בממוצע


בקלפי 155, בו ישבתי כיושב ראש וועדת קלפי ביום הבחירות, היה דבר אחד שהיה אפילו יותר עצוב מזרם הבוחרים שבאו בזה אחר זה עם פתק ועליו האות ל כבר מוכן בידם.
אלו היו האנשים בלי הפתק הזה.

כל האנשים שבאו להצביע ל"ישראל ביתנו", מפלגת הפיראטים של ליברמן, עם הפתק כבר מוכן בידם, היו עולים ממש טריים מחבר העמים, שכל סיפור ההצבעה היה לגמרי לא נהיר להם. הם רק רצו לתת לנו את הפתק וללכת. ולכולם היו תעודות זהות חדשות, חכמות, ביומטריות כאלה, שקיבלו כשהגיעו ארצה לא מזמן. ובתעודות האלו התצלום היה קטן, ומעודכן למדי.

אותי ציערו דווקא העולים המעט יותר וותיקים, שעדיין מצביעים ליברמן, אבל כבר לא באים עם הפתק תחוב בידם. אלו שלהם תעודות זהות מהסוג הלא ביומטרי, שניתנו להם כשהגיעו ארצה לפני עשור או שניים. כי כשבדקתי את תעודות הזהות שלהם, במסגרת תפקידי, אחרי שסימנתי V ברשימת הבוחרים ולפני שנתתי בידם את המעטפה, והשוואתי את תמונתם בתעודה למראם כיום, ראיתי עד כמה השנים האלו בארץ המובטחת לא עשו עמם חסד.

וראיתי שגם הם יודעים את זה. וכשהסתכלתי בתעודה ואחרי כן בהם, היה על פני כולם את החיוך העצוב הזה, "כן, אני יודע..". יותר אצל הנשים, אבל גם הגברים ידעו שההשוואה מסגירה את השַמות שעשור או שניים עשו למראה שלהם. אז הם חייכו, חלקם משכו בכתפיהם, ואני חייכתי בחזרה וליבי נצבט.

עליהם, ובעצם, גם עלי. כי אני בטוח שעשור או שניים לא שפרו את מראי. אבל אני מזדהה עם רישיון הנהיגה, ושם התצלום מעודכן יותר. וכשאני מסתכל בראי? אז פועלת עלי ההכחשה שאותה תיארתי כשלב המראה השני

ומתי נזכרתי שוב בזה? כאשר מישהו סיפר לי למחרת יום הבחירות עד כמה מטרידה אותו המחשבה, לא שהשלטון בישראל הולך להיות אפילו יותר לאומני ויותר גזעני, אלא זה שהטלפון החכם או המחשב האישי שקנה במיטב כספו, הוא כבר מלכתחילה הדור הקודם של מה שיצא לשוק תוך זמן לא ארוך, שנה לערך. עובר את שלוותו זה שבמה שהוא קונה כבר טמונה הנחיתות ביכולות לעומת מה שיהיה בשוק בעוד שנה.

כן, יש אנשים המוטרדים מזה . אני פחות. מכל מיני סיבות.
ראשית, אני יודע מהתקופה בה עבדתי, ש"דור" של טכנולוגית מוליכים למחצה הוא שנתיים ולא שנה, (היה פעם 7 רבעונים, ולדעתי התארך ל 9 רבעונים) וכיוון שזה מה שבעצם מניע את הטכנולוגיה קדימה, הבדל של שנה ביכולות המוצר הוא לא באמת משמעותי (זה מה שהיינו קוראים במקצוע compaction, בעיקר הורדת עלויות וצריכת חשמל). זו גם הסיבה שבגללה אני קונה תמיד דור אחד אחורה, מיד אחרי יציאת הדור החדש לשוק ואחרי שמחירי הדור הקודם ירדו פלאים, אף שיכולותיו לא נופלות בהרבה מאלו של הדור החדש. משהו כמו 90% מהיכולות ב 60% מהמחיר.
שנית, כי אני מודע לזה שישומים לא באמת יכולים למצות את כל יכולות הדור החדש כי הם צריכים להישאר שמישים גם על מכשירים מהדור הקודם, וזה שלפניו.

ובעיקר, כי אני מוצא דווקא משהו מנחם בזה שלמכשיר הבא שלי, נאמר בעוד שנתיים או שלוש, יהיו קצת יותר יכולות. כי לי יהיו בעוד שנתיים או שלוש קצת פחות יכולות.
יחד, ההיתוך הזה של הטלפון החכם ואני, נשאר בממוצע עם אותה "כמות" של יכולות.

בעוד כמה שנים הזיכרון שלי יהיה קצת פחות טוב, ולא, זה לא יהיה כי הוא יתנוון עקב שימוש בטכנולוגיה – זה משהו ביולוגי שקורה לכולם בקצב כזה או אחר. אז אזכור דברים פחות טוב, אבל אמצא אותם מחדש יותר בקלות. אולי אראה קצת פחות טוב, אבל המסכים ישתפרו. ואלו אך שתי דוגמאות מתוך רבות, שאת חלקן הגדול אפילו קשה לצפות. אולי אפילו תהיה אפליקציה שתשכנע אותי לעשות קצת יותר פעילות גופנית, ותזכיר לי לקום מהספה, להפסיק להגג פה בבלוג או לקרוא פילוסופיה, ולצאת לאוויר הצח. אולי.

אני מניח שהיחס לטכנולוגיה הוא עניין דורי, והפחד ממנה, או מחידושים בה, הוא קשור לגיל. אבל הטלפון החכם כבר לא נראה לאנשים כ"טכנולוגיה", וזה מה שכל כך יפה בו. אפילו אותם עולים מבוגרים שבאו לקלפי עם הפתק של ליברמן אחוז בידם האחת, בלי שמץ מושג איך מצביעים. ידם השניה אחזה בטלפון חכם, והם השתמשו בו, ללא פחד או חשש, וחלקם אפילו צילמו את הנכד מכניס את המעטפה לקופסה, ושיתפו את התמונה, בו במקום, עם הילדים באמריקה.

להשאיר תגובה

