Stromboli


הייתי לחוץ מהעניין הזה, של העליה לפסגת הר הגעש סטרומבולי.  בכל זאת, פעמיים הגובה של הר הכרמל, קונוס תלול מכוסה חול וולקני רך, ואני אמור לעשות את זה בקבוצה, בשעתיים וקצת. כל כך לחוץ הייתי, שהלכתי ובדקתי בצילומי אוויר אצל Google Earth איך נראה השביל, ואיך עולים. אפילו בדקתי באיזה גובה מעל פני הים (60 מטרים) נמצא המשרד של Magma Trek, החברה אתה בחרנו לעלות להר  שממנו הנחתי שנצא לדרך…

סטרומבולי

סטרומבולי

כשירדנו מהמעבורת בנמל של הכפר, ההר המתנשא מעלה באמת נראה קצת מאיים. מאד תלול, ולא רואים עליו שום שביל אל הפסגה. אבל אז  הוסחה תשומת לבי על ידי ניידת המשטרה החונה על הרציף, ובה יושבים שני קרביניירי במדיהם המפוארים, ושמתי לב ש"הניידת" היא קלנועית חשמלית, שאתה השוטרים כנראה מנהלים מרדפים בסמטאות הצרות של הכפר, אחרי הריקשות-וספה המשמשות שם כתחבורה ציבורית.

פה בחיפה, אני מגיע מתנשף, בקושי, בעליה מביתי אל האוניברסיטה, הפרש גבהים של אולי 200 מטרים. סטרומבולי הוא 917 מטרים, מגובה פני הים. זכרתי, מהימים שבהם הייתי בכושר יותר טוב שעליה של הפרש גבהים של 300 מטרים בשעה זה כנראה קצב סביר, אבל אלו היו ימים שבהם הייתי צעיר יותר, בכושר יותר טוב, ושקלתי הרבה פחות. כמה פחות? בואו נאמר שאם המשקל העודף היה תרמיל גב  לו הייתי עושה לו check-in לטיסה, הייתי צריך לטוס במחלקה ראשונה בכדי שלא לשלם על משקל עודף. ואת "התרמיל" הזה אני צריך לסחוב אתי בעליה. למרבה המזל, את שאר החפצים, מים וצידה, סחבו בעבורי שני הבחורים המצוינים, בניי.

התכוננתי קצת לטיפוס הזה. עליתי כמה פעמים את המאתיים מטרים האלה לאוניברסיטה, והשתדלתי לשמור על קצב סביר שיאפשר לי לטפס בלי לעצור לאוויר. "השיטה הנפאלית" קראנו לזה בזמנו כשניסינו להבין איך הנפאלים הקטנים והרזים הולכים שבועיים ברגל בשבילים התלולים שם, עם 144 בקבוקי זכוכית של פפסי (לטובת התיירים הצמאים) בארגזי עץ על הגב. הם "פשוט" עושים את זה בצעדים קטנים, מאד אפילו, ולא מרימים את הרגל יותר ממה שהכרחי. אין בשבילים האלה מדרגות גבוהות – זה עוזר.

עזר גם שלפני סטרומבולי טיילנו שבוע, אמנם במישור, והלכנו המון. מד הצעדים בטלפון, שהיום אני נמנע מלהסתכל בו (מביך מדי) הראה כל יום מספר חמש ספרתי של צעדים, כמו שצריך לבריאות טובה  – לפחות 10,000 צעדים ליום, וזה כנראה עזר. עזר גם שהמדריך (אי אפשר לעלות לפסגה ללא מדריך) עצר כל חצי שעה לחמש דקות, וידע להכתיב קצב טוב. עזר גם שלא רציתי להתפשל לפני הילדים…

כשעצרנו קצת מתחת לפסגה, ירדה לי אבן מהלב. עשיתי את זה! שישים המטרים הנותרים עד לפסגה כבר נראו עניין של מה בכך, והירידה לא הדאיגה אותי. אני טוב בירידות… כבר החשיך (עולים תמיד בערב כי רואים את ההתפרצות רק בחושך), וחיכינו לקבוצות שעלו לפנינו, שיפנו את השטח המצומצם בפסגה, זה שממנו אפשר להשקיף מטה את תוך אחד הלועות של הר הגעש.

כמובן שזיקוקי הדינור מהלוע שאותו יכולנו לראות מהנקודה בה המתנו, אחד מארבעת הלועות של הר הגעש, היו כבר תגמול ראוי לטיפוס, שהייתי מאד מרוצה שהצלחתי לגמור בלי התנשפויות מיותרות. זיקוקי הדינור בפסגה, כאשר כבר הגענו, היו ממש, אבל ממש, מרשימים. לא כל יום ההר כה פעיל כמו באותו יום, ולא כל יום הפסגה נקייה מעננים כמו באותו לילה, ולא כל לילה יש ירח מלא כמו בלילה שבו טיפסנו. שיחק לנו המזל.

