העולם הבא של הבגדים


אחד התצלומים הבודדים שיש לי בצבע מילדותי, צולם על ידי קרובת משפחה שבאה לבקר אותנו מארה"ב. בתמונה רואים אותי ואת אחותי עומדים ברחוב, בשדרות רוטשילד, לבושים מעילונים אדומים נחמדים, שהדודה  מאמריקה הביאה. המעילים לא היו חדשים, הם היו של ילדיה שגדלו, אבל מבחינתנו, הם היו "אמריקה". הבגדים היפים ביותר שלנו כילדים הגיעו משומשים, בחבילות ששלחו לנו קרובי משפחה מאמריקה, ואני חושב (כבר לא ממש זוכר) שהעדפנו אותם על הבגדים היפים הרבה יותר, אך פחות "קוליים" שאמא שלנו תפרה לנו.

ובהערת אגב: אבא שלי צילם אותנו במצלמת לייקה שהביא מצ'כוסלובקיה כשעלה ארצה. אמנם בשחור לב, שכן הצבע עוד לא הגיע לארץ בתקופה ההיא, או שלא היה נפוץ. והתמונות מעולות, לא דהו כלל. הצילומים של הדודה מאמריקה צולמו במצלמת "בלאי" של קודק, פותחו בארה"ב ונשלחו ארצה. הם די דהו, אך אלמלא הם, לא הייתי זוכר את המעילונים האדומים מאמריקה.

היום כבר לא מגיעים בגדים משומשים מאמריקה לארץ, הם כן מגיעים, ובגדול, לאפריקה.

לפני שנסעתי לקניה, שוחחתי עם ידידי זוהר שהיה שם מספר פעמים והוא יעץ לי לקחת איתי בגדים משומשים כדי לחלק לאנשים שם. "הם מתים על זה" הוא אמר. למה לא בעצם? הארון שלי מתפוצץ מבגדים שאני כבר לא אלבש. אבל – אני אוהב לנסוע קל, ואחרי הכילה, שק השינה, "בית החולים שדה" שארזתי ועוד, לא נשאר מקום בתרמיל. אז לא לקחתי.

וטוב שלא לקחתי. אין מחסור בבגדים משומשים בקניה. 75% מהיבוא (בכסף) של קניה הוא בגדים משומשים מהמדינות ה"צפוניות". הם מגיעים ב"בלות"' – צרורות ענק (""בלות" הגיע לסלנג העברי כנראה מ bale שתרגומו התקני הוא כופת) ונמכרים מאד מאד בזול, אפילו בקנה מידה קנייתי.  יש קצת בעיות עם מידות הבגדים, כיוון שאנשים רבים בארה"ב תפחו לממדי ענק, והבגדים המשומשים שלהם אתם. כתוצאה – לא נדיר לראות בקניה גברים לובשים מעילי נשים וורודים. מעילי הגברים מהמערב פשוט גדולים עליהם ומעילי הנשים מתאימים בדיוק. ואין לאף אחד בעיה עם צבע "וורוד ברבי", כמו למשל לבניי….
וכך, מקבץ הנדבות ניגש אליך ברחוב כשהוא לבוש במייזע, נקי ובמצב טוב, של עובד רשת Costco האמריקאית  וברחוב אתה רואה מישהו, שלפחות לפי החולצה נראה עובד של חברת Intel שהתנדב לפעילות לטובת הקהילה, אך בעצם קנה את החולצה בדוכן בגדים משומשים.

הבגדים המשומשים אלו, mitumba  בסווהילי (תרגום מילולי של bales, כופת בעברית) החליפו את המלבושים הקנייתים המסורתיים, ה khanga וה kitenge . הם הרגו את תעשיית הבגדים המסורתית של קניה. קניה עדיין מייצרת בדים ובגדים ליצוא, אך כמעט כל התצרוכת הפנימית היא mitumba.

לפני מספר שנים, כדי לחזק את הזהות הקנייתית, הכריזה הממשלה על תחרות לעיצוב בגד לאומי קנייתי. בקניה, ההזדהות של רוב האנשים היא עם השבט שלהם מצד אחד, עם אפריקה מצד שני, ורצו לגרום לאנשים להרגיש גם "קנייתים". התחרות לא הצליחה, כל אחד מ 54 השבטים רצה שתלבושתו שלו תהיה זו שתאומץ כתלבושת הלאומית. לאחר כישלון התחרות העירו לא מעט אנשים שבעצם, כבר יש לקניה תלבושת לאומית שכל השבטים אימצו בהתלהבות: ה mitumba – הבגדים שאנשי המערב כבר לא רוצים ללבוש.

