חברת התכנה הגרועה בעולם


לא, זו כבר לא מיקרוסופט. google היא מבחינתי הזוכה בתואר חברת התכנה הגרועה בעולם. לפני שאנסה להסביר למה העובדה שהתכנה של גוגל לא עולה כסף, לא מצדיקה את התנהלותם ומה (כנראה) קורה פה, הנה כמה דוגמאות:

google drive: מאפשר לך לקבל גיבוי אוטומטי ברשת של כל מה שאתה שם בתיקיה אחת. כשמתקינים את הישום, יש לו מיקום ברירת מחדל שבו הוא שם את התיקיה הזו, ותחתיה אתה יכול לשים כל מה שתרצה. אלא שאחרי כמה חדשים בהם ראיתי שהדיסק בו נמצאת התיקיה הזו הולך ומתמלא בעוד הדיסק השני (משום מה פוצל הדיסק הקשיח שלי לשניים – כך זה הגיע מהיצרן) ריק, העתקתי את התיקיה של google drive על תכולתה לדיסק השני. מאותו הרגע, אבד הקשר עם העותק של התיקיה ברשת. לא משנה מה ניסיתי, הקשר לא חודש. נכנעתי והעתקתי את התיקיה חזרה למקומה המקורי, וסיפרתי על זה ליישום. קיבלתי הודעת שגיאה ש"זו לא התיקיה המקורית".

אין למוצרים של גוגל באמת מערכת תמיכה. הם מסתמכים על זה שתחפש בכל מיני פורומים פתרונות, ולפעמים מישהו מגוגל מפציע באחד הפורומים האלה ומציע עצה כזו או אחרת. מסתבר שאני לא היחיד שנתקל בהודעה הזו. בפורומים יש מאות אנשים שחיפשו פתרון לבעיה, מאז שצצה לפני כשנתיים. פעמיים הפציע שם מישהו מגוגל והציע מה לעשות, משהו שהיה אמור לעבוד, אבל אם היה מנסה לעשות זאת בעצמו, היה מגלה שלא. שנתיים, ואין לבעיה הפשוטה הזו, של הזזת התיקיה פתרון. אם אתה מנסה להזיז את התיקיה של Sky Drive, השרות המקביל של מיקרוסופט, אין בעיה.

מה עשיתי? הסרתי את ההתקנה, מחקתי כל מה שבתיקיה שברשת, והתקנתי מחדש כשהפעם אני מתערב בהגדרות וממקם את התיקיה במקום שבו אני רוצה. האם גוגל יתקנו את זה אי פעם? מי יודע.

gmail: למשך תקופה של כמעט שנתיים, לא יכלו משתמשי gmail לקרוא את המייל שלהם כשהם לא מחוברים לרשת. גם את המיילים שהם כבר הורידו למחשב וקראו. באנדרואיד לא הייתה בעיה לעשות זאת, ממש באותה התקופה. במחשב האישי – לא. היכולת הזו הייתה קיימת במשך כמה שנים, ואז, בלי הודעה מקדימה, היא נעלמה. בפורומים נאמר (לא נמסר רשמית) שהם לא מרוצים מהמימוש, שהתבסס על משהו שהם קראו לו gears, והם מחכים ל HTML גרסה 5. שמחת זקנתי. איזו מין מחויבות ללקוחות התנהגות זו מראה? אולי זה שהם מנסים לגרום לאנשים לנטוש את המחשב האישי ומערכת ההפעלה חלונות ולעבור לפלטפורמות בהן הם שולטים?

גם כיום, אם לא הפעלתם gmail offline, גרסה נחותה של gmail, ודאגתם לסנכרן אותה עם הרשת מפעם לפעם, אין לכם גישה למייל שלכם אם אין לכם חיבור רשת. פשוט מודיעים לכם ש"אין גישה ליישום כרגע". למה בטלפון ובטאבלט יש גישה כזו? אי אפשר לממש את זה תחת "חלונות"? אפשר ואפשר. גוגל לא מעוניינים, כנראה, או מצפצפים.

google maps: יש ל maps במחשב האישי מראה חדש, שעל הדרך שמט לא מעט פונקציונליות. כמו gmail, גם maps במחשב האישי לא תומך ב offline. בניגוד לאנדרואיד, שם אפשר לסמן קטע במפה, למשל עיר שאתם מתכוונים לנסוע אליה, והוא ישמור מקומית עותק שאליו אפשר לגשת גם ללא חיבור רשת, במחשב האישי פשוט לא מופיעה אפשרות כזו.

אבל חוץ מזה, יש משהו שנקרא "המפות שלי". גם שם יש בגרסה החדשה בעיה רצינית בהגדרת ממשק המשתמש, אבל גרוע מזה – המפה שהכנתי בעמל רב לנסיעתי לרומא, עם כל המסעדות הטבעוניות, המוזיאונים, הגלריות, כל המקומות בהם יש ציורים של קראווגיו, כל העמל הזה ירד לטמיון כי לקחתי אתי את הטאבלט ולא המחשב האישי – כי אליו אפשר כאמור להוריד מפות. אבל באנדרואיד, "המפות שלי" אינן. פשוט אין אליהן גישה. הייתה גישה בעבר, אמנם רק עם חיבור רשת, אבל עכשיו – אין.