כשחזרנו לכפר בחצות, החלה בו חגיגה סוריאליסטית של זיקוקי דינור ענקית מסיבה לא ברורה (אני חושד שזה לא היה בגלל שהצלחתי לעלות, והם כנראה גם לא ידעו שיום הנישואין ה 33 שלנו חל באותו התאריך) שגימדה את תצוגת זיקוקי הדינור של ההר. מישהו שם היה חייב כנראה להדגים  את יתרון התרבות על הטבע.

נו, ועל מה חשבתי לי שם למעלה, כשהקור גבר והתחלנו לרדת? חשבתי לי קצת בכאב לב על רשימת הדברים שאני רוצה להספיק לראות ולעשות לפני מותי (ליתר דיוק, לפני שאזדקן מכדי לעשות אותם), ועל האופן בו הטיול הזה לאיטליה הולך מאד לקצר את הרשימה הזו.

הר הגעש היחידי הפעיל (עם לבה) באירופה? ירד מהרשימה. האיים האיוליים, שסטרומבולי נמנה עליהם? ירדו. (הם אמנם מדהימים, והיינו רק בשלושה מהם, אבל אני חושד שכבר לא אחזור). הר הגעש באי וולקנו, יומיים קודם, שסתם פולט לו גזים לוהטים להנאתנו מ"פומרולים" במכתש בראשו, וגם בכל מיני מקומות מתחת למים ליד החוף (אמבט בועות טבעי)? ירד מהרשימה. ובהמשך, ירדו גם הר הגעש אטנה בסיציליה, ולישון ב Trulli והאתרים בפאסטום, פומפי, וארקולנום, ועוד ועוד.. ולא ידעתי באם לשמוח או להתעצב.

אני אידיוט שככה אני חושב?

גם אם אתם לא בקטע של רשימות, שווה לטייל באיים האיוליים (שנקראים לפעמים גם ליפאריים) . המעבורת אליהם יוצאת מהעיר Milazzo, אליה אפשר להגיע באוטובוס ישירות משדה התעופה של קטניה בסיציליה. ואליה אפשר להגיע בטיסות ישירות מהארץ.

יקר לטייל באיים האלה, הרבה יותר יקר מאיי יוון, ביחוד בעונה. אבל בכמה מקומות אפשר לשבת ולהסתכל 150 מטרים כלפי מטה, בבטחה יחסית, אל תוך לוע מלא לבה בוערת? כל זה בחסות העובדה שלועות הר הגעש גלשו מטה כמאתיים מטרים מפסגת ההר (לא ברור לי איך זה קורה, אבל זה קרה, וגרם לצונאמי שהגיע עד לצפון אפריקה). ואז אפשר לשבת על שיירי הפסגה המקורית של ההר, ולהשקיף למטה את תוך לוע הר הגעש.

לא כדאי לדחות את הביקור שם. עד 2007 ההר היה סגור, ויתכן שהוא יחזור להיות סגור למבקרים, תלוי בפעילות, ואז, איך תוכלו להתקדם ב"רשימת הדברים לעשות לפני ש…"?

בדרך לסטרומבולי, כדאי לעצור באי וולקנו, שגם הוא תופעה געשית שווה בפני עצמה, ובאי Salina היפיפה, ויש עוד כחמישה איים שאני בטוח שגם הם יפים, ואומרים שהם מאד שונים זה מזה. כל האיים האלה, כמו איי הוואי, הם תוצאה של נקודת תורפה בקרום כדור הארץ, חיבור בין פלטות, שזזה צפונה (דרומה במקרה של הוואי) ובכל פעם יוצאת לבה במקום אחר, והלועים הקודמים הופכים לסתם איים חביבים, עם חופי חול שחור דק ונעים.
יש כבר הר געש פעיל אחד מצפון לסטרומבולי, אלא שהוא עדיין מתחת לפני הים.DSC09580

יש שני כפרים באי, והם ממוקמים בשני המקומות היחידים על האי המוגנים על ידי שאריות לוע הר הגעש המקורי מזרימת לבה מהמיקום הנוכחי של הלוע   אמצעי התחבורה היחידי בכפר השני שיש באי, Ginostra, הוא בכלל חמורים וגרים שם רק 25 איש, בניגוד ל 100 לערך שגרים בסטרובולי (לעומת כ 4000 שגרו שם פעם, ועסקו בחקלאות, עד להתפרצות אחת שהבריחה כמעט את כולם).

בשני הכפרים הבתים כולם קוביות לבנות, עם גג שטוח האוגר מים לבור מתחת לבית. חלק מהבתים הם בתי נופש של עשירי איטליה. את הבית היחיד שלך לא תבנה כנראה מתחת להר געש פעיל.DSC09631

יש גם מגדלור, על סטרומבוליקיו (לאיטלקים יש שמות מדליקים למקומות), האח הקטן אך המבוגר של סטרומבולי, שארית של מיקום הלוע הקודם. הקונוס של ההר ההוא נשחק ובלב ים עומד כיום רק עמוד הלבה שהיה בתוך הלוע ההוא ועליו מגדלור.

כתיבת תגובה