כשהייתי בקניה, אמרתי לעצמי שאני רוצה לבדוק איך בדיוק מגיעים הבגדים המשומשים לקניה. חשבתי על הבגדים המשומשים שלי. אני לא קונה הרבה בגדים, ואת אלה שיש לי אני לובש עד להתפוררות כמעט מוחלטת. לעבודה בגינה חבל על בגדים חדשים. אך בכל זאת, מפעם לפעם אני לוקח שקיות עם בגדים, ביחוד של הילדים שצמחו יפה, והבגדים פשוט קטנים עליהם אל הפשפש האחורי של סניף ויצ"ו המקומי.  שם, תמיד הנחתי, מתנדבות ויצ"ו יעבירו אותם לנזקקים בארץ. חשבתי, שברוב המדינות המפותחות, כך הם הדברים. שבגדים משומשים נתרמים לעניים בקהילה המקומית או נזרקים לאשפה.

מסתבר שלא כך הם פני הדברים. יש שוק של מעל מיליארד דולר (ב 2001!) של בגדים משומשים, בערך שליש מתוכו לאפריקה. איכשהו, הבגדים המשומשים נאספים ויש תעשיה שלמה האוספת, שולחת, מפיצה, מנקה, מתקנת את הבגדים ומוכרת אותם. כמו למשל החברה הזו. בקניה לבדה, לפי ההערכות מועסקים כ 20 אלף איש ב"תעשיה" הזו.

לא נראה לי סביר שבגדים הנזרקים לפח הזבל ממוחזרים ונשלפים מהמזבלה כדי להפוך mitumba. זה אולי קורה במדינות כמו ברזיל, אך כנראה שלא בעולם המפותח. נכון, רבע מהבגדים בחבילות המיובאות לקניה לא ראוי למכירה, אך הרוב הוא במצב ממש טוב. לבטח לא הגיע ממזבלות.

בארה"ב למשל, הבגדים כל כך זולים שאפילו אנשים די עניים יכולים לקנות חולצה ב 1.99$. וכנראה שיש בארה"ב  הרבה הרבה יותר בגדים משומשים שמסיימים את דרכם אצל אמריקאים מכפי שיש עניים אמריקאים שהיו רוצים ללבוש אותם. בממוצע  כל אמריקאי זורק או מוסר קרוב ל 30 ק"ג של בגדים כל שנה! אותו הדבר נכון גם לרוב מדינות אירופה. כך שיש באמת עודפים אדירים של בגדים שבעליהם לא חפצים בהם יותר, ושעדיין ראויים ללבישה ופונקציונליים לגמרי.

וכפי שהדברים נראים מארה"ב:

A Jay-Z-emblazoned T-shirt discarded in Cobb County, for example, becomes a prized possession in Ghana, changing hands a dozen times while profiting clothing brokers, bundlers, traders, shippers, merchants and peddlers.

היתכן שהבגדים שאני מביא לויצ"ו מוצאים את דרכם לאפריקה או מדינות עולם שלישי אחרות? היתכן שויצ"ו מעבירים את הבגדים הלאה לאיזה קבלן האמור לחלק אותם לעניים ואותו קבלן בעצם מוכר חלק מהבגדים ליצוא? כנראה שכן.

מסתבר שהבגדים הנתרמים לצדקה במדינות העשירות, לארגונים כמו צבא הישע ו goodwill, נמכרים על ידי ארגונים אלה הלאה. חלק בחנויות שלהם עצמם, לנזקקים במחיר סמלי, ואת כל מה שלא נמכר בתוך שבוע, הלאה לקבלנים הקונים אותם במשקל, ממיינים, אורזים ושולחים לכל העולם. יתכן שגם ויצ"ן וארגונים אחרים בארץ עושים כך. עוד הרבה יותר פרטים בכתבה שכאן.

