אלמז – 2


תקציר הפרק הקודם: התנדבתי לעזור לאלמז, פליטה מאריתראה, למלא טופס לקבלת דמי לידה מהביטוח הלאומי. זה הסתעף לעוד כמה דברים.

במשאי ומתניי עם המעביד של אלמז, פעלתי על פי ההנחה שאם אתה מניח שאנשים הם טובים, ופועל בהתאם, לפעמים לא נעים להם לאכזב אותך. וכך, כשהחשב של החברה ההיא, שבשמה לא אנקוב, שאל אותי בפעם הראשונה שתפסתי אותו בטלפון (בחסות הקידומת 43*) האם "אני הולך לעשות לו צרות", השבתי בשלילה והבטחתי לו שממש כמוהו, מטרתי רק לעזור לאלמז להתגבר על אי ההבנות שמן הסתם נגרמו ערב קשיי השפה. וסיפרתי לו שאני לא משום ארגון (כמו קו לעובד שאותו כל המעבידים מסוג זה שונאים שנאת מוות) אלא רק מתנדב שמנסה לעזור.

"כן, אבל מי אתה?" נשאלתי על ידו. אכן, שאלה קשה, שאת התשובה עליה כנראה שלא אמצא בחיים אלה, אבל הנחתי שהמענה "פורש מהיי-טק" יספק אתו ויוציא אותו מהלחץ. ואכן כך היה.

וזה הדבר השני שלמדתי מהפרשה – שאנשים קל להם לסרב לפליטה שחורת עור, אבל קשה להם לסרב למישהו שמנדב את זמנו ומרצו, קל וחומר, אם זה מישהו מ"שלנו", למעשה, מההגמוניה השולטת: גבר, "אשכנזי", לא צעיר מדי ולא מבוגר מדי, ועוד מ"היי טק", שהפכו להיות מעין מעמד אצולה במקומותינו.

את שני הדברים האלה, לקחתי אתי למשרדי הביטוח הלאומי, וגם שם זה עבד.

עובדת ישראלית לא צריכה להגיע למשרדי הביטוח הלאומי. היא יכולה להעביר להם בפקס את הטפסים, ובזה נגמר העניין, אחרי כחודש הכספים יופקדו בחשבון הבנק שלה. גם את הטפסים של אלמז העברתי בפקס,  אחרי שאלמז קיבלה את חלק המעביד של הטופס ואני מילאתי את חלק העובד, ואחרי שביררתי את פרטי חשבון הבנק שלהם, וכל מה שנדרש. היו קצת קשיים במילוי הטופס, המניח שהמבקשים הם אזרחי ישראל, כי אין לפליטים מספר תעודת זהות, וגם לא מספר דרכון – אריתראה לא מנפיקה דרכונים לאנשים שבורחים ממנה – היא יורה בהם ואם זה לא מצליח, יורה בקרוביהם שנשארו מאחור. המספר המזהה היחידי שיש לפליטים הוא מספר הויזה שהם מחדשים כל חדשיים. דף דמוי דף דרכון עם תמונתם, המודבק לדף נייר רגיל בגודל A4. זה המסמך המזהה היחידי שלהם בעולם.

אז העברתי את הטפסים בפקס, אבל היה לי חשד שבמקרה של אלמז, זה לא יספיק, ולכן אספתי למחרת את אלמז והתינוק ונסענו למשרדי הביטוח הלאומי בעיר.

היה סגור. לא היה לי הרבה שיג ושיח עם הביטוח הלאומי בחיי. הייתי שם פעם אחת כדי להסדיר הוראת קבע לתשלום ביטוח לאומי בעצמי, עכשיו שאין לי מעביד שישלם בעבורי. וזהו. ולכן לא ידעתי שרק בימים אי זוגיים הם פתוחים בשעות הבוקר. אז חזרנו כלעומת שבאנו.

ניסיתי להתקשר לקו המידע של הביטוח הלאומי לברר האם הטפסים בסדר, אבל ללא תעודת זהות, אין להם אפשרות לאתר את הטפסים, אז חזרנו למחרת, חיכינו קצת בתור (לא נורא) ומסרתי את הטפסים לפקידה. היא ביקשה לראות את אלמז, אבל לא ביקשה לדבר אתה. אולי דווקא הייתה יכולה לדבר אתה – היא הייתה עולה מאתיופיה, אבל אני חושב שאמהרית (שרוב עולי אתיופיה מדברים) וטיגרינית (שאלמז מדברת) נכתבות באותן האותיות אבל לא מאד דומות. בכל אופן, לא היה צורך לשאול אותה שום דבר, הטפסים היו בסדר, כך נאמר לי, מסרנו והלכנו.

