גילנות


אני יושב פה באוניברסיטה, ומסתכל סביבי ופתאום תפסתי שהעובדה שאני רואה מסביבי פרצופים צעירים, בני 20-30, עושה לי טוב. משכיח ממני איפה אני נמצא על ציר הזמן (60), וגורם לי לחשוב שמנטלית אנו לא כל כך שונים.

אז אולי מנטלית אני לא חריג בשטח (כמה שאני טוב בלהשלות את עצמי..) אבל למשגיחות של האוניברסיטה לא קשה לצוד אותנו, המקשישים. כל מי שנראה להן מעל 30 ניצוד על ידן במסגרת מאמצי האוניברסיטאות להוציא עוד קצת כסף, גם מהזבובים שעל הקיר, המבוגרים היושבים בקצה האולם בן 150 המושבים ולא מפריעים. ולא קצת כסף. פר שעה זה בערך פי אחד וחצי משכר לימוד של סטודנט רגיל הזכאי לכל ההטבות והזכויות. אם הייתי צעיר, הייתי יכול ללמוד בכל כיתה מה שאני רוצה בלי ההטרדות האלה. לדעתי – זו גילנות.

אולי לא באותה מידה כמו אותה בחורה בת 16 בקבוצת הפייסבוק "שיח פמיניסטי", המדווחת: "איחס, איזה פדופיל, בטח בן איזה 25, הסתכל עלי באוטובוס". הכל יחסי כנראה. התכוונתי לשאול אותה שם בפייסבוק, אבל התאפקתי, מהו סף הגיל שתחתיו זה בסדר "להסתכל" עליה, 16.5 ? 19? ומהו גיל האדם שעליו מסתכלים  שתחתיו תחשב כפדופיל, או שאולי פער הגילים הוא הקובע?

טוב, היא סתם מטומטמת, זו בפייסבוק, אבל גילנות, אפליה על רקע של גיל, קיימת. מדברים עליה קצת, בעיקר בהקשר של תעסוקה, אבל זהו בערך. מפעם לפעם מרכלים על יפיפייה צעירה הנישאת למיליארדר קשיש וכולנו מצקצקים. גם זה סוג של גילנות, אבל פה לפחות יש רקע הישרדותי-קדמוני משהו.  מה שמפריע פה לרוב האנשים הוא אולי הפוטנציאל הגנטי המוחמץ של אותה יפיפייה צעירה, שתוכל להוליד צאצאים יפיפים רק אם בן זוגה יתפגר ויוריש לה הון כל זמן שעוד יש לה ביציות פוריות.

במקום העבודה האחרון שלי, היו תנאי פרישה משופרים לאנשים מעל גיל שישים או כאלו שסכום הוותק שלהם וגילם עלה על המספר 75. שם אפשר היה לטעון שהמניע הוא משכורותיהם הגבוהות של העובדים הוותיקים, שבחישוב כלכלי קר היה כדאי להעסיק יותר עובדים צעירים. אף אחד לא כפה על עובדים וותיקים לפרוש, אבל איכשהו, כולם מצאו את דרכם החוצה. בניגוד לעבדכם הנאמן, לא כולם בידיעה ברורה במה הם הולכים למלא את יתרת שנותיהם.

אז זו גילנות, כן. אבל בסדר גודל פחות גרועה מזו שבה נתקלות שחקניות קולנוע ששילוב של מאמן כושר צמוד, דיאטת רעב וניתוחים כבר לא מצליחים לשכנע את קהל הצופים שהן בנות 25 לכל היותר. ולא רק שחקניות קולנוע. בתכנית הסיום של ה Colbert Report, שבה באו להיפרד כל המי ומי, היה גם מישהו שנראה כל כך חייזרי עד שלא זיהיתי אותו. היום בבוקר, פורסמה גרסה של שיר הסיום דנן, וגיליתי מי החייזר – בארי מנילו. יליד 1943, שנראה כך:barry

כתיבת תגובה

