סיכום ביניים


לפני כמה שנים הייתי בשוויץ, באתר סקי בשם Valbella. באתר הזה למדתי בפעם הראשונה לעשות סקי, וזה גם האתר אליו לקחתי את בני, (או שאולי את שני בני – אני לא מצליח לזכור) ללמוד לגלוש כמה שנים יותר מאוחר.
כמה שנים יותר מאוחר? אני לא זוכר. מתי הייתה הפעם הראשונה בה הייתי שם? גם את זה אני לא מצליח לזכור. השטות הזו עוכרת את רוחי כבר כמה שבועות. זה לא שאני נוסע לסקי כדבר של שגרה, אלו אירועים נדירים ויקרים, אז איך זה שאני לא מצליח לזכור מה, עם מי ומתי?

איך זה קרה שנזכרתי דווקא בנסיעה הזו?

זה התחיל עם נסיעת בני הצעיר להודו לא מזמן. את טיולו שם הוא התחיל במדינת רג'סטן, במקום בשם Pushkar. שם, בדיוק כשהוא הגיע, החל שוק הגמלים הגדול ולכן הוא נסע מדלהי ישר לשם. סתם, סקרן אותי לדעת מתי היינו אנחנו שם, ולכן פתחתי את הגיליון האלקטרוני בו (חשבתי ש)אני רושם כל אחת ואחת מנסיעותי לחו"ל. איפה הייתי ולפעמים גם מה עשיתי, בכל יום בו לא שהיתי על אדמת ארץ הקודש.

למה אני עושה את זה? כי בשלב מסוים נדרשתי על ידי ממשלת ארה"ב לתעד את כל תאריכי הכניסה והיציאה שלי מארה"ב, לצורך קבלת ויזה מסוג מסוים. גם ממשלת הודו, לצורך לא ברור, ביקשה בשלב מסוים מידע כזה. אז התחלתי לתעד, וחשבתי שאני עושה את זה בקפידה.

גיליתי להפתעתי שלא רק שלא הקפדתי לתעד איפה הייתי בכל יום, אלא שגם מספר לא קטן של נסיעות כלל לא מופיעות שם. לא נסיעות עבודה סתמיות אלא אפילו טיולים משמעותיים. במקרה של Pushkar, לפחות היה לי את יומן המסע (המשעמם להחריד) של "הטיול הגדול למזרח" השני שלנו, זה שאחרי התואר השני. (הראשון היה אחרי הראשון), וממנו  יכולתי לגלות כמה שנים עברו בין ביקורנו ב Pushkar וביקורו של בני. 31 שנים.

לאחר מכן, בכל "זמן מת" שהיה לי. בין שיעורים באוניברסיטה, או סתם מאוחר בערב כשאין לי כוח לעשות משהו יותר מאתגר, או ברכבת, התחלתי להמיר את האופן בו מתועדים התאריכים בגליון האלקטרוני הנ"ל, לפורמט בו תאריכים אמורים להיות, כך שאפשר יהיה לבצע עליהם חישובים. כמו למשל להחסיר תאריך עזיבה מתאריך הגעה למקום, ולדעת כמה ימים עברו. את זה עשיתי כדי שאוכל לעשות כמה סיכומי ביניים בגיליון האלקטרוני הזה.

סיכומי ביניים, כי אני מקווה שעוד יצא לי לנסוע פה ושם. אולי אפילו הרבה. אבל דבר אחד אני יודע בוודאות. אני לא הולך לנסוע יותר נסיעות עבודה. הייתי סקרן לברר כמה מנסיעותי לחו"ל היו נסיעות עבודה וכמה נסיעות הנאה. כמה ימי שהיה בחו"ל היו לצרכי עבודה וכמה להנאה. מפה לשם, נסחפתי לעוד כמה סיכומים.

אלו סיכומים חלקיים, כי תוך כדי מלאכת הסיכום, אני נזכר שוב ושוב בעוד נסיעות ששכחתי לתעד. כמו למשל אותה חופשת סקי שהזכרתי מעלה, שבסופה עשינו טיולון של יום, ועברנו בנסיכות ליכטנשטיין. נזכרתי בחופשה הזו רק כשפילחתי את מספר הארצות בהן הייתי בכל יבשת (מתחיל להיות אובססיבי, לא?) שמתי לב שנשמטו מהרשימה באירופה 3 מדינות: סן מרינו, אנדורה וליכטנשטיין. ונשמטו מהרשימה גם הנסיעות שבמהלכן עברתי במדינות הזערערות האלה, למשל חופשת הסקי הנ"ל, וגם קודמתה באותו האתר, זו שבה כאמור, למדתי לגלוש. התחלתי לחשוב, והצלחתי לשחזר תשע נסיעות אל השלג, ששה ימי גלישה בכל פעם. פעמיים באיטליה, פעמיים באוסטריה, פעמיים בשוויץ ושלש פעמים בצרפת. וגם את חלק מתאריכי הנסיעות האלה.