אבל זה לא נגמר בזה. עוד באותו היום התקשרו מהביטוח הלאומי אל מספר הטלפון של אלמז שהיה בטופס, אבל היא לא הבינה אותם והיא התקשרה אלי מודאגת. הצעתי לאלמז  שאם יתקשרו עוד פעם שתתן להם את הטלפון הנייד שלי. כך היא עשתה, והם אכן ניסו להשיג אותי פעם אחת, אבל בזמן לא טוב, ואי אפשר להחזיר אליהם שיחה, רק להתקשר לקו המידע שיודע להשיב תשובות רק כנגד מספר תעודת זהות. טוב, הבנתי שמשהו לא בסדר, חיכיתי עוד יום לראות אם מנסים להשיג אותי שוב, ואחרי שלא, הלכתי לבדי פיזית למשרדי הביטוח הלאומי לברר מה לא בסדר.

לא היה פשוט, כי לאלמז אין תעודת זהות, וכך עובדת המערכת. אבל בסופו של דבר הם מצאו מי זו שניסתה להתקשר לאלמז. היא הייתה בחופש דווקא, אבל כבר לא היה להם נעים ממני, והם התקשרו אליה, וביררו שאלמז צריכה למלא עוד איזה טופס של הביטוח הלאומי, שיקנה לה מספר מזהה שאתו הם יוכלו לנהל מעקב אחרי הטיפול בה. וגם להביא "טופס 303" מבית החולים המעיד שתינוק אכן נולד לה שם. וצריך גם תמונת פספורט, ועותק חוזה שכירות הדירה. למה? ככה.

למה לא ביקשו את כל אלה כשהבאנו את הטפסים בפעם הראשונה? לא ברור. אבל האמת שיש מעט מאד פליטים בחיפה, ורובם גברים. מעט מאד פליטות יש בחיפה, ועוד פחות מגיעות לביטוח לאומי. את הטופס מבית החולים צריך להביא כי ליולדת ישראלית, לה יש תעודת זהות, הלידה מדווחת ישירות לביטוח הלאומי. לאלמז, זה לא אפשרי.

היה לה מכתב מבית החולים, לאו דווקא "טופס 303" ואותו הבאנו  אחרי כמה ימים, רק אחרי שאלמז ובן זוגה חידשו את הויזה (ליתר בטחון, בחדרה, לקח שם רק כשעה – מפתיע). הלכנו יחד, לביטוח הלאומי, עם הטופס של הביטוח הלאומי שעליו הייתה צריכה לחתום בפניהם, עם חוזה השכירות (אולי כדי להבטיח שאנשים לא יגישו בקשות מקבילות בסניפים שונים לחשבונות בנק שונים – בלי תעודת זהות קשה לגלות את זה) ותמונת פספורט חגיגית מאד של אלמז שצולמה שבוע קודם, בטקס הטבילה של בנם, עם תוספות שיער למכביר ששרשרות זהב קלועות בתוכן, כנהוג.

התמונה והתינוק (שהוא באמת חמוד) גם יחד כנראה "עשו את זה" לפקידה הקשוחה שם בביטוח הלאומי (או שזו לא הייתה קשיחות אלא רק "יחס ללקוח" על פי המסורת הסובייטית) והיא טיפלה בנו מהר, צילמה לעצמה העתקים של כל דבר והחזירה לנו את המקור. והבטיחה להתקשר גם אלי, ולמסור לי את המספר המזהה שהם יקצו לבקשה של אלמז.

אגב, שמתי לב שהפליטים, שלהם אין "ניירות" של ממש, שומרים בקנאות על כל פיסת נייר, למקרה שיהיה צורך. רבים מהם הולכים על שקית ניילון ובה ניירות כאלה ואחרים, למקרה שמישהו יבקש מהם להוכיח משהו, ומי יודע מה ידרשו להציג.

איפה נמצא העניין כרגע? אחרי כמה ימים אכן התקשרו אלי מהביטוח הלאומי ומסרו לי את ה"מספר המזהה" של בקשת אלמז, שאותו גם העברתי אליה, והצעתי שתשמור אותו בטלפון הנייד שלה, שיהיה. כששאלתי מה קורה, אמרו לי שהכול בסדר, שהם פנו לבית חולים כרמל והם אכן אישרו את דבר הלידה, עכשיו רק צריך שבית החולים "יזין" את זה למערכת, וזה יקרה "תוך כמה שבועות בודדים", "אחרי החגים". אז אחרי החיים אמשיך במעקב, ונקווה לטוב.

בניגוד למנהגי, אני חייב להגיד שעצם העובדה שהפליטים זכאים לביטוח לאומי היא נקודת אור (שמצד שני כנראה מעצבנת לא מעטים, כמו למשל את המזכירה במקום העבודה שלה, כשבאתי אליה למשרד לקחת את צ'ק  השכר שמשום מה הם לא מסרו לאלמז). גם יחס העובדות בביטוח הלאומי, למעט חוסר הידיעה של הפקידה שקיבלה לראשונה את הטפסים, היה אנושי ויעיל. באמת בסדר. אין לי טענות. עכשיו נותר רק לקוות שהיא תראה את הכסף מתי שהוא.

4 מחשבות על “אלמז – 2

  1. פינגבק: אלמז | דרכי עצים

  2. גד, אני מעריכה אותך מאוד על מה שאתה עושה, ולא מסתפק רק בכתיבה על מה שקורה במדינתנו וצריך לשנות.
    יישר כוחך.

להשאיר תגובה

