בביאנלה לאדריכלות


כבר כתבתי לא מעט רשומות בעקבות הביקור בביאנלה בוונציה, שבשנים זוגיות היא לאדריכלות ובשנים אי זוגיות היא לאמנות, אז הנה סקירה קצרה של כמה ביתנים שיתכן שאפשר היה לכל אחד להקדיש רשומה ארוכה אפילו, אבל יללה, צריך לעבור הלאה.

הביתן הישראלי: שוכן אחר כבוד משמאל לזה האמריקאי, במקום מאד מרכזי בגני הביאנלה. ביתן צנוע אך יפיפה, מודרניסטי בקטע טוב. השנה הציג הביתן ארבעה "פלוטרים" ששרטטו בעזרת חוד על משטח של חול מפות של המדינה כולה, של ערים, של בתים ושל דירות. ואז מחקו אותם ושרטטו מחדש. היה גם מרתק רעיונית וגם יפיפה חזותית. אחד הביתנים הבודדים שהתצוגה בהם הייתה גם נגישה וגם בעלת תכנים.DSC06133

הביתן הברזילאי, היפה בפני עצמו, מפוספס על ידי רבים מהמבקרים שלא יודעים שיש עוד ביתנים מעבר לתעלת המים שתוחמת את הגנים. אם חשבתי שאדריכלות ברזילאית היא בעיקר אוסקר נימאייר, שאותו מכירים במקומותינו יותר, כי ברח הנה תקופה מסויימת מאימת החונטה הצבאית בברזיל, והספיק לתכנן פה את קמפוס אוניברסיטת חיפה ועוד כמה פרוייקטים, וכמובן תכנן מדף חלק את כל עיר הבירה של ברזיל.. ובכן, טעיתי. ברזיל היא מעצמה של אדריכלות מודרנית, כנראה מעצמה של עוד הרבה דברים, חוץ מסמבה ומולטיות חשופות שת. גיליתי שם ארכיטקטים כמו למשל Lucio Costa ועוד רבים ומעולים. למשל הקפלה הקטנה הזו:DSC06368

ובכל זאת, נדף מהביתן ריח חמוץ של תסכול, על שהמבקרים ה"נחשבים" לא סופרים את האדריכלות של ברזיל, ורובם אפילו לא מכירים אותה. טוב, אז אני סופר. אחד הביתנים הכי מרשימים בביאנלה לדעתי. וגם למדתי שיש בברזיל אפילו בניין של לה קורבוזיה.DSC06374

הביתן המצרי אדיר בגודלו, יחסי אולי לגודל המדינה אבל יחסי הפוך לכמות הארכיטקטורה שנבנתה שם במאה השנים האחרונות. יש כמובן את אדריכלות לבני הבוץ של חסן פהמי, אבל היא לא ממש התאימה לתמה של השנה – מאה שנים של מודרניזם. אז הדבר היחיד שבאמת היה שם בתצוגה רלוונטי לנושא היה הווילה של אום כולתום, סוג של באוהאוס קהירי.מצרים

הביתן הבלגי, הראשון אליו נכנסתי, הציג תערוכה סביב דפים מתוך ספר על "השינויים הלא פורמליים שאנשים מכניסים בבתיהם", סוג של אדריכלות בעולם האמתי. אולי בגלל שעדיין לא הייתי רווי, אהבתי מאד. תערוכה צנועה, יפה ועמוקה. שווה. הספר, אזל לצערי.

רשמתי לעצמי לחיוב גם את הביתנים של מקסיקו, וקרואטיה אבל אני כבר לא זוכר למה בדיוק. הביתן של מכסיקו הזכיר לי את גלויות הצבע שקיבל כל מי שפעם קנה שתי חבילות של מרגרינה. אני עדיין זוכר את תמונת הספריה הלאומית של מקסיקו, המצויר כולו. חבל ששכחתי מהתמונה ההיא כשביקרנו במקסיקו סיטי, בחג המולד של 1996.מקסיקו

והיה הביתן האלבני. כמעט שפסחתי עליו, מה כבר יכול להיות במדינה כה עניה? ידעתי על מאות אלפי הבונקרים שנבנו שם במצוות הרודן אנוור הודגה, שאף אחד אין לו מושג מה לעשות אתם היוםBunker_in_Albania

אבל אדריכלות? טוב, אז לא אדריכלות, אבל אמנים מעולים יש להם לאלבנים. לאחד מהם Anri Sala הולכת להיות במוזיאון תל אביב תערוכה שלא כדאי להחמיץ. אמן אחר, Adrian Paci הציג בתערוכה עבודת וידאו בשם The column.

עבודה מהפנטת, המתחילה במחצבת שיש בסין, שבה נחצב מההר גוש שיש גדול, מובל לספינת משא, זו שבתמונה מטה, ומהלך ההפלגה הופך לעמוד שיש גדול עם כותרת קורינתית, על ידי צוות של אומני אבן סיניים המפליגים באוניה.

העמוד

וכשהגעתי למחרת לנמל של ה Arsenale, האתר השני של הביאנלה, שם היה, לתדהמתי, העמוד. עכשיו, כשאני כותב את הרשומה, בדקתי וגיליתי שהעמוד כבר הוצג בכמה מקומות אחרים בעולם קודם. זה לא שהספינה שטה מסין היישר לוונציה, אל נמל הארסנלה. קצת הוריד לי מה"הילה" של העבודה, אבל עדיין, שווה צפיה – מאד. DSC06271

הביתן של קוריאה הוא הביתן האחרון שהתווסף לגני הביאנלה, אחרי שכביכול כבר לא היה יותר מקום. הביורוקרטיה הוונציאנית אישרה לדחוס אותו על הגבעה שמאחרי הביתן היפני (שהיה השנה ממש מאכזב) בתנאי שהוא ייצג את שני החלקים של חצי האי הקוריאני. בפועל, הביתן הוקם כמובן על ידי דרום קוריאה, ביתן קטן, חכם, כמעט גאוני, מעט המחזיק את המרובה. וכן, הייתה שם תערוכה שייצגה גם את צפון קוריאה. יש חברת נסיעות המארגנת סיורים בצפון קוריאה, שגם ישראלים ללא דרכון