Transformer


כיוון ששמתי לב שאני לא מסכם יותר מדי בשיעורים, המחשב הנייד נהיה לי לפתע קצת כבד לסחוב כל השבוע, מה גם שהתקמצנתי בזמנו ולא קניתי לי אחד מאותם ה ultrabooks הדקיקים. אז הלכתי וקניתי, בלי לבדוק יותר מדי, את ה Asus Transformer Pad TF103. מחשב לוח עם מקלדת המריץ מערכת הפעלה של אנדרואיד בגרסה 4.4.ASUSTF103HERO-1200-80

איזו נפילה. אמנם קראתי כמה ביקורות לפני הקניה, וידעתי שזהו לא מחשב מהיר במיוחד, אבל יחסית למחיר, אמרו שם שסביר. מה שלא גיליתי בקריאה מוקדמת הוא שחיי הסוללה קצרים עד גיחוך יחסית לטאבלט, כ 3 שעות עם רשת, לא יותר מ 4 בלי להפעיל את ה Wi-Fi.  (ב Galaxy Tab עם אותו גודל מסך חיי הסוללה יותר מ 8 שעות, מניסיון אישי). וזה למרות שהסוללה היא בעלת קיבולת לא זניחה, למעלה מחצי אמפר/שעה. גם זמן הטעינה ארוך בצורה לא הגיונית, יותר מ 8 שעות. חוט הטעינה מצד שני, המתבסס על מיקרו-USB, כמו זה של רוב הטלפונים היום, קצר מכדי לאפשר למשתמש לשבת שלא ממש ליד שקע. יתכן שזמן הטעינה כה ארוך כי מיקרו-USB לא מסוגל לספק מספיק זרם?

וחוץ מזה, הוא כבד ועבה יחסית למחשב לוח כמו זה של סמסונג למשל, ועם המקלדת צמודה אליו, הוא כבר ממש שמנמן. אבל עדיין, הרבה יותר קל מהמחשב הנייד שלי, 13", גם הוא של ASUS.

ידעתי מראש שצמד המעבדים הם של אינטל, מסדרת ה Atom וקצת חששתי מזה, כי כל היישומים בגוגל פליי הרי "קומפלו" (הודרו בעברית תקנית, יוצרו בשפה עממית) עבור מעבדים של חברת ARM. אז קצת קראתי ומצאתי שאת החלקים שלא מומרים לשפת המכונה בזמן ריצה, מעבירים במה שנקרא "תרגום בינארי" או באנגלית Binary Translation, טכנולוגיה עליה עבדתי בזמנו בימי בחברת אינטל.

דווקא האמנתי בטכנולוגיה, וחשבתי בזמנו כשעבדתי כארכיטקט של מעבדים שאפילו כדאי לתרגם את הקוד המיוצר עבור הארכיטקטורה של אינטל לקוד יותר "פשוט" שאפשר לבצע בביצועים יותר גבוהים. הייתה חברה בשם Transmeta שעשתה זאת בהצלחה, אלא שלא שרדה מסחרית. אבל הטרנספורמר של אסוס מרמז לי שאולי טעיתי.

כי התכניות נתקעות בזמן ריצה. יש מפעם לפעם גמגום, שקורה להערכתי כאשר ביצוע התכנית נודד לקטעי קוד שעדיין לא תורגמו (כי הם עדיין לא "נתגלו") והמערכת צריכה לעצור ולתרגם את הקוד, גם אם תרגום ראשוני ולא אופטימלי.

חוץ מזה, יש אפשרות שחיי הסוללה הכל כך קצרים, נובעים מהתקורה האנרגטית של התרגום הבינארי, ואולי מזה הקוד המתורגם פחות יעיל מהקוד המקורי. וגם גודל הקוד המתורגם גדול יותר משמעותית. תרגום בינארי צורך הרבה שטח זיכרון, ואני שם לב שכשאני מחליף בין ישומים בטאבלט, חלקם, כמו הדפדפן של כרום, לא נשארים בזיכרון ה RAM אלא מועלים מה"דיסק" – זיכרון הפלאש.

האפשרות הפחות סימפטית היא שמעבדי אינטל פשוט פחות יעילים אנרגטית ממעבדי ARM. אני מקווה שזה לא המקרה. יש לי עדיין סנטימנטים למקום שהיה מקום עבודתי יותר מעשרים שנה. גם ככה, אינטל טועמת עכשיו את מה שאכלו כל מתחריה בשוק המחשבים האישיים כל השנים – את הקושי לחדור לשוק קיים של ישומים, התואמים כולם לארכיטקטורה שהיא לא שלך. ומבחינה מסוימת יהיה לאינטל יותר קשה לפצח את הקיר הזה, כי מדובר במאות אלפי ישומים, שכתבו אותם גופים זעירים שאין להם שום יכולת להתמודד עם תמיכה במספר ארכיטקטורות, ובפלטפורמות מחשוב שעובדות על סוללה ונצילות אנרגטית היא הכל בהן, בסדר גודל יותר מאשר במחשב האישי. יהיה קשה – אני מקווה שאינטל תצליח – אולי היתרון שיש לה בחצי דור בטכנולוגית היצור של המעגלים יוכל לקזז את החסרון של הרצת ישומים שצריך לתרגם.

וחוץ מזה, יש לי טענות גם לגוגל. החיבור של מקלדת ואנדרואיד לא ממש עובד חלק. אנדרואיד עובד טוב עם מסך מגע, אבל כשמחברים את המקלדת, דברים משתבשים. אולי זו אשמת ASUS, אבל אני חושד שלא. מה למשל? מקש ה backspace לפעמים עובד, לפעמים לא.

חוץ מזה, אנדרואיד לא מכיר רבים מקיצורי המקלדת של חלונות. לא בעיה שלהם, אבל בעיה למי שעובד לסירוגין בחלונות ובאנדרואיד עם מקלדת. בסדר גודל יותר קשה להסתגל לזה מאשר למשל לנהיגה במכונית עם תיבת הילוכים ידנית ואוטומטית לסירוגין.

המלצתי? לא לקנות, למקרה שלא הייתי מספיק ברור.

2 מחשבות על “Transformer

כתיבת תגובה

