טובות הנאה


אני לא עושה כלום לשם שמיים. גם ההסעות אחת לשבוע, של חולים פלסטיניים אל מעברי גלבוע וריחן הן בעיקר בשביל ההרגשה הטובה שלי, הן הרי לא משנות הרבה את המצב ככה או ככה, פרט למצב המוסעים כמובן. וטובת הנאה נוספת היא ההזדמנות שלי לדבר ולתרגל ערבית מדוברת.

לא תמיד זה עובד, התרגול. בשבוע שעבר הסעתי שני זוגות מרמב"ם חזרה למחסום, ודווקא התחילה שיחה נחמדה עם הגבר שישב לידי (לעולם ישב מקדימה הגבר), עד שאשתו מאחור החלה להתלונן שאתי הוא מוכן לדבר ולחלוק דברים, אבל אתה לא…

בהמשך הנסיעה פשוט ישבתי לי והקשבתי לשיחה שלהם. המילה הערבית העיקרית בשיחה הייתה המילה "סורה", תצלום. שאר המילים היו "אינסטגרם", "פייסבוק", "בלוטוס" ו"בטריה"  כאשר הנוסעים שלי שיתפו אחד עם השני ועם הרשתות החברתיות השונות את התמונות מהחוויה הבלתי נשכחת של לראות את הים, עד שנגמרה להם הבטריה בטלפון.

די מדהים שאנשים בשנות השלושים לחייהם, הגרים 38 ק"מ בקו אווירי מהים (מדדתי), צריכים להזדקק לטיפול כימותרפי במחלקה האונקולוגית של רמב"ם בכדי שיזכו לראות את הים, כל ים שהוא. והם לא היחידים. הבנתי כבר שאף פעם אין מחסור באנשים שילוו את החולים לבית החולים, לא רק בכדי לראות את הים, פעם ראשונה בחיים לרבים מהם, אלא בגלל שזה מאפשר להם לצאת ולהתאוורר, חופשה קצרה מבית הכלא שבו הם נמצאים. לרובם אין היתר לצאת לישראל, או לכל ארץ אחרת, למרות שהם חיים ב"אוטונומיה" הפלסטינית של שטחי A. המובלעות האלה של שטחי A, גם אם רמת החיים בהן סבירה, הן בכל זאת מקום די חונק מבחינת יכולת התנועה של הדרים בהם.

בנסיעה האחרונה שלי לגבול, בשבוע שעבר, הסעתי אח ואחות. אחרי שהורדתי אותם, השעה הייתה בערך אחת בצהריים, והייתי רעב. נכנסתי לכפר מוקיבילה, שממש צמוד לגדר ההפרדה, ממערב למחסום, לחפש מסעדה. לא מצאתי, אבל הכפר נראה במצב כלכלי לא רע, והאנשים בו, לעומת האנשים כמה מאות מטרים משם בשטחי A, נהנים מחופש תנועה לא מוגבל (חוץ מחיפושים פולשניים בנמל התעופה), מה שעורר בי מחשבות כפירה מסוימות. אולי הפתרון הוא סיפוח השטחים, וזהו? גם אם "בשלב ראשון" (לגרסת הבית היהודי) לא תהיה להם זכות הצבעה, תהיה להם אבל אזרחות כלשהי, דרכון ישראלי אני מניח. הם יוכלו לנוע בחופשיות, כל השוק הישראלי יפתח לפניהם מבחינת תעסוקה ומסחר, מצבם ישתפר. מה יהיה אחרי זה? לא יודע, אבל בטווח הקצר ומיידי, שזה גם הטווח שהפוליטיקאים מימין חושבים עליו, זה ישפר את המצב.

אחרי מוקיבילה, נכנסתי גם לכפר צנדלה, (או אולי סנדלה, חלק מהשלטים אומרים כך וחלק כך) וגם שם לא מצאתי מסעדה. אבל לאורך הכביש המוביל אל מעבר גלבוע, בצד של הכפר סנדלה, יש שורה ארוכה של דוכנים שהפעם גם נעצרתי לראות מה הם מוכרים. והנה עוד טובת הנאה המזומנת למי שיסיע אל הגבול: חבילות ענק של ירקות ירוקים טרייים טריים, ישר מהשדה, במחיר מצחיק. חבילה ענקית של מלוחיה וחבילה ענקית של תרד טרי טרי ומשובח עלו 18 שקלים, וזה רק חלק קטן ממה שיש שם.

מה עושים עם כל זה? לא בא לי על מרק מלוחיה, אז אחרי שהפרדתי את העלים (הרבה עבודה) בישלתי את העלים עם פולי חומוס שכבר היו לי מבושלים, ועדשים אדומות שבישלתי עם בצל וכמה שיני שום. 10 דקות של בישול העלים, ויש לכם נזיד טעים מאד. תיבול? מלח, פלפל וקצת כמון. אפשר להמחות (בממחה) או שאפשר לא.

גם הר התרד, הצטמצם פלאים במחבת. אחרי  בישול קצר עם כמה כפות קווקר, כמה כפות טחינה, ובצל מטוגן אחד ההר הוליד פשטידת תרד לא גדולה, אך מאד טעימה. טובות הנאה…

מה עוד? בכניסה לצנדלה יש שתי משתלות, אבל הן לא מצטיינות במיוחד, לא במחיר ולא במבחר. אבל בהמשך הכביש, בכניסה לישוב גן נר, יש תחנת דלק. בה הדלק זול, וגם אפשר לשטוף שם את המכונית מאד בזול ובעיקר בלי לחכות. המכונית יוצאת משם טובת הנעה. בכל מקום בחיפה התור לרחיצת המכונית תמיד שובר אותי ואני נכנס רואה את התור, ויוצא לא רחוץ.

ובדרך חזרה לחיפה, אם לא מבזבזים זמן על חיפוש מסעדות איפה שאין, אפשר וכדאי להכנס לקיבוץ הזורע, לביקור במוזיאון ווילפריד ישראל. הצרה שבימי השבוע הוא פתוח בתיאוריה עד 14:00, בפועל הוא נסגר לרוב לפחות רבע שעה קודם. קטני אמונה, הם לא מאמינים שמישהו יטרח ויגיע, אבל שווה לטרוח ולהגיע לשם, תמיד יש דברים טובים. טובת הנאה.

או סעו לגלריה באום-אל-פאחם, בה הסתיים השיפוץ ויתכן שהיא תוכר סוף סוף כמוזיאון. יש תערוכה של גרשון קניספל.

מחשבה אחת על “טובות הנאה

  1. גד, ראית אולי את התגובה שלי בפייסבוק? הייתי רוצה אולי להצטרף אליך לאחת הנסיעות אם זה אפשרי.

להשאיר תגובה

