חדר משלך, לשעתיים


אני נוטה להירדם בשעות הערב המוקדמות, ביחוד אם חשוך. נראה לי אינסטינקט די בריא בסך הכל, אבל השורה התחתונה היא שאם אני לא נם קלות בצהריים לפני איזה הופעה או קונצרט או אפילו סרט "איכותי", אני פשוט נרדם. ואז אני מתעורר אחרי 20 דקות ולא מבין מה קורה.
את זוגתי שתחייה זה נורא מעצבן.

הבעיה היא שבתל אביב אין לי מכרים שאני יכול לנחות על הספה שלהם לאיזה נמנומון קצרצר ולכן נמנעתי עד כה מימים ארוכים בתל אביב של פעילות מהבוקר, שמסתיימת באירוע שבו אני מועד להירדם. פשוט חבל על הכסף – אם לישון, עדיף כבר עם כרית.

מצד שני, תל אביב מלאה בפוסטרים של איזה שהוא מלון בשם "מטרו", כנראה באיזור הבורסה ברמת גן, המציע חדרים "מפוארים" לפי שעות, שהיה יכול להיות אולי פתרון בעבורי, אבל תמיד ניקר במוחי החשד שהמלון ההוא הוא אתר פעיל של זנות. מצד שני, הרבה מאד מלונות, גם לא של חדרים לשעה, גם הם אתרי זנות, כמו הסיפור של זו בסרטון מטה, שלקחה חדר ליממה, וקיבלה בו 17 לקוחות שונים.

אבל האמת היא שאני לא יודע, אולי מלון מטרו הוא סתם מקום כמו המלונות האלה ביפן הנקראים love hotels שאליהם באים זוגות הרוצים לקיים יחסי מין בסביבה פנטסטית מדומיינת, כמו נאמר תחת מפל מים או במיטה דמוית מכונית. כל מיני אופציות כיד הדמיון היפני המאד עשיר, שלא בדקנו כשהיינו צעירים ביפן כי הפרוטה חסרה בכיסנו, והמלונות ההם היו בדרך כלל נגישים רק במכונית. אבל קראנו עליהם וגם ראינו תמונות. דברים הזויים.

מסתבר שיש אתר (וגם ישומון) בשם irooms, של מלונות לפי שעה שבו אפשר לראות תמונות של החדרים, ומסתבר שהמלון ההוא המפרסם בכל תל אביב (בעיקר בדרומה..) הוא רק אחד מכמה עשרות בתל אביב ומאות בכל הארץ. ומסתבר שיש גם לא מעט מלונות רגילים המציעים דרכו אופציה על פי שעות. על בסיס מקום פנוי בלבד, כפי שהסתבר לי כשניסיתי להתקשר למלון בו אנו מתאכסנים בדרך כלל, שהציע אופציה כזו דרך האתר ההוא. אי אפשר להזמין מראש חדר לשלוש שעות, נאמר בין 4 ל 7 אחרי הצהריים, ביום שישי בעוד שבוע. תתקשר באותו הרגע, ויגידו לך אם יש או אין.

אני תמיד מנסה (מהנדס נשאר מהנדס) למצוא פתרון טכנולוגי לבעיות שאני ממציא, כמו למשל מקלדת עם צג על כל מקש. גם פה ניסיתי להבין למה מלונות לא מציעים חדרים על בסיס יותר גמיש. למה זה תמיד נאמר מ 2 בצהריים עד 11 או 10 בבוקר למחרת? למה לא לאפשר לאנשים לקחת חדר מהשעה שנוח להם להגיע עד השעה שמתאים להם לצאת? הרי ממילא, רוב חדרי המלון מוזמנים דרך מערכת ממוחשבת, שצריכה רק שיפור, לא מסובך לדעתי.

צריך לחלק את עלות החדר למרכיב קבוע: כביסה, ניקיון וסידור, ומרכיב משתנה, של עלות לשעה, ולחייב כל אורח על פי צירוף המרכיב הקבוע והמרכיב המשתנה – על פי השעות שבהן הוא שריין לעצמו את החדר, גם אם עזב קודם.

העלות לשעה, יכולה, ואף צריכה להיות, דינמית, יותר יקרה בשעות בהן יש יותר ביקוש, וזולה יותר בשעות שבהם חדרים עומדים ממילא ריקים ולמלון כדאי להשכיר אותם כי יש לו עלויות קבועות. היא יכולה גם להיות פונקציה של מספר החדרים הפנויים והאופן שבו ההזמנה הנוכחית משתלבת מבחינת שעות בהזמנות אחרות. בחברות תעופה יש כבר היום אלגוריתמים יותר מסובכים מזה.

