משהו על טביעת רגל פחמנית


נעשה מסובך, להתנהל באופן שיקטין את כמות הפחמן הדו-חמצני וכמות הפסולת הלא-מתכלה שאתה מייצר, על חשבון הדורות הבאים. זה נוגע בכל פן של החיים. החל מהאופן בו אתה קונה, לאן אתה זז בעולם ואיך, וכמובן מה אתה אוכל. אז הנה קצת חשבון נפש.

נסיעות: כשעוד עבדתי, טסתי המון, וטיסות ארוכות, אל החוף המערבי של ארה"ב. אם הייתי מתחשב במחיר בגזי חממה, סביר להניח שהייתי יכול לוותר על לא מעט מהנסיעות האלה. היום אני טס הרבה פחות, וטיסות למרחקים הרבה יותר קצרים. גם כל גיחה מהארץ היא בדרך כלל למספר שבועות, כך שאפשר לטעון שפר-יום בחו"ל, אני ממזער את טביעת הרגל דנן.

מטעה לחשוב שהמחירים המאד זולים של הטיסות בימים אלה, אחרי שנשבר המונופול של אל-על, משקפים גם עלות זולה של גזי חממה, אבל זו הוזלה מאד לא משמעותית, הנובעת מזה שהם מטיסים הרבה יותר אנשים בכל טיסה כי הם מאד יעילים במילוי המטוסים ומאד צפופים בתוך המטוסים. גם עניין העלות הנוספת לכל פריט מטען גורם לאנשים לטוס עם הרבה פחות מישקל, ולכן להטיס אותם יותר זול אנרגטית.

הייתי שמח אם הייתי יכול לצאת לדרך צפונה במכונית, טורקיה היא רק 150 ק"מ מחיפה, אבל אני יכול רק לחלום על זה. גם הפלגות במעבורת כבר לא ממש זמינות ליושבים בציון אחרת הייתי לוקח את המכונית לאתונה, ויוצא ל road trip מאתונה אל חוג הקוטב, ובחזרה. חצי שנה כזה..

הדרך הטובה ביותר להקטין את טביעת הרגל הפחמימנית שלי בטיסות הייתה פשוט לעבור לגור בפריז. שם לא הייתי צריך להחזיק רכב פרטי, והייתי יכול לנסוע כמעט לכל מקום ברכבת… גם בארץ, כשיש לי את האופציה, תמיד אעדיף רכבת, אפילו שהיא תמיד דחוסה לעייפה. אני מוכן לעמוד 40 דקות ברכבת לתל אביב על לנהוג שעתיים.

קניות: כל החבילות הקטנות האלה, שמשום מה זורמות אלי מעלי-אקספרס. האם אני עבריין סביבתי בזה שאני קונה את זה ישירות מהיצרן בסין במקום שהסחורה תעבור דרך כל שרשרת ההפצה המסחרית הרגילה, (זו מהימים בהם היית פיזית הולך לאיזה חנות באיזה קניון כדי לקנות משהו ולשאת אותו פיזית אתך הביתה)? האם המשלוח החינמי כל הדרך מסין מרמז שהמחיר הסביבתי של המשלוח נמוך גם הוא?

נניח כמובן שאני חייב את הפריטים האלה שאני מזמין. סביבתית היה עדיף אם הייתי מסתדר בלעדיהם, ועם חלק מהם, בהחלט הייתי יכול. הייתי יכול להיות הרבה יותר "צדיק"…

הפריטים מסין מגיעים עם מעט מאד אריזה, וזה כבר טוב. אם הייתי קונה את אותם הפריטים בחנות, הם היו כנראה ארוזים פי כמה, עוברים הרבה יותר ידיים וצורכים יותר אמצעי תובלה. המשלוח זול בחלקו בגלל שסין עדיין נחשבת עולם שלישי ולכן נהנית מהסכמי דואר עם ארצות יותר עשירות המאפשרים לה לשלם מעט מאד על העברת פריט הדואר ליעדו בארץ היעד (טראמפ רוצה כעת להוציא את ארה"ב מארגון הדואר העולמי כדי להתנער מהסכמים כאלה), אבל המשלוח גם זול כי נראה לי שהסינים מאד יעילים בארגון המשלוחים, קיבוצם יחדיו והעברתם מארץ לארץ. גם זמני המשלוח המאד ארוכים, לבטח יחסית לאמזון ואי-בי, מרמזים שלפחות חלק מהמשלוחים עושים את דרכם בים ולא בהטסה, ולכן מחיר ההובלה הסביבתי נמוך יותר.

קשה למצוא מידע מדוייק שיאפשר לכמת את הדברים. כתבות שמצאתי בעיתונים "מכובדים" נאמר כמו the atlantic היו רדודים עד טפשות. גם הבלוג הזה לא מתיימר להיות עיתונות, ולכן קחו את הדברים פה כמו שהם – תחושות בטן, אבל בטן של מי שאכפת לו.

