איך waze נישט


עוד לפני ששמתי לב לאופן בו בניית מחלפים משנה את האופן שבו אנו חווים ורואים את הארץ, התחלתי לחשוד ששימוש בתכנת נווט, כמו waze, עושה דבר דומה.

אני ממעט להשתמש בתכנות נווט מכמה סיבות. העיקרית שבהן היא כי אני נוטה, לפחות בארץ, לנסוע שוב ושוב לאותם המקומות, ואני כבר עושה את זה על טייס אוטומטי. למעשה, כמעט שאין במרכזי שלושת הערים הגדולות, וגם בצפת, אילת, באר שבע, מצפה רמון, מזכרת בתיה, רחובות ועוד כמה ערים,  מקומות שאליהם אני לא יודע להגיע בלי מפה ובלי תכנת נווט.

ואני כבר יודע איך להגיע לכל המוזיאונים בכל ערי השדה, מפתח תקווה ועד אשדוד.

וכשאני כבר צריך להגיע למקום בעיר שאני מכיר פחות, נאמר בת-ים, אז אני נעזר בזיכרוני הצילומי, מצלם בראש את הדף מ"אטלס הזהב" שיש לי במכונית, ונוסע מהזיכרון.

כפועל יוצא מזה, יוצא שאני נוסע כל הזמן בתוך "מסדרונות" בערים, עובר במסלולים שאני מכיר דרך רחובות (בעיקר ראשיים) שאני מכיר. רוב העיר נסתרת מעיני, חבויה בסבך הרחובות המקבילים לאלו שבהם אני נוסע שוב ושוב.

עד שהתחלתי להיענות לשידולים של זוגתי, ולפעמים לנהוג על פי עצת waze, בטענה, אולי מוצדקת, שהתכנה לוקחת בחשבון את עומסי התנועה המשתנים, ולכן המסלול אותו אני כבר מכיר ויודע, לא יהיה המהיר ביותר גם אם הוא (אולי) הקצר ביותר. אני לרוב לא מאד ממהר, כי אני שונא לאחר ולכן בדרך כלל מקדים לצאת. אבל מפעם לפעם אני כן "משתמש", ואז, הפלא ופלא, אופקים חדשים נגלים לפני. האלגוריתם של התכנה לוקח אותי דרך כל מיני רחובות צדדיים בשכונות מגורים, בדרכים שהם כנראה יותר מהירות.

יש לי אמנם חשד שהתכנה לא לוקחת בחשבון את מהמורות ההאטה שיש תכופות ברחובות מגורים באלה, בדיוק כדי להניא אנשים מלעשות מה שהיא מציעה – לעבור שם במהירות בדרך למקום אחר. אבל זה מעניין, ומרחיב אפקים, לראות מקומות שאלמלא התכנה לא הייתי כנראה מזדמן לראותם. שכונות מגורים מטופחות יותר או פחות, אזורי תעשיה מוזנחים או מתוקתקים, כל מיני נופים, בעיקר עירוניים, שלא הייתי עובר דרכם אלמלא הייתי משתמש בתכנת הניווט.

למדתי באחד הקורסים בסמסטר שעבר על האופן שבו אלגוריתמים מגלמים בתוכם אידאולוגיה. מסתבר שיש לאלגוריתמים גם השלכות פנומנולוגיות (מלשון phenomena – דרך מסולסלת להגיד שהם משפיעים על האופן שבו אנו חווים את העולם).  ויש להם גם השלכות גאוגרפיות – המרחב משתנה עבור המשתמשים בתכנה וזה תלוי באלגוריתם המסוים המוטמע בתוכה. האופן שבו הם צולחים את המרחב, האינטראקציה של המשתמשים עם המרחב הפיסי משתנה.

והמרחב משתנה גם עבור אנשים שלא משתמשים בתכנה, או אפילו לא נוהגים כלל – לפתע, בכביש השקט שלפני ביתם עוברים כל מיני נהגים שקודם לא היו חושבים לעבור שם, ופתאום הרחוב השקט כבר פחות שקט. כי האלגוריתם משתמש בו. ולדיירים אין שום שליטה בזה או יכולת להשפיע.

או שאולי כן. כי NIMBY (לא בחצר האחורית שלי) עובד לאנשים בעלי כוח. ואני חושד שהכוח הזה, אף שאין לי דרך להוכיח, מסתנן אט אט לתוך האלגוריתמים העלומים של תכנות הנווט, במיוחד אלו ה"קהילתיות" כמו waze. ויתכן שבדיקה מדוקדקת הייתה מוכיחה שהאלגוריתם מסיט תנועה לרחובות צדדיים ביחס הפוך להכנסה הממוצעת של הדרים ברחובות אלו. (הכנסה גבוהה יותר – פחות תנועה מוסטת). קראו לי פרנואיד, אבל קראתי מספיק מאמרים על אלגוריתמים ועל האופן המאד סמוי ועדין שבו יחסי הכוח בחברה משתקפים בהם, בדרכים שכותבי האלגוריתם לעתים אפילו לא מודעים להן.

אפילו הסביבה הפיזית, סביר שתתאים את עצמה לאלגוריתם, בדרכים שקשה אולי לחזות אותן מראש. למשל, תזמון של רמזורים עשוי להתנות בהתאם לנפחי התנועה שתכנה כזו או אחרת עשויה להסיט ממקום אחד לאחר. ביחוד כאשר אחוז גבוה של הנוהגים, נוהגים על פי ציווי אותו האלגוריתם המתבסס על אותו בסיס נתונים.

והאלגוריתם הרבה פחות חכם ממה שאנשים חושבים. למשל – מי שמנווט אל ביתי על פי התכנה מעלה, מגיע לרחוב אחר, בבית שמספרו אחר משלי. עבור אלו המנסים להגיע אלי, ביתי "זז" במרחב באורח לא לגמרי ברור. בלי לסגור את החוג בשיחה טלפונית, בעזרת אותו המכשיר המשמש גם לנווט, הפער המרחבי הזה לא יסגר.

אז הנה עוד דרך בה תכנת ניווט הופכת את המרחב ליותר מעניין. אתה לא רק מגיע בדרכים לא צפויות, אתה גם מגיע למקומות לא צפויים.

מחשבה אחת על “איך waze נישט

  1. פינגבק: גם הוא Dasein, סוג של | דרכי עצים

כתיבת תגובה

