of color


זהו המפתח. אם אתה מישהו שאפשר להצמיד אליו את הסיומת of color, אזי יש לך זכות להתבטא בשלל נושאים, כולל אפילו, טבעונות. כדי לזכות בתואר דנן, אי אפשר להסתפק בגוון עור כהה, ומצד שני, עור כהה גם לא חובה. אתה צריך להשתייך באופן כלשהו לקבוצה מדוכאת בעבר או בהווה (למעט יהודים…). למשל, אתה יכול לטעון, כמו חברת קונגרס אמריקאית מסויימת שהנשיא טראמפ מכנה בלגלוג פוקהונטס, שאתה 1/32 יליד אמריקאי, מה שפעם מותר היה לכנות אינדיאנים.

בהערת אגב: מדהים איך היהודים עברו תוך כשבעים שנה מלהיות האנשים הכי חומים שיש, כאלה שאפילו ארה"ב מוכנה להחזיר לאחור, למוות בטוח, את ספינות הפליטים שלהם, אנשים שצריך להדביר כמו מקקים (חומים), לאנשים הכי לבנים שיש, חסרי צבע לחלוטין.

אם אתה of no color או בקיצור שקוף, אז מומלץ לך להשאר שקוף, ופשוט לסתום את הפה. בכל נושא. קחו למשל את המאמר ממגזין רשת בשם wear your voice הנושא את הכותרת:
DECOLONIZING VEGANISM TO MAKE IT MORE ACCESSIBLE AND LESS RACIST
מ
שפט המפתח שם הוא, בתרגום חופשי: "אם טבעונים לבנים רוצים לקדם את הטבעונות, שיתנו ללא-לבנים לדבר על זה". יש שלל הנמקות, רובן דביליות, אבל יש גם הנחה שמובלעת במשפט הזה, שללא לבנים יש צרות גדולות משוועת בעלי החיים, ושהם עדיין לא יכולים להתפנות לזה. אז אם הלבנבנים כל כך מודאגים מהצרות של בעלי החיים (כי חסרות להם צרות, הם כולם שוחים בשמנת, צמחית כמובן), שיתכבדו ויגייסו לא לבנים, persons of color שידברו במקומם בנושא.

גם בארץ יש לטבעונות תדמית של סוגיה המטרידה שמאלנים-אשכנזים-תל אביבים משועממים בלבד, למרות שאין בזה ממש. אחוז הטבעונים בקרב האוכלוסיה הפלסטינית, תופתעו לגלות, גדול מזה שבאוכלוסיה היהודית, ובמפגשי טבעונים, יש אחוז לא מבוטל של of color. אבל עצם העובדה שצריך בכלל לציין את זה, מופרך לחלוטין.

מה שמביא אותי למונח intersectionality, בעברית הִצְטָלְבִיוּת.

מויקיפדיה: לפי התאוריה של הצטלבויות, קטגוריות חברתיות ותרבותיות כמו
מגדראתניותמעמדנטייה מיניתדת, מין ביולוגי וצירי זהות נוספים מקיימות ביניהן קשרים רבים, המשפיעים על האופן בו מערכות כוח חברתיות פועלות. בנוסף, הצטלביות בוחנת את האופנים בהם מערכות דיכוי כמו גזענותסקסיזםביפוביהטרנספוביההומופוביה וסוגנות לא מתקיימות בנפרד אלא פועלות יחד, משפיעות זו על זו ויוצרות מערכת דיכוי מורכבת המשקפת את ההצטלבות של סוגי אפליה שונים.

במקור הביטוי בא לתאר קבוצות המדוכאות על ידי יותר מ"פרמטר" אחד. למשל נשים שחורות המופלות פעמיים, גם כנשים וגם כשחורות עור, אך אין להן בסיס חוקי לטעון לאפליה כפולה כזו. או למשל הומואים פלסטיניים המדוכאים גם כפלסטינים וגם כהומואים, כאשר הם נסחטים על ידי השב"כ לשמש מודיעים מחשש שנטייתם תוודע בחברה הפלסטינית, בה הם מדוכאים "רק" כהומואים.

