למאטיס אין את השמש בבטן


במוצאי שבת, בדרכי לשדה התעופה, לא אחזיר ל"ספריה בתחנה" את הספר שפילחתי משם לפני חודשיים בערך, את "למאטיס יש את השמש בבטן" של יהודית קציר. השתדלתי מאד לגמור אותו השבוע לפני הנסיעה (גם ברכבת) אבל רכבת ישראל שוב אכזבו, וגם הפעם אין רכבות במוצאי שבת.

הייתי אמור לאהוב את הספר הזה. גם בגלל שחלקו מתרחש בחיפה (עירי). הגיבורה נזכרת בביקוריה בספריית רות אשר ב"אורנים", משם יצאה תמיד עם שני ספרים, כמוני בנעורי. אלא שבניגוד לגיבורת הספר, לא הצלחתי להחזיק אותם סגורים עד הבית. עד שהגעתי הביתה, נשאר לי רק ספר אחד לקרוא. אותו הייתי קורא בהליכה חזרה לספריה, לפעמים באותו היום. נס שלא נדרסתי.

אבל בניגוד לקהל הרחב, (רק ב 1995, שנת יציאת הספר, נדפסו ארבע מהדורות,) ממש לא אהבתי את הספר. העלילה המאד דלילה- רומן בין צעירה בת 23 לגבר נשוי בן כחמישים, נמרחת על פני 216 עמודים בעזרת תיאור משמים של ביקורים בארצות שונות באירופה (ומצריים) של הזוג, ביקורים שניכר שהם מסיפור חיי הסופרת עצמה, מקומות נדושים (אולי ב 1995 הם עוד היו "אקזוטיים"? ספק) המתוארים בצורה נדושה. עם כל הפרטים שסופר אמור לספק כדי לתת "צבע" למסופר, המסעדה ההיא, המלון ההוא. לקראת סוף הספר, בפרקים בהם מתואר מות אמה של הגיבורה, ניכר כבר קצת רגש אמיתי, או שאולי זה משהו שכמה חדשים אחרי מות אבי אני יותר רגיש אליו. אבל גם שם, התיאורים מלודרמטיים להחריד. עדיין כותבים ככה?

אז למה המשכתי לקרוא? קצת כי "התחלתי ולכן אסיים", ביחוד אחרי שהשאלתי במשיכה (אחזיר, מבטיח!). קצת כי אני מנסה להבין איך בונים ספר. וגם מדוגמה רעה (לדעתי) אפשר ללמוד. ללמוד איך לא למרוח מה שיכול להחזיק אולי סיפור קצר לספר באורך מלא.

אני לא מתכוון לכתוב ספר מסוג זה, אפילו שזה הצליח ליהודית קציר. הספר לא רק שנמכר היטב, אפילו זכה בפרסים. יש לו ערך משלו בויקיפדיה! ועדיין, בעיני טוב היה אילו לא היה נכתב.

מה עוד פתאטי בעיני? זה בספר הזה כמו בעוד לא מעט ספרים אחרים, הגיבורים הם אנשים כותבים. בספר דנן שני הגיבורים כותבים ספרים. ברור שמי שכותב ספרים (הסופר), יותר קל לו לתאר דמויות שכותבות, ואת יסורי הכתיבה שלהם. אבל יש לי חשד שיש דמויות מעניינות לכתוב עליהן בעולם שמתעסקות בדברים אחרים, למשל פיזיקה, או חקלאות, ושמתחבטות בדברים שלא קשורים לטכניקת הכתיבה. רק שהסופר צריך קצת לצאת מעורו בשביל לתאר אותן תיאור אמין. אולי אפילו לעשות קצת מחקר?

הבנתי מה בעצם מפריע לי בספר – זה שהסופרת לא מצליחה לצאת מעורה שלה. ברור שיותר קל לכתוב על דברים שאתה מכיר, אני עושה את זה בבלוג הזה כל הזמן, במצטבר על פני מאות פוסטים. אני רק לא אורז את זה אריזה חפיפית בסיפור אקראי ומורח את זה על כמה מאות עמודים. לא נראה לי ראוי להשקיע את זמני בהמצאת דמויות כדי לגרור אותם אחרי זה לקורידה המטופשת שאליה (כנראה בניגוד לסופרת)  לא הלכתי בספרד, או למסעדה הנחמודת ההיא ברובע החביב ההוא ברומא.

יכול להיות שפשוט התמכרתי לסוג העלילות המפותלות ורבות ההתרחשות שיש כיום בכל פרק בן 40 דקות של סדרת טלויזיה כלשהי (לא רק אמריקאיות, למשל "העדים" הצרפתית). אולי התרגלתי לצפות שתהיה איזו התרחשות, שהדמויות יהיו מענינות. אני מוכן ורוצה לקבל צבע בציור של מאטיס, או בגינה פורחת. גם בספר, אבל לא רק.

אם אי פעם אכתוב ספר, בזה אשתדל מאד לא לחטוא.

מודעות פרסומת

4 מחשבות על “למאטיס אין את השמש בבטן

  1. גם אני לא חיבבתי את הספר. אני זוכרת במעורפל את מחלת האם, אבל הזיכרון הברור ביותר שלי ממנו הוא התקף השלשול של אחד הגיבורים באיזו גינה ציבורית (בברצלונה?). משהו באותנטיות-של-תיאור-ההפרשות נראה לי מוגזם ומיותר ואפילו עצוב. אבל היא כתבה גם ספר בשם 'הנה אני מתחילה' שקשור איכשהו בגיבורת הספר הזה, ואת הספר ההוא דווקא אהבתי יותר.

    בנוגע לסופרים שכותבים על מה שהם מכירים – אני דווקא מאמינה שזה הדבר הטוב ביותר לעשות. עדיף בהרבה מאשר שיכתבו על מה שאינם יודעים – ואנציקלופדיה היא לא בהכרח תחליף לידיעה מכלי ראשון. מה שחשוב הוא לא שהסופר יחדש לך על מקצועות שאינך מכיר, אלא שיכתוב באופן אמין (ויפה!) על מה שהוא רוצה ויודע. מידע אפשר לחפש בספרי לימוד, לא צריך בשביל זה רומנים.

    נסיעה טובה! (לאן?)

    • יש משהו אכזרי בזה שמישהו מגדיר את עצמו כאדם יוצר, נאמר סופר, ויש לו בפנים דבר אחד או שניים וזהו, ואחרי זה מבקשים ממנו לספק עוד סחורה, שלא באמת יש לו. אז יוצאים דברים שלא צריכים לצאת.

  2. הימים היו ימי סימן קריאה. למנחם פרי העורך היה קשר של "יופי נחמה" עם יהודית קציר. הדבר היה בעוכריה. היא הפציע בשמי הספרות כהילל בן שחר. ונחתה כאיקרוס.

להשארת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s