כלכלת התיירות והנסיעות משתנה, בזכות טכנולוגיה של אתרים ויישומים כמו AirBnB  או Uber והופכת הרבה יותר יעילה, עם נצילות הרבה יותר גבוהה של משאבים. וכבר כמה שנים, בזכות אתרי הזמנת חדרים שבהם מופיעים כמעט כל המלונות, אתה יודע שאם אין מקום פנוי במקום מסוים, אז באמת כל המלונות מלאים, המערכת כל כך יעילה.

אז השלב הבא יכול להיות הקצאה גמישה יותר של חדרים במלונות. זה לא מסובך מבחינה אלגוריתמית, ומאפשר להקטין משמעותית את הזמן שבו חדרים עומדים ריקים מצד אחד, ולהקטין את העלות הממוצעת ללקוחות מצד שני. הרי מעטים מהם נמצאים במלון כל השעות שעליהם הם משלמים, אלא אם הם באו לנופש במלון (מושג שאני לא מכיר מנסיוני)

אז נכון שצריך שיהיו במלון בכל שעה של היום והלילה אנשים לסדר ולנקות את החדרים המתפנים בכל שעה של היום, אבל מצד שני, לא צריך לנקות את כל החדרים בתוך זמן קצר. את הכביסה אפשר לעשות בשעות הרגילות.

לדוגמה: הוזמנו לחתונה באחר הצהריים של יום חמישי אחד, בנטף שבדרך לירושלים. למחר ב 10 בבוקר הייתה לי הרצאה במוזיאון תל אביב במסגרת הסמינר לפילוסופיה קונטיננטלית ובערב הצגה בתאטרון גשר. נראה לנו הגיוני לא לנסוע לחיפה והיינו צריכים מקום לישון מ 10 בערב ביום חמישי עד נאמר שש בערב ביום שישי, כך שנוכל גם לנמנם לפני ההצגה במקום במהלכה. סך הכל של 20 שעות לערך. במערכת ההזמנות הרגילה היינו צריכים להזמין ולשלם על יומיים בבית מלון.

אז נכנסתי לאותו אתר, ובדקתי תמונות של מלונות כאלה, ובחרנו אחד שנראה לא כל כך sleazy, יותר "אקלקטי" שכזה. המלון נמצא ברחוב אלנבי, סמוך לפינת רוטשילד, אזור לא רע, נוח אפילו. התקשרנו שבוע מראש ונקבו לנו מחיר של 350 ש"ח לאותן שעות, אבל לא יכלו עדיין לקחת הזמנה. בתחילת אותו השבוע המחיר היה כבר 400 ש"ח, אבל רשמו את הזמנתנו, וקיבלנו במייל קוד לדלת הכניסה, והסבר איפה למצוא בלובי (הריק) את המעטפה עם קוד הכניסה לדירה שלנו. מסתבר שזו ממש דירה, לא חדר, עם מטבח מצויד לא רע. פתרון לא רע לתיירים, ואכן ראיתי לפחות דירה אחת בה היו תיירים.exlectic-001

אז איך הייתה החוויה? לא רע בסך הכל.
לא ראינו אף אחד אחר נכנס או יוצא, למעט זוג תיירים עם כלב. הדירה עצמה הייתה במצב טוב, נקייה. הבניין עצמו זקוק לשיפוץ. בחדר המדרגות גירדו את הטיח בצורה "דקורטיבית" בכמה מקומות (בהם הוא אולי נשר ממילא).  בגרם המדרגות נתלו פוסטרים של סרטים, כולל שניים של סרטי קרטה עם חקייני ברוס לי, אליל נעורי.
הבניין עצמו הוא אחד מאותם הבניינים שהיום נקראים אקלקטיים אבל פעם היו פשוט קיטש, ועדיין, זהו בניין לשימור לדעתי.

המחיר היה זול מאוד יחסית לתל אביב בעונת הקיץ. בשורה התחתונה – אם נצטרך, כנראה ששוב נלך על פתרון מסוג זה. ולוואי שאפשר יהיה להזמין כך בכל מלון. זה העתיד הבלתי נמנע לדעתי.

פעם הייתי אומר לעצמי "יללה, תקים start-up ותעשה את זה". היום אני יוצא ידי חובה בכתיבה על זה פה. יש לי דברים יותר  חשובים לעשות מאשר לכתוב קוד.

כתיבת תגובה

