אני והבורג


חשבתי שהגיע הזמן לחשוף חלקים שלי שאני לא מראה בדרך כלל.DSC02671

אתמול הוציאו מגופי את הבורג שבתמונה מעלה. הוא היה חלק ממני, בתוכי, המון שנים, משנת 1994 ליתר דיוק.

הייתה לנו היסטוריה ארוכה ביחד. הבורג הזה נסע איתי להרבה מקומות מעניינים, והיה שותף נאמן שלי להרבה דברים טובים: נשיקות, אוכל טוב, קצת שתייה…DSC_0034

כך, בתמונה מעלה, נראה הבורג כאשר הוא עדיין שכן לבטח בשן מספר 35 שלי. אלא שהצל השחור מתחת לשן היה בעוכריו. הצל הזה הוא סימן לדלקת – בעצם לעצם שחסרה מתחת לשן. וכדי להגיע אל השורש שתחת הבורג כדי לחדש את טיפול השורש, נאלצנו אני והבורג להיפרד כידידים.

יש לי לא מעט "טיפולי שורש" באמתחתי, חלקם עם ברגים, חלקם בלי. אבל מה שאני מגלה בשנים האחרונות הוא שיהלומים הם אולי לנצח, אבל טיפולי שורש – לא. נכון, השן שעברה טיפול שורש, למעשה הוצאת השורש והחלפתו בחומר בשם Gutta-percha (קראו את ספרו הנפלא של יואל הופמן – גוטפרשה, חובה בלי שום קשר) היא שן מתה, ולא כואבת יותר, אבל הטיפול מחזיק מעמד 15-30 שנים במקרה הטוב, עד שחודר זיהום.

ואז, אם רוצים להציל את השן, נדרש טיפול שורש חוזר, וברוב המקרים גם מבנה וכתר חדשים. השקעה ממוצעת של כחמשת אלפי שקלים לשימור כל שן, אחת ל 20 שנה לערך, מצטבר לסכום לא מבוטל. אבל שיניים תותבות, החלופה הזולה, הן לא ממש חלופה. והשתלות שיניים, החלופה היותר יקרה, הן סיוט שאני מקווה לדחות את שלב ההגעה אליו.

DSC02672

אז הנה השורש שלי אחרי חידוש טיפול השורש. הגוטפרשה מגיעה יפה יפה עד לתחתית השורש, ועכשיו נראה מה יהיה גורל הכתר שבראש השן. כדי לצלם את הצילום מעלה, פתחתי בעוונותיי את המכתב מהדוקטור הצ'כי החביב, המומחה באנדודנטיה (טיפולי שורש) תומס שימקו אל הרופא שלי, ולמדתי שם את כל מהלך הטיפול. ש"התעלה נאטמה באמצעות AH פלוס וגוטה פרקה ללא יוני כסף"  וגם שהוא: "מודה לך (לרופא שלי) מאד על הפניית המתרפא האיכותי,…" 🙂

שמחתי לשמוע. ישבתי שם אחרי הכל בסבלנות עם פה פעור יותר משעתיים – סימן מובהק של "מתרפא איכותי". עכשיו נשאר רק לברר האם החלק הראשון, ה"מתרפא", אכן נכון. אדע בעוד שנה לערך.

כתיבת תגובה

