פרק ג: בעיברית


התחלת הסיפור כאן

בשלושת שנותיה באוניברסיטה היה לברכה קשה. מהאורים ותומים של חיל המודיעין הפכה להיות סתם סטודנטית מן השורה בחוג להיסטוריה באוניברסיטה העברית.  היא לא למדה שם הרבה דברים שהיא כבר לא גילתה קודם לבד,  בקורס להיסטוריוגרפיה למשל, היא למדה בצורה מסודרת דברים שהבינה לבד כבר בחטיבת הביניים. למשל עד כמה ההיסטוריה הכתובה היא לא באמת "מה שקרה". עד כמה היא מושפעת מיחסי כוח בין מדינות ובתוכן, ממי שכותב את ההיסטוריה ומתפיסת עולמו.

באוניברסיטה היא שמחה לגלות שיש להן שמות, לחלק מהתובנות ההן, שהיו לה בכוחות עצמה כבר בבית הספר. שמות הנמצאים בשימוש נרחב אפילו. כמו למשל את סוג הרגישות הזה, הלך הרוח הספקני, שהיא פיתחה לעצמה כנערה, בכוחות עצמה, היא גילתה שרבים מכנים בשם פוסט מודרניזם. שתאוריות המגדר העדכניות ביותר היו מובנות לה אינטואיטיבית כבר בגיל 14. שאת עקרונות מה שנקרא כיום פוסט קולוניאליזם היא ניסחה לעצמה, לגמרי לבדה, במנותק מכל מה שלימדו אותה, כבר כנערה באותו המושב הנידח בו גדלה.

היא גילתה שהייתה לה כבר בבית הספר הבנה אינטואיטיבית אך  מעמיקה של מושגים ותובנות שהוגים נחשבים  ניסחו בספריהם באותם השנים, ספרים שרק עכשיו למדה על קיומם. מושגים כמו אוריינטליזם, כמו יורו-צנטריות. אלא שבבית הספר לא היו  לה שמות לאותן ההמשגות, הייתה לה רק תחושה של אי-נחת, של דברים החומקים מעבר לקצה תחום הראיה שלה, של צורך בחשיבה עוד יותר ביקורתית, כזו  שלא הייתה מוכנה לקבל שום דבר כמובן מאליו.

עכשיו באוניברסיטה, הרגיע אותה קצת שיש עוד רבים וטובים שחושבים ומרגישים כמוה, שהיא לא המציאה את כל הדברים האלה. טוב, אמרה לעצמה, אני לא לגמרי פרנואידית. ועדיין, לא לכל מה שחשבה וידעה, מצאה מקבילות המהלך לימודיה. היו לה עדיין כמה וכמה תובנות שלדעתה היו מאד משמעותיות ושלהן לא מצאה שום אזכור בכתובים, גם אחרי שהטרידה בשעות הקבלה לא מעטים ממוריה בבקשה למראי מקומות.

הלימודים חיזקו אצל ברכה אף יותר את אותו חוש חזק לזיהוי תבניות, בעיקר היסטוריות, אותן היא חשבה שהיא מזהה שוב ושוב בהיסטוריה של המין האנושי, ולא רק חלקו האירופי או היהודי. באוניברסיטה מצאה גם יותר התחשבות לקשיי הזיכרון שלה, וברוב המקרים ניתן לה לעשות מבחני בית, שלקראתם קראה כמויות מופלגות של חומר, וקיבלה ציונים מופלגים אף הם.

לקראת השנה השלישית, שני מרצים במחלקה ניסו לשכנע אותה להישאר לתואר מתקדם. הם הבינו שרשומת הפרסומים שלהם תתארך פלאים אם ברכה תעשה אצלם תואר שני ואולי תמשיך לדוקטורט. אבל ברכה סירבה בנימוס. היא לא חשבה שיש לה מה ללמוד באוניברסיטה. היא באה רק כי הייתה חייבת תואר אקדמי ותעודת הוראה כדי ללמד בתיכון.

זה היה מה שהיא רצתה  – ללמד היסטוריה בתיכון, אבל ללמד כמו שהיא תמיד רצתה שילמדו אותה. ולכן היא סיימה את לימודיה בשלוש השנים הנקובות, והחלה לחפש משרת הוראה…

בני, בניגוד לברכה, אף פעם לא חשב שיש לו מה ללמוד באוניברסיטה. הוא ידע שהצירוף של כישורי התכנות שלו יחד עם שירותו באותה יחידה בחיל המודיעין, יאפשר לו להשתכר יפה כשכיר. אלא שכשהשתחרר, העדיף לעבוד על הקמת מיזם  האינטרנט שלו, שיהיה מבוסס על רעיון שעליו דיברו הוא וברכה במהלך השנה האחרונה של השרות הצבאי המשותף שלהם. היה אמנם דמיון מסוים בין הרעיון  הזה לבין אלו שעליהם התבסס מאגר המידע של טקסטים בשפות שמיות שבני בנה עבור חיל המודיעין, אבל הוא לא היה הרי היחידי שמינף את מה שעשה שם ביחידה לקריירה אחרי השחרור.

האתר נועד לפרנס אותם כמובן, אבל גם לספק את כל הטקסטים שברכה תרצה אי פעם לקרוא. לברכה היה לה אמנם גישה ללא מעט טקסטים דרך ספריית האוניברסיטה, אבל רק בתחומי הלימוד שלה, וגישה זו עמדה להיחסם עכשיו שהיא סיימה את את לימודיה.

האתר היה גם אמור להכיל את הטקסטים בפורמט שגם מחשב יכול לקרוא. בני רצה לנסות ולעשות מה שניסה לעשות בצבא – להתחרות בברכה בהפקת תובנות, בטכניקות של למידה והסקה ממוחשבת. היו להם רעיונות לכמה תחומים בהם אפשר יהיה להתפרנס מהפקת תובנות שכאלה.

 

מודעות פרסומת

מחשבה אחת על “פרק ג: בעיברית

  1. אני ממליץ לברכה לקרוא את:
    Pogge, Thomas W. (2007) Severe Poverty as a Human Rights Violation. In Thomas Pogge (ed) Freedom from Poverty as a Human Right: Who Owes What to the Very Poor? New York: Oxford University Press, pp. 11-53.
    אני סבור שהיא תמצא שם ניסוח מעולה של כמה מהתובנות שלה, שעדיין לא הגיעו לאקדמיה בישראל.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s