צילום כתוקפנות


אני מופתע בכל פעם לראות את נכדתי במצב רוח לא טוב. בכל התמונות ובסרטונים שאני מקבל מדי יום כמעט היא נראית הרי במצב רוח מעולה, מגעגעת מצחוק, בוטשת בחדווה ברגליה וידיה (היא בת 4 חודשים) ומחייכת מאוזן לאוזן.

התחלתי כבר לחשוד שפרצופי לא מוצא חן בעיניה, אבל אז קראתי את הפרק הראשון בספרה של סוזן סונטג, "הצילום כראי התקופה" בו היא מדברת על התוקפנות הגלומה במעשה הצילום, והבנתי 🙂

מהי אותה תוקפנות שעליה היא מדברת? להבנתי, היא רואה בעצם העובדה שהצלם בוחר מה לצלם, מתי לצלם ואיך לצלם את המצולם, תוקפנות. תוקפנות כלפי הצופים בתמונה המצולמת. יש הרי סוג של הכְתבה לקהל הצרכנים של התצלום, שכך הם הדברים, שזה מה שראוי לצלם, ש"זה מה שיש". שזווית הראיה הזו על הדברים היא הזווית הראויה והטובה. אולי זו הסיבה שגברים מצלמים (ומסגבירים) בממוצע יותר מנשים…

לראות את העולם דרך צילומים פירושו לראות את העולם דרך עדשת הצלם (וגם עדשת מצלמתו). לא נדרש יום לימודים ארוך כדי לגלות שבצילומים אנשים מחייכים בממוצע הרבה יותר מאשר שם בחוץ, כולל גם נכדתי, (וזה לא משהו שיש לה נגדי.) לא קשה לנחש שאנשים לא מבלים ומטיילים באותו היחס שפעילויות אלה מופיעות באלבום התמונות שלהם.

אלא שבשביל שאפשר יהיה לראות את אקט הצילום כפעולה תוקפנית, צריך שיהיו לצילום צרכנים. ובין יתר הדברים שהשתנו בעולם הצילום מאז תחילת שנות השבעים של המאה העשרים (אז נכתב הספר) ועד היום, חלה ירידה דרמטית במספר הצופים הממוצע בכל תמונה.  וזה לא נובע מזה שרק אחוז אפסי עד זניח של הצילומים זוכה להפוך ל"חפץ" ולהיות מודפס על נייר (מה שהיא רואה כמשמעותי).

כן, צופים בצילומים על מסכי מחשב או מסכי טלפון, אבל אני טוען שהקלות המדהימה בה אפשר לצלם, כולל הזמינות של מכשיר צילום בכל כיס ותיק, הגדילה במספר סדרי גודל את היחס בין מספר התמונות המצולמות למספר התמונות הנצפות (על ידי מישהו שהוא לא זה שצילם אותן). מספר הצופים הממוצע בכל תמונה מצולמת קרוב עד כדי אפסילון לאפס. רוב התמונות המצולמות מצולמות בטלפונים ורוב התמונות האלה לא עוזבות את המכשיר בו צולמו, למעט שיתוף של מעט מהן. ברוב התמונות המצולמות אף אחד לא צופה, כולל זה שצילם אותן, ואם כבר צופים בהן, זה על מסך המכשיר בו צולמו (הטלפון). רוב התמונות לרוב האנשים נעלמות מן העולם כאשר הטלפון אובד או מתקלקל, למרות הקלות היחסית של גיבוי הצילומים על ידי שירות כמו google photos (והקושי הלא הגיוני של עשיית אותו הדבר ב flickr).

ירידת מספר הצופים הממוצע בכל צילום אפשר לטעון, היא ירידה במידת התוקפנות הגלומה במעשה הצילום. כאשר אדם מצלם דברים לעצמו, קשה לראות בכך תוקפנות. מצד שני, כשמישהו נמנע מלחלוק את חוויותיו גם בזה יש בזה סוג של תוקפנות, אמירה שלא באמת אכפת לו מה אתה חושב.

ומצד שלישי, לקבל כל יום צילום של החיוך מלא הויטמינים של נכדתי (אוסרים עלי לשתף..) זו "תוקפנות" מהסוג היותר מבורך.

 

מודעות פרסומת

4 מחשבות על “צילום כתוקפנות

  1. לדעתי הפשטנית והלא-מלומדת, התוקפנות היחידה שעלולה להיות מעורבת בצילום היא כשלא מקבלים את אישורו של המצולם לצלם אותו ולהפיץ את תמונתו. כל השאר זניח – ואם הצופים מרגישים שהם מותקפים על ידי הצילומים, שלא יצפו בהם.

    אשר לנכדתך – יש להניח שמצלמים אותה בעיקר כשהיא במצב רוח טוב, מטעמים מובנים. זו לא תוקפנות, זה סתם כיף 🙂

  2. אם התוקפנות עליה היא מדברת היא כלפי הצופה וזאת בשל הבחירות האישיות של הצלם, במה שונה התוקפנות של הצילום מהבעת עמדה / דעה, מתעוד "היסטורי" וכו?
    ולגבי מספר הצופים הממוצע בתמונה – לא יודעת אם יש על כך נתונים סטטיסטים. אני יכולה רק לומר מנסיוני האישי שכמות התמונות הממוצע שאני רואה ביום עולה ועולה. ויש לי גם הרגשה שכמות הצופים שיש לאותן תמונות ממש גם היא נמצאת בעליה כי הן מופצות בו זמנית להרבה צרכנים.
    אמנם עדיין אפשר לטעון שכיוון שמצלמים המון רק חלק קטן מהתמונות זוכות לצפיה ולכן ממוצע הצפיות פר תמונה קטן יותר. אבל איך אפשר להוכיח את הטענה?

    • אין ספק שאנו חשופים ליותר צילומים, אבל אני עדיין חושב שבאופן יחסי יש יותר צילומים שאיש לא צופה בהם, באופן יחסי. אין לי באמת דרך להוכיח את זה. אבל מסכים לחלוטין שגם בהבעת דיעה או כתיבה יש את אותו סוג של אלימות שאליו אני מכוון.

  3. פינגבק: צילום כתוקפנות — דרכי עצים | העין ה-3

להגיב על גד השדה לבטל

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s