אבל בהמשך נוכס הביטוי לתאר אחוות מדוכאים, ואת הצורך של קבוצות מדוכאות לאחד כוחות ולשתף פעולה במאבקים האחת של השניה. הנגזר מהמודעות לקשר ולתלות בין מערכות דיכוי שונות הוא מחוייבות להתנגד בו זמנית לכל סוגי הדיכוי. אם את אשה מזרחית, עליך להיות מחוייבת גם לפמיניזם, גם למאבק המזרחי וגם לשאר סוגי המאבק. אם אתה טרנס, עליך להאבק לא רק בטרנספוביה, אלא אולי גם בסוגנות, בגזענות ועוד ועוד. מעייף.

אבל יש עוד משהו. יש דחיקה החוצה, וחוסר רצון בשותפות במאבקים השונים נגד דיכוי עם מי שלא מדוכא בעצמו באחד מסוגי הדיכוי הנ"ל. אם גבר יביע את דעתו בנושאים פמיניסטיים, הוא יחשב "מסגביר". אם אדם חסר צבע ישתתף במצעד נגד גזענות, הוא יחשב יפה נפש וכזה שמנסה להשקיט את מצפונו הקולקטיבי, כמי שהוא חלק מהציבור המדכא, בעל כורחו, רק בגלל מוצאו, צבע עורו, הפריבילגיות שיתכן (וסביר) שהוא נהנה מהן.9EYdcDe-001

במצב הגרוע ביותר מבחינה זו הוא גבר לבן מאלו המכונים cishet – קיצור  של cisgendered heterosexual או cisgendered heteronormative. (מי שמינו הביולוגי חופף את המגדר שלו, ונטייתו המינית היא לבני המין השני.) מי שנופל תחת ההגדרה הנ"ל והוא לא לפחות נכה או מוגבל מבחינה כלשהי, עדיף לו שיכבד וישאר בביתו, ולא יביע את דעתו בשום עניין, ועדיף גם שלא יבוא להפגנות.

Cis_Het_White_Male

וזה חבל. כי אנשים שמצפון נטו מביא אותם למאבקים ולא עניין אישי, שבאים לא בגלל שהם עצמם נפגעים, אלא כי יש להם את רוחב הסרט הפנוי להתנגד לקיפוח ומצוקה של אחרים, הם בדרך כלל אנשים שיש להם גם כוח ואמצעים לפעול, גם גישה ויכולת השפעה במקומות שבהם צריך להשפיע וגם יכולות ארגון וגיוס כספים שאין למי שהמערכת מדכאת עקב מינו, צבעו, נטייתו המינית, מוצאו וכו.

לדוגמה, מערכת האינטראקטיבית של מסלולי טיול בירושלים בשם "ירושלים אנחנו כאן" שיצרה  דורית נעמן (יהודיה, לבנה) עבור עמותת זוכרות, ואותה הציגה בכנס "קולנוע 48 מ"מ" בסינמטק חיפה. מערכת שנבנתה במימון קנדי (אותו היא מין הסתם גייסה) המציגה קישורים בין בתים במפת ירושלים עם האנשים שגרו בהם עד 1948 וגורשו. חלקם רק "הועבר זמנית" לשכונת בקעה, ורק למשך הימים בהם נערך מפקד האוכלוסין. לאחריו הם מצאו משפחות יהודיות הגרות בביתם, בעוד הם, אזרחים ישראלים, "נוכחים נפקדים" נאלצים למצוא מקום מגורים אחר, במערב ירושלים. כיום הם רואים איך בתי המידות האלה בטלביה למשל נמכרים בחמישה מליון דולר האחד, אבל איש לא מעלה על דעתו להעביר אליהם את הכסף.

