פעמיים טונה


במהלך עשרים וארבע שעות רצופות ראיתי פעמיים טונה, וזה לא היה בתוך קופסת פח קטנה.

הפעם הראשונה הייתה בצהרי יום שני, כאשר צפתי מעל אזור שלם זרוע באסלות, אמבטיות וכיורים, כולם מכוסים בצמחיית מים עשירה, במקום בו עלתה הספינה יולנדה על שרטון בראס מוחמד, בקצה הדרומי ביותר של חצי האי סיני. הספינה עצמה התדרדה אל התהום באחת הסערות של השנה שעברה, ומה שנשאר הוא רק מטענה המפוזר על צד הריף הנקרא יולנדה, על שם הספינה.

הסתכלתי למעלה, ומעלי עברו שלושה דגי טונה ענקיים. אני באמת לא מבין איך הם מצליחים שם בבית החרושת לדחוס דגים כה גדולים לקופסאות כה קטנות. בכל אופן, בטבע, לפני הדחיסה, הדגים האלה מאד יפים.

היו פעם הרבה יותר מהם בראס מוחמד. בשנות השבעים, כששרתתי באיזור והלכתי לצלול שם, זכורים לה הרבה יותר דגים גדולים. אבל הצמחיה בראס מוחמד עדיין מאד מאד עשירה, והאלמוגים, לפחות בשלב זה של ההתחממות הגלובלית, לא מתים בהמוניהם כמו אלו בריף האלמוגים הגדול של אוסטרליה. ויש גם טריגון מנומר מפעם לפעם.

ואז הפלגנו עוד שעתיים חזרה ל"מפרץ הכרישים", אתר נופש חדש מצפון למפרץ נעמה. אחד מעשרות רבות של מלונות שנבנו על החוף בשארם, שאני מתרשם שרובם, לפחות בעונה זו, ריקים. ואחרי שהחזרנו את ציוד הצלילה, ועזבנו את הספינה ממנה צללנו ארבעה ימים, התחלנו את המסע הארוך חזרה הביתה.

הגעתי הביתה בנהיגה בשתיים אחרי חצות (אסור לטוס 24 שעות אחרי שצוללים), וכבר בשמונה בבוקר הייתי בכיתה באוניברסיטת תל אביב. בצהריים הייתה הפסקת לימודים לרגל פתיחת הסמסטר, אז יצאתי לדשא מחוץ לבנין, שם הופיע הראפר "טוּנה", בגשם. פעמיים בעשרים וארבע שעות: שוב טונה, שוב במים?

מטונה הדג אני מאד מחזיק, כשהוא שוחה לו בטבע. שם הוא מחזה מרהיב. לאכול אותו? מימי לא אכלתי דגים. מטונה הראפר אני גם כן מחזיק. מאד אפילו. פעם אפילו הקדשתי רשומה לשיר שלו, שאני עדיין חושב שהוא הדגמה מצויינת למהי עבודת אמנות כפי שהיידגר מגדיר אותה. ראפ באופן כללי הוא צורת התבטאות שמרגישה לי מאד נכונה לזמן הזה. אצל הראפר טונה, שה"מוחצנות" של הופעה מול קהל לא באה לו טבעי, אהבתי דווקא את הדרך בה הוא מגייס את עצמו להופיע מול קהל בהתאם לכללי הז'אנר.

6 מחשבות על “פעמיים טונה

  1. היידגר??? האם הכוונה לפילוסוף נאצי? ואומן שלא מתאים להגדרתו אינו אומן? ההערה הזו נראית לי מיותרת. האמת לא שמעתי עליו עד עכשיו, שמעתי על הלל ושמאי, על רבי עקיבה, על רבי הימנונה סבא, רבי חנינה בן דוסא, על אביי ורבא, על רש"י ורמב"ם ועל רבי יוסף קארו.

    • קראת את הרשומה אליה כיוונתי?
      השיר ההוא של טונה עונה לדעתי להגדרת מעשה האמנות על פי מרטין היידגר. מה אומר רבי הימנונה סבא על מעשה האמנות? מהי ההגדרה שלו?

      • אם אני רואה אומן רחוב שהשקיע והתאמן וגורם לי הנאה מבחינתי הוא אומן. גם מכונאי שעובד במקצועיות ומוציא תחת ידיו מכונה תקינה הוא אומן. גם צייר או פסל אפילו שהיצירות שלא לא הכי גורמות לי לפעור את פי בהתפעלות, אבל אני יודע שהשקיעה זמן ומאמץ מבחינתי הוא אומן.

      • אם כבר דיברנו על אומנות, גם המילה אמונה באה מאותו שורש. אמונה היא מלשון אימון. אמונה היא מעל השכל (כמו ששכל הוא מעל כח הדיבור, והדיבור מעל המעשה). רק שלאחר האימון האמונה הופכת לידיעה, ואז מאמינים בדבר יותר נעלה.

כתיבת תגובה