גם במחשב האישי עושה רושם שהתכונה הזו בדרך החוצה. היא כבר לא מופיעה בשום תפריט, רק בחלון החיפוש, לפעמים. אבל אם תומכים בזה עדיין, אז למה להעלים את זה מהגרסה הניידת (אנדרואיד) ועוד ללא הודעה? ומתי זה יחזור?

Google web albums: בלי לשאול אותי, כל אלפי התמונות שהעליתי לרשת, למשהו שנקרא  picasa web albums, נחטפו על ידי גוגל, והפכו להיות חלק מ google+, הנסיון הפתטי שלהם לרשת חברתית. בלי לשאול אותי. ובמשך כמעט שנה, לא יכולתי להוריד אותן חזרה למחשב. כלומר, יכולתי תמונה תמונה אבל לא תיקיות שלמות. בדיוק באותה תקופה הלך לי הדיסק הקשיח, והייתי בטוח שיש לי גיבוי ב  web albums. ובכן, היה לי גיבוי, אבל גוגל החליטו שאם אני רוצה את התמונות שלי חזרה, אז אני צריך להוריד אותן אחת אחת, באלפיהן.

כססתי ציפורניים ובדקתי בפורומים. היו לא מעט תלונות, ואחרי כמעט שנה, הואילו אלוהי הגוגל לעשות למשתמשים שלהם טובה, ולהחזיר להם מעט שליטה בתמונות שלהם ואפשר היה למצוא דרך להוריד חזרה תיקיות שלמות.

עד כאן ארבע דוגמאות. יש לי עוד הרבה, אבל הוצאתי מספיק קיטור לפעם הזו.

בשורה התחתונה, אין באמת תיעוד רשמי של התכונות הנתמכות בשום מוצר תכנה של גוגל. אולי כי הם לא רואים את זה כמוצר אלא כשירות. אבל איך לעזאזל חברה התומכת במספר פלטפורמות לא מנסה אפילו לספק תאימות מינימלית כלשהי ביניהן, לפחות ברמת הפונקציונליות?

חלק מהבעיה יכול לנבוע מרצונם לדכא את השימוש במחשב האישי, שבמערכת ההפעלה שלו לא הם שולטים, ולקדם פלטפורמות מתחרות שבמערכת ההפעלה שלהן הם כן שולטים. מבחינת חברת אינטל, שמטה לחמה מבוסס כמעט כולו (לצערה) על המחשב האישי, גוגל היא אויב מר. אני תוהה האם קברניטיה מודעים לזה.

אבל גוגל היא גם פשוט חברת תכנה גרועה. יש להם אלגוריתם חיפוש מוצלח, נכון. אבל אם הרך הזעיר (מיקרוסופט) היה מרשה לעצמו להתנהג כמוהם, שוועת המשתמשים הייתה עולה לשמיים. גוגל מרשים לעצמם להסיר תכונות משמעותיות, לאפשר או לחסום גישה למידע שלך עצמך, כנראה רק לפי צרכי צוות הפיתוח של השירות. ואין פרץ ואין צווחה. הם כנראה לא שמעו על משהו שנקרא "בקרת תצורה" – כשהם משחררים גרסה חדשה, הם אפילו לא טורחים לבדוק האם מה שעבד עד כה עדיין עובד. או האם אותם הדברים עובדים גם במחשב וגם בטלפון. לבטח שהם לא משחררים גרסאות במקביל כך שתהיה תאימות.

אולי זה בגלל ששנים עבדתי בחברת אינטל, שם התאימות היא קודש, שאני כל כך מזועזע מההתנהלות של גוגל. אני לא יכול לדמיין לעצמי מה שהיה קורה אם פקודה אחת של המעבד, מתוך כמה אלפים. הייתה נעלמת. או שהייתה נותנת תוצאה שונה בספרה ה 63 אחרי הנקודה. אינטל הייתה מחזירה מעבדים ומפצה את הלקוחות במיליארדי דולרים.

האם גוגל יכולה להתנהל ככה בגלל שהיא לא גובה כסף עבור שירותיה? כנראה ככה הם חושבים. הם אומנם מוכרים את "האישונים" שלנו למפרסמים בעשרות מיליארדי דולרים בשנה. הם אמנם מפתים אותנו לשים את כל הדברים היקרים לנו באכסון אצלם, בחינם. אבל החינם הזה, יש לו מחיר. כי אין שום מחויבות, שום ערובה, שהדברים יהיו שם כשתצטרך אותם.

כדאי שכל מי שמשתמש בשירותיהם, ואני נמנה על אלה, וגם אמשיך להימנות, יבין: אנחנו לא לקוחות. לא מתייחסים אלינו ככאלה, כי הם לא רואים אותנו ככאלה.

זו חברה שמתנהלת על פי צרכי צוותי הפיתוח שלה, לא הלקוחות. הם לא חושבים שיש להם כאלה. ואם לצוות הפיתוח לא נוח יותר לתמוך בתכונה מסוימת לשנה שנתיים, או לתמיד, גם במחיר של פגיעה משמעותית במשתמשים, אז התכונה הזו תיעלם בקול דממה דקה, בלי הודעה מתי ואם תחזור. ואין לכם למי להתלונן.

חברת התכנה הגרועה בעולם כבר אמרתי?

5 מחשבות על “חברת התכנה הגרועה בעולם

  1. פינגבק: Augmented text | דרכי עצים

  2. פינגבק: טיול להר אלכסנדר | דרכי עצים

להשארת תגובה