מרקסיסט…Marxism-marx-brothers-9268845-2050-2560לבטח כזה…

6 מחשבות על “אני, מרקסיסט

  1. 😦
    במאה ה-21 האדם הנחוש, יכול להרשות לעצמו להיות מרכסיסט, במחצית השניה של חייו.

      • וכל זה, עם תנאי סף של פרנסה בהייטק.
        ובהקשר הזה, אני מצרפת הודעה מהיום, שהתפרסמה בפורום מחפשי עבודה של ynet, שבו אני מגיבה לעתים קרובות, במהלך 10 השנים האחרונות, גם-כן באנונימיות.

        נושא : פיטורין אחרי עשר שנות עבודה
        תאריך : 03/08/13 11:30
        שלום רב ,מפטרים אותי מעבודתי עקב סגירת קווי יצור במפעל. אני קצת מבולבל,ומאוד עצוב. מאחר ועבדתי במפעל במשמרות של 12 שעות בוקר במשך שבוע ו12 שעות לילה במשך שבוע הייתי יותר במפעל מאשר בבית. רציתי לפנות לכיוון של הכשרה מקצועית. רצוי הכשרה שדרושים בה עובדים עם אפשרות להתחיל לעבוד במסגרת ההכשרה על מנת לצבור ניסיון(אני בעל תעודת בגרות מלאה ,למדתי קורס בקרה,וקורס חשמלאי מוסמך עם רישיון עוזר)חשבתי על קורס CNC,קורס מיזוג אויר. או קורס טכנאי פלסטיקה
        1)האם מישהו מכיר את המקצועות האלה לעומק את מידת הביקוש ואת השכר?
        2)האם מישהו יודע מה האופק במקצועות האלה אפשרויות התפתחות מידת ביטחון תעסוקתי?
        יש לי עוד המון שאלות שאני מרגיש לא נעים להטריד את הגולשים אז אם יש מישהו מנוסה בייעוץ או בהכוונה אשמח להתייעץ איתו מנוסה בייעוץ או בהכוונה אשמח להתייעץ איתו .

        מה מייעצים?

  2. 1)ל-LI:(במקרה ואת ממשיכה לעקוב אחרי התגובות): מה פרוש האדם "הנחוש"? מחפש העבודה שהבאת כדוגמה גם עבד 12 שעות ביממה. לא נראה לי שהיה יכול להרשות לעצמו להפסיק להרוויח כסף (במשך כ-10 שנים עד לקבלת כספי הפנסיה) גם אם היה ממשיך לעבוד עוד 20-25 שנים.
    2)לך גד-
    לפי איך שאתה מתאר את המרקסיזם אתה מאמת מרקסיסט. אבל למה עם סיגריה? עישנת פעם?
    אני לא קראתי את מרקס עצמו, אבל משום מה היה לי רושם שהיה גם סוציאליסט. אם זה נכון אשמח לקרוא דרכך מה היו דעותיו בנידון.
    והעיקר: אני מאחלת לך שתוכל להמשיך לחיות כך עוד הרבה, הרבה שנים מאושרות ובריאות. לדעתי, יותר מאשר הטבעונות, שמחת הנפש והיצירה, החיבור לטבע וחיים שיש בם אהבה ושיתוף, הם שיכולים להגשים זאת. נראה לי שיש לך. רק תמשיך.

  3. לנגה. זה בדיוק מה שכתבתי. שכדי להיות מרכסיסט במאה ה-21, יש צורך להיות קודם הייטקיסט.

  4. פינגבק: Telepresence | דרכי עצים

להשאיר תגובה