לא פשוט לשחזר את תאריכי הנסיעות האלה, מהשנים הפרה-דיגיטליות שלי. אלו שנים שבהן צילמתי על פילם, ואין לי לכן תאריך מובנה בתוך הצילומים עצמם, וגם כמובן לא קואורדינטות מקום (geo-tagging), כמו רוב התמונות הדיגיטליות שאני מצלם היום, במצלמות בעלות GPS. אלו גם שנים בהם לא היו עדיין כרטיסי טיסה אלקטרוניים, שנים בהן את הזמנות הטיסות עשיתי באמצעות המייל הארגוני, שאליו כבר אין לי גישה. בשורה התחתונה, אין לי מסלול  "אלקטרוני" אל הנסיעות האלה, משהו שהתרגלתי להניח כמובן מאליו.  מצד שני, אלו גם שנים שביקורת הגבולות, לפחות זו באירופה, כבר כמעט ופסקה מלהחתים דרכונים, כך שגם קשה להתחקות דרך החותמות בדרכונים, למרות שיש עמי את כל דרכוניי מאז.

כל כך התרגלתי למחשבה שאני יכול לשחזר כל פרט ופרט בעזרת השובל האלקטרוני שאני משאיר, שממש מלחיץ אותי כשאני לא יכול לעשות את זה בחלקים גדולים של חיי. מסתבר שגם על הזיכרון שלי אני לא ממש יכול לסמוך, בטח שלא לגבי (לפחות, כאלה שרשמתי) 125 נסיעות לחו"ל. הגליון האלקטרוני הזה הוא דרך לתמוך "סיפרתית" בזיכרון שלי ולשמר בפורמט דיגיטלי לפחות קצה חוט לנסיעות, שמבחינתי לפחות, הן בדרך כלל אירועים די משמעותיים. אני אוהב לנסוע.

אני זוכר כשחזרנו ארצה מהפעם ההיא בה למדתי סוף סוף לגלוש, היה בדיוק שלג בחיפה. אולי היה זה השלג הגדול של פברואר 1992,. פעם ראשונה שאני טס לשבוע אל השלג, בגיל 38 (אם זו אכן השנה) ויכולתי באותו הזמן לגלוש ממש פה ברחובות חיפה, בחצר ביתי אפילו. בשדה התעופה, כשחזרנו, התבשרנו שהכבישים לגליל חסומים וידידי בני, אתו נסעתי, לא יכול היה לחזור הביתה באותו הלילה. הזיכרון הזה עוזר לי למקם את הנסיעה ההיא בזמן, אבל מצד שני, אני לא מוצא בדרכון שלי מאז שום חותמות כניסה או יציאה, לא מישראל ולא משוויץ, בחודשים האלה. לפחות נזכרתי בעצם קיומה של הנסיעה, בזכות ההיעדרות של נסיכות ליכטנשטיין מרשימת הארצות בסיכומים שלי. אני בטוח שהנסיעה הזו הייתה. יש לי צילומים משם, ובצילומים אני נראה כל כך צעיר, שזה יכול בהחלט להיות לפני 24 שנים.

.אז הנה מה שלמדתי מכמה סיכומים שעשיתי בגיליון האלקטרוני הזה:

שהיתי בחו"ל 2689 ימים (לפחות), שהם 7.4 שנים לערך, כ 12% מחיי. 125 יציאות לחו"ל שרשומות לי, מתוכן 69, יותר ממחצית(!), היו נסיעות עבודה. נחמה מסוימת אני מוצא בזה שמתוך 69 אלה, 24 היו "משולבות" : או יום-יומיים "גנובים" בדרך הלוך או חזור, או  יותר, אך הנסיעה הייתה לצורך עבודה ומומנה על ידי מקום עבודתי. בששת השנים האחרונות הם משום מה כבר לא מממנים את נסיעותיי, יתכן שזה קשור לזה שאני כבר לא עובד שם.

אני לא מתלונן, אבל יהיה עלי לנסוע עוד 14 פעמים לחו"ל על חשבוני לפני שאגיע לנקודה בה רוב הנסיעות שלי הן כבר לא נסיעות עבודה. אבל כבר היום, רוב הימים שבהם לא הייתי פה, לא הייתי פה שלא בענייני עבודה. לפחות זה.