למעשה, הם יכולים לפעמים לבקר בבתיהם משכבר הימים, בחדר בו נולדו, רק בתווך אשה יהודיה לה יש פחות סיכוי שהדיירים הנוכחיים יסרבו. דיירים שחלקם גם הוא "רכש" את הבתים האלה בשנות החמישים כשהמשפחות המזרחיות שקיבלו אותם ב 1948, הועברו לשיכונים. או שהם יכולים רק לראות את פנים ביתם לשעבר בסרט קצר שהכינה עמותת זוכרות.

שרת התת-תרבות ניסתה למנוע את האירוע הזה, ראש העיר חיפה עמד בפרץ ושלח לה מכתב סירוב מנומס ומנומק (אחרי שאני ואחרים שלחנו לו מכתבים בנושא) ושניים וחצי אנשים בערך באו בסופו של דבר לאירוע. אפשר היה להציג את פועלה של דורית נעמן כניכוס המאבק הפלסטיני למירוק המצפון היהודי של מישהי ספציפית, אבל אני שמח שהפלסטינים מקבלים בשמחה את העזרה הזו, (אני חושב) מאדם "חסר צבע". הם עוד לא במקום בו נמצאים המזרחיים.

למרבה המזל, בעלי החיים לא פוצים פה ומתלוננים על לבנוניות עורם של אלו הנאבקים למענם. אולי בגלל זה שומעים במאבק בסוגנות את קולם של חסרי הצבע יותר מאשר במאבקים אחרים. אבל כפי שלמדתי מהמאמר שאליו יש קישור מעלה, גם זה זמני.

אם את/ה לא לכל הפחות  "a queer femme of color" פשוט שב ושתוק. ואם אתה רוצה לצאת לדייט עם מישהי שהיא כן a queer femme of color כמו כותבת המאמר הזה, יש עשר לולאות שעליך לקפוץ דרכן, למשל לולאה מספר שתיים: שאתה לא transmisogynoir כלומר שאתה לא שונא או מדכא ספציפית נשים טרנסיות שחורות. אין שם לולאה של סוגנות למשל, מה שמראה שגם לנשים שחורות יש נקודות שחורות.

ועוד מונח שלמדתי על הדרך: Kyriarchy

is an interlocking set of cultural, economic, and legal rules and systems that work to keep multiple groups oppressed for the benefit of a ruling group or classAxes of oppression all contribute to creating a sociological landscape of hierarchical levels of privilege.

Axes_of_privilege

מודעות פרסומת

2 מחשבות על “of color

  1. you write on an intersectional article by people that don't count you for being white
    male (and you add Jew as side comment as should be minority but is
    obviously not). In it you write אחוז הטבעונים בקרב האוכלוסיה
    הפלסטינית, תופתעו לגלות, גדול מזה שבאוכלוסיה היהודית

    I believe this is very unlikely in any case (extremely unlikely) but
    then when you say Palestinian you have an interpretation that is not
    what the reader will have in mind (first) and second in this article,
    Palestinian, will be one of the intersectional groups (the main one in
    creating intersection) who will think you have no right to say
    anything. It is mentioned in the article as an obvious intersectional
    group. The Palestinian generally have a huge amount of work against
    "normailization" which is what you call for in the article. Why not
    mention that, it seems central. They actually boycott the Arava
    institute because it was nice to Palestinians (normalization)

    You are attacked from the left in this article (people way more
    progressive than you in most things except some you care about). You
    still attack them from the left (for not joining your group).

    Intersectionality did not start as the way it is used now. It did not
    start by black women being for the fights of women and blacks. It
    started by saying sometime black women have problems that blacks, or
    women did not have. Did you read this history? actually interesting
    and makes sense.

    Now there are many problems people find with it (the way used now).
    Maybe the main one is that you are to be for other minorities even if
    they attack minorities within them. This is the reason that while
    Muslim women, muslim gays, should be the most protected by
    intersectionality, they are the least because attacked by muslims,
    which are a protected minority.

    Maybe you can critique what I wrote on it

  2. פינגבק: האחר האחר | דרכי עצים

להשארת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s