אוכל: אני טבעוני. אמנם מטעמי מוסר אבל המחיר הסביבתי הנמוך בהרבה של תזונה מהצומח בהחלט עושה לי את זה. חקלאות בעלי החיים מייצרת יותר גזי חממה מכל דבר אחר, כולל כל אמצעי התחבורה בעולם יחד. וזה עוד לא לוקח בחשבון את בירוא היערות כדי לייצר מזון לבעלי החיים האלה, יערות שהיו יכולים להמיר חזרה לחמצן חלק מהפחמן הדו-חמצני. אני גם אוכל בעיקר מזונות לא מעובדים, וכנראה שגם זה עדיף סביבתית. וכמובן, הייתי יכול לאכול פחות והייתי נשכר כפליים…

אני לא יודע כמה קציצות עדשים במקום שיפודי כבש אני צריך לאכול בשביל לקזז את העלות הסביבתית של טיסה אחת הלוך חזור בין ישראל לאירופה כמו זו שעשיתי ביום הבחירות, רק כדי לשים פתק אחד בקלפי אחת, אבל בדקתי ומצאתי שהמחיר בגזי חממה של ארוחה אחת של בשר כבש לדוגמה, גדול פי 45.6 מהמחיר של ארוחה בעלת ערך תזונתי זהה המבוססת על עדשים.

חוץ מזה אני עושה קומפוסט מכל החומר האורגני, ממחזר כל דבר, מרסק כל גזם לתכסית האדמה, מחזיר את הפחמן ישירות לקרקע.

אז מה אני שוכח?

3 מחשבות על “משהו על טביעת רגל פחמנית

  1. גד,
    1) לפי דורית (שעוקבת אחרי התקדמות המשלוחים מעלי המהיר) הם עושים אגריגציה של חבילות שנשלחות (עדיין באויר ולא בים) ולכן זה לוקח זמן.
    2) כתבת שהנסיעות שלך בטיסה הן "בדרך כלל למספר שבועות". אולי דרך יותר נכונה להסתכל על זה, היא לחשב לכמה זמן טיול בטיסה *ממוצע* שלך או אולי אפילו לנרמל את זה במרחק הטיסה/ות?
    3) "אז מה אני שוכח?" אולי לכפר על עוונותינו בעבר והיום ע"י השקעה הרבה יותר גדולה בשכנוע של כל האנשים בסביבתנו שהאסון המתקרב הוא לא דמיון ויפגע בנו/בילדנו/נכדינו (שאצלנו עדיין לא נולדו) ולעודד אותם לפעולה.

    אז לכבוד השנה החדשה, איחולים לשינוי לטובה בההתעררות המעשים לצימצום ההתחממות העולמית – ושנתחיל לקחת את הנושא הזה ברצינות גם בישראל. למשל, מבחינתי (כמו שמיקי חיימוביץ' אמרה ועוררה עליה המון כעס) שהגז של לויתן ישאר באדמה, שהרבה יותר מ 5% מתצרוכת האנרגיה שלנו תגיע מהשמש/מקורות מתחדשים – מעבר שיקרה בצורה המהירה והיעילה ביותר האפשרית (לא כמו בפרוייקט אשלים), שבעולם (וגם בערת המוחות המדענים שלנו בישראל) הכורים הגרעיניים הקרים (שפועלים בטמפררת החדר) והרבה יותר בטוחים, יממושו ויצאו משלב הרעיון האקדמאי על המדף, לעולם המעשי, והרשימה עוד ארוכה…

    שנת תש"ף טובה לכולנו (האנושות)!

    אהבתי

    • בדקתי בתשע השנים האחרונות, מאז שאני מממן בעצמי את נסיעותי (אינטל, לא ברור לי למה, הפסיקה…) ומצאתי שהנסיעה הממוצעת היתה ל 19.6 ימים. ומתוך 32 נסיעות רק 3 היו ליבשת אמריקה, ויש לי תירוץ טוב להן – בני למד בקנדה, והתגעגעתי.

      כן שכחתי את עניין המגורים. ביתינו גדול, גדול מדי, וממש לא חסכוני באנרגיה. אבל אני משתדל להמעיט להפעיל מזגן. מאוורר עושה לי את זה יותר.

      אהבתי

  2. בקשר לקניות, חשבתי לאחרונה שככל הנראה העלות הישראלית להסכמי הדואר מוטלת על גבם של הדואר המסמורטט ועובדיו העייפים. אין שום אפשרות שעלות חלוקת החבילות שהוזמנו במשלוח "חינם" או בעלות דולר מכוסה איכשהו.

    אהבתי

להשארת תגובה