זוהי תעשיית ענק הסמויה מן העין, וקשה למצוא עליה חומר. יתכן בגלל שאנשים התורמים בגדים היו מעדיפים לחשוב שהם מסייעים לעניי עירם. והיה להם פחות מוטיבציה להביא את בגדיהם המשומשים אילו ידעו שהם נמכרים הלאה. שלא מעט אנשים מתפרנסים ממה שהם נותנים במתנה, ולא דווקא בעולם השלישי. יפן למשל היא צרכנית ענקית של בגדים אמריקאים משומשים, לא בגלל החיסכון אלא בגלל תשוקתם לכל דבר אמריקאי, עדיף עם ציור של מיקי מאוס. יש הקוראים לזה Vintage.

וזה שהבגדים הגיעו מהעולם הראשון, ויש להם גזרות אפנתיות ועיצובים מעודכנים הופך אותם למפתים מאד לאנשים שזו בערך הדרך היחידה להתקרב לאותה אמריקה מושגית אך לא מושגת. הבגדים האלו מתחרים ביבוא זול  של בגדים מאסיה, ומתחרים בהצלחה. במידה רבה בזכות אותה "הילה" הנישאת עם הבגדים, אותה ארומה של אמריקה. לנהג שהוביל אותנו ממקום למקום, היו מספר מכנסי גינס שאין לי ספק שהיו הצעקה האחרונה בהארלם שנה קודם, ביחוד האחד עליו היו מודפסים 8 אקדחים. אותם המכנסיים ממש, אם היו מיובאים ישירות מסין, לא היה להם את אותו גורם ה"קוליות" שיש למכנסיים שהגיעו מאמריקה. למרות שאין לי ספק שלאמריקה הם הגיעו מסין שם הם יוצרו. או אולי מווייטנאם. ציטוט:

But even in countries that detest Washington's policies, people like the cachet afforded by Tupac Shakur, Bon Jovi, Calvin Klein and Ralph Lauren. Used clothing plays a subtle role in the battle for the world's hearts and minds.

אז נכון, תעשיית הבגדים המשומשים הרגה את תעשיית הבגדים ליצור מקומי ברוב הארצות אליהן היא מגיע, כולל כל המפעלים ליצור התלבושת המסורתית בקניה. אבל מנקודת מבט אקולוגית, זה עדיף בהרבה על זה שהבגדים האלה ימלאו את מטמוני האשפה בעוד משאבים נוספים מנוצלים ליצור עוד ועוד בגדים חדשים.

לתעשיות המקומיות באפריקה אין ממילא סיכוי לעומת תעשיות הבגדים מהמזרח. רוב הדוחות שקראתי מאשימים את התשתיות הרעועות באפריקה, את אספקת החשמל הלא סדירה ואת העדר תשתית תחבורתית שתאפשר שינוע זול של התוצרת. ויש לא מעט אנשים גם במדינות המייבאות את הבגדים המתפרנסים משרשת המזון של הבגדים האלה.

והנה כמה "פרטים" מאתר של חברה אמריקאית המייצאת בגדים משומשים בשם used clothing wholesale. שגיאות הכתיב במקור.

——————————————————————————————————————————-

Mayor Supplier of Bulk Used Clothing, Second Hand Clothes, Recycled Used Blue Jeans, Rummage, Rags, Worn Apparel and Garments for Export to Africa, Latin America, Asia, Middle East, Europe and World Wide

Atention All Buyers:      (our Slogan
"MI CASA ES SU CASA" = My House is Your House … You are Welcome to Come to Miami to see our Warehouses and The Way we Grade and Pack our Used Clothing .. Please, let us know your ETA and will arrange your pick-up at The Miami Int'l Airport. 

We Do Not Send Letters of Invitation to Get a Visa to Come to the U.S.A

We Grade and Pack The Following Offers:

Mixed Brands Jeans as low as $0.30 ea

Levi's Strauss Jeans as low as $3.50 ea

Mixed Summer Clothing for Men & Women as low as $0.20 Lb

 12 Mixed Summer Clothing for Childrens from 0 to 

* Because our Used Clothing is Graded by Humans and Not Machines, we have Human Errors in Every Order ( Damages, Holes, Tears and Stains) Please, See all our pages here or send us an email asking us the percentage (%) of Human Error for Every Quality we Sell.

Condition of Sale:
All Used Clothing Sold, has Human Errors and Defect that happened at the Time of Grading and Packing, please note the following:
Grade AAA . 1 to 4% Errors / Damages
Grade AA … up to 6% Errors / Damages
Grade A …. up to 10% Errors / Damages
Grade B .. 50% and more, Errors / Damages
Grade A+B …  35% to 50% Errors / Damages

להשארת תגובה