אם כבר אז כבר. בדקתי גם את התפלגות מספר הנסיעות ומספר ימי הנסיעה על פני השנים, החל משנת 1978, בה יצאתי לראשונה לחו"ל, (בגיל 24, אחרי שרות צבאי, במהלכו שרתתי כשנה במה שהיום הוא חו"ל – מצריים). והנה התוצאות:

תשע היה השיא במספר הנסיעות בשנה, ורובן היו (לצערי) נסיעות עבודה, בעיקר בעשור הראשון של שנות האלפיים.

1-fullscreen-capture-13122016-110724 אפשר להבחין בגרף מטה, המתאר את התפלגות השהיה בחו"ל בימים לשנה, ב"טיול גדול" מספר אחד ומספר שתיים בשנות השמונים, בשליחות לארה"ב בסוף שנות התשעים, ובשהות אמן של זוגתי בפריז השנה. 1-fullscreen-capture-13122016-110947 היבשת בה ביקרתי הכי הרבה, 55 פעמים, וגם שהיתי בה הכי הרבה ימים, היא צפון אמריקה. בעיקר בגלל 16 חדשים שבהם הייתי בשליחות מקום העבודה בארה"ב. לא הייתה אף נסיעה אחת "משלי" לארה"ב, לא לפני עבודתי בחברת אינטל, ולא אחריה. לא בסדר העדיפויות שלי, וגם שבעתי. ראיתי די והותר מארה"ב. לבטח כעת, כשהיא בחרה לה מישהו אפילו יותר אפלולי מזה שלנו לעמוד בראשה, אני לא משתוקק לבקר שם. מכסיקו? כן. קנדה, אולי.1-fullscreen-capture-13122016-111123

אירופה עברה למקום השני במניין ימי החו"ל שלי בזכות ששת החדשים ששהינו השנה בפריז. היא היבשת בה הייתי בהכי הרבה ארצות, כמעט חצי מתוך 59 הארצות בהן ביקרתי עד כה. זה למרות שאירופה היא היבשת שתמיד גרסתי שטיולים בה צריך לדחות ל"פנסיה". העדיפות שלי, היא עדיין במקומות פחות מפותחים, טכנולוגית כוונתי, לא תרבותית.

אוסטרליה, זו שם למטה, לא נוכחת אבל לא חסר לי. באנטראטיקה כמעט הייתי, עד כדי ערפל שמנע את הנחיתה שם ביום בו הייתי אמור לטוס לשם מדרום צ'ילה עם משלחת מדענים סינית – לשעתיים תמימות. לא נורא.

יבשת ימים ארצות
צפון אמריקה 1022 3
אירופה 761 27
אסיה 674 21
אפריקה 1 4
דרום אמריקה 48 4
סה"כ  2689 59

התחלתי לכתוב את הרשומה הזו לקראת נסיעתי הקרובה לצלילה באיים המלדיביים, זו שחשבתי שתהיה נסיעתי ה 120. אלא שבינתיים נזכרתי בעוד 6 נסיעות, ואפילו שחזרתי את תאריכיהן. אבל אני כן יכול לומר, במידה מסוימת של ביטחון, שזו תהיה המדינה ה 60 בה אבקר. אבל מי סופר? (אני..)

9 מחשבות על “סיכום ביניים

  1. השתעשעתי (למרות שלא בטוח שהתכוונת לשעשע). וכמובן השאלה הבלתי נמנעת: למה קראת לפוסט הזה דווקא 'ליכטנשטיין'? (אבל זו רק שאלה ריטורית).
    מבחינתי הנסיעה המעניינת ביותר היא זו שלא הייתה – לאנטרקטיקה, עם המדענים הסיניים 🙂
    תעשה חיים באיים המלדיביים!

  2. אין ספק – מסקרן.
    אני בטוח שהית יותר מיום אחד באפריקה – אני זוכר לפחות את התמונות מקניה… גם הגרף מרמז על כך.

  3. "אוסטרליה, זו שם למטה, לא נוכחת אבל לא חסר לי".
    ואני הייתי מוסיפה, ניו-זילנד.
    לעתים, המקום שבו עדיין לא ביקרת, יכול להפתיע 🙂

  4. פינגבק: איפה הייתי ומה עשיתי | דרכי עצים

  5. פינגבק: אתרי הזכרון שלי | דרכי עצים

  6. פינגבק: כף רגלי לא תדרוך שם | דרכי עצים

  7. פינגבק: Karlsruhe | דרכי עצים

כתיבת תגובה

