לא מתמזרח


אני גבר, אבל מאד מודע לאפליית נשים, והנושא מציק לי. אני יהודי, אבל הכיבוש ואפליית ערביי 48 לא יורד מהמודעות שלי. אני יצור אנוש, אבל שוועת בעלי החיים הנרצחים במיליארדים מחרישה את אזני. אני אשכנזי, אבל אפליית המזרחיים לא מזיזה לי. טוב, אולי קצת.

אני כואב את אפליית הנשים, אבל אני לא מגדל חזה או לובש חזייה לאות הזדהות (אבל את שרירי החזה שלי יש בהחלט מקום לפתח, ואני עובד על זה).

אפליית הערבים והגזענות כלפיהם גורמים לי להתבייש במדינה שלי, אבל אני לא מתחיל פתאום לדבר ערבית (רק עם ערבים, ואז הם עונים לי בעברית וחושבים לעצמם שאני מן הסתם מהשב"כ).

אני חושב שלבעלי החיים יש זכות לחיים,  וזכות לחירות משעבוד. אני לא אוכל אותם או גורם למותם, אבל לא התחלתי ללכת על ארבע מתוך הזדהות, וגם לא לקרקר.

יש אפליית מזרחיים, גם כיום. בעיקר בחברה החרדית. ולמרות זאת, בניגוד לכמה וכמה "מתמזרחים", אני לא מתכוון להצביע למפלגה חרדית-לאומנית-עדתית כמו ש"ס או להעדיף את השירה של יוסי גיספן על זו של וויסלבה שימבורסקה. פשוט לא. נראה לי מגוחך.

אבל מה שמעצבן אותי בעניין אפליית המזרחיים, הוא שהם פשוט מגזימים. נשים מופלות בממוצע הרבה יותר ממזרחיים, ערבים מופלים הרבה הרבה יותר ממזרחיים, שחורי עור עוד יותר, ובעלי חיים בסדרי גודל יותר. ולכן, בחרתי לי מאבקי זכויות אחרים להתאמץ עליהם. המזרחיים ממוקמים במקומות מספיק מרכזיים בשביל לדאוג לעצמם. אני עוד זוכר את התקופה שהנשיא, הרמטכ"ל ושר הביטחון היו שלושתם יוצאי אירן.

יש להם את מירי "סרטן בגב האומה" רגב, לדוגמה. שהזהות שלה מזרחית רק כאשר מתייחסים לגיחוך של הופעת ה"כפיים" שלה, ואז היא מגייסת אותה, ואת נשיותה בכדי להאשים את המאשימים. בשאר הזמן, היא מייצרת לעצמה הון פוליטי בקידום חוקים גזעניים לאפליית הן שחורי עור והן ערבים.  לא קידום מעמד המזרחיים. גם היא לא חושבת כנראה שיש פה עניין להתגדר בו, העניין המזרחי. לאומנות הולך יותר טוב.

ופה אני מסכים אתה.

ולא, לא ראיתי עדיין את הסדרה של רון כחלילי.

5 מחשבות על “לא מתמזרח

  1. את הקונספט של ההתמזרחות לא הבנתי, אף שצפיתי בכל חלקי הסדרה. אבל אני חושבת שהבעיה שמוצגת שם צריכה לעניין את כולנו לא פחות מהבעיות האחרות שהזכרת, ובמובנים מסוימים אפילו יותר – כי היא בעיה פנימית ישראלית, ורק ישראלית. בלי קשר לשאלה אם תחושות הקיפוח מוצדקות או לא – העובדה שיש כל כך הרבה אנשים שמרגישים שקיפחו/מקפחים אותם או ציפו/מצפים מהם להפוך למשהו אחר כדי להשתלב – היא מספיקה כדי להייחס לעניין ברצינות.

    • אני מאמין שמי שיותר דפוק זקוק ליותר הזדהות, ומי שיותר חלק, זקוק ליותר תמיכה ויותר חיזוק. לא קשור לאם זו בעיה פנים ישראלית או לא.

      היחס לפליטים הוא פנים ישראלי? עצימת עין ממילת נשים אצל הבדואים זה לא עניין פנים ישראלי? הוצאה להורג סלקטיבית של אזרחים, ערביים על פי פקודת השר היא אפליה יותר מדאיגה וחמורה ממישהו שחושב שמוצאו המזרחי מקשה עליו, במדינה בה יש הרבה יותר שרים ואנשים בתפקידים בכירים מנשים למשל.

      • אני לא מאמינה בעריכת סולם של מסכנוּת, כפי שהצעת, ובטח שלא מאמינה בלהציע לאנשים למה הם צריכים להרגיש מסכנים ולקבוע בשבילם את הסולם שלהם. סבל הוא גם תחושה סובייקטיבית, ואני לא אנסה לדרג לאף אחד את הסיבות ואת זכאותו לחמלה. מה שכן, אני מעדיפה קודם כל להקשיב למה שאנשים אומרים, ולקחת בחשבון שיש להם סיבות, גם אם לא את כולן אני מבינה.

        לא ידעתי שיש מילת נשים אצל הבדווים, אבל גם אם יש, מילת נשים היא לא בעיה ספציפית ישראלית, ואם היא קיימת אצל הבדווים, זה לאו דווקא משום שהלא-בדווים גרמו לבדווים עוול. אשר להוצאה הסלקטיבית להורג – אני מניחה שאתה מתייחס לאירוע של אתמול, ואכן יש הרבה דברים לומר עליו. אם כי, כמי שצפתה בסרטון האומלל ההוא כמה וכמה פעמים, הייתי מצפה מכולם להשתמש בטון קצת פחות פוסקני. אני מצאתי שכל מה שנראה בסרטון הוא גרוע מאוד, כולל ההתקפה המטורללת על הרכב המשטרתי, וכולל ההתנהגות הלא מאוד מקצועית של השוטרים. אני אשמח אם תמצא דרך להעיף את השר האמור בהקדם האפשרי, אבל מעבר לזה, נראה לי שמעטים הדברים בהקשר של התקרית הזאת שאפשר להתבטא בעניינם בביטחון מופרז.

  2. גדי יקר סופסופ התיישבתי לקרוא את הפוסט הספציפי הזה, ולמען האמת קצת התעצבנתי (יכול להיות שיש לי "דם חם" כי יש לי שורשים מזרחיים ….? ) תוהה על סמך מה אתה קובע שאין קיפוח ואפליה. הנושא כה מורכב שלא נכון בעיני להתיימר לפתור אותו ובטח לא לשלול אותו בהינף יד, רק על פי "תחושה" . אכן מקבלת את דעתה של עדה שהעובדה שיש כ"כ הרבה אנשים שציפו מהם להפוך למשהו אחר בכדי להשתלב- מספיקה בכדי להתייחס אליה ברצינות . יכולה להעיד ממקור ראשון שלמרות שהורי כבר כמה דורות בארץ , העובדה שמוצאם מזרחי לא גרמה לי להרגיש עם זה כל כך בנוח במשך שנים לא מעטות …ולי הכי קל היה ל"השתכנז" ולהתעלם מכך . הורי תמיד נראו "מלח הארץ" אבי ביכר לשמוע מוזיקה קלאסית או מוזיקה רוסית (בחיי !!!!) אני בהירת עור , למדתי שנים לנגן על פסנתר ,גרתי בשכונה "אשכנזית" וכל חבריי הגיעו ממשפחות אשכנזיות , מגיל צעיר הבנתי באיזשהו חוש שאין מה להתגאות במוצא זה , וכנראה עדיף להעדיף משהו אחר… כמה עצוב אגב אתה ממש לא אמור לעדיף את גיספן על שימברובסקה , לפחות בגלל העובדה שגיספן הוא פיזמונאי מזן די נמוך ושימברובסקה היא שירה בלי שום קשר למוצא . אך אם כבר שירה – המכיר אתה את ארז ביטון , רועי חסן ועוד רבים וטובים מאוד אחרים ? וחוצמזה לא הבנתי את הרצון להשוות בין אפליית נשים , בעלי חיים ומזרחים . לצערי גם אני טרם הצלחתי לצפות בסדרה של כחלילי , שמעתי שהיא מצוינת ומעמיקה

    • פרי
      לא הרגשת שכאישה את מופלית יותר מאשר כ"לא אשכנזית"? כל מה שניסיתי להגיד הוא שיש ציבורים המופלים הרבה יותר מבני הדור השני והשלישי של עולים מהעולם השלישי.
      לדוגמה – יש הרבה יותר התאמה (סטטיסטית) בין מגדר לשכר, מאשר בין ארץ המוצא של ההורים או הסבים לשכר. יש הרבה יותר שרי ממשלה מזרחיים מאשר נשים. הרבה יותר חברי כנסת מזרחיים מנשים. הרבה יותר בכל עמדת מפתח. אבל משום מה נשים לא רואות את עצמן מקופחות, כי ככה היה גם בבית בו גדלו.

      חוץ מזה, אין לי סימפטיה לאנשים שמקטרים על אפלייתם בעודם מפלים לרעה בעצמם את ה"אחר" שהוא לא הם. הדרך למעלה לא אמורה להיות בדריכה על ראשו של מי שתחתיך.
      מכיר הן את ארז ביטון והן את רועי חסן. משוררים בסדר.

כתיבת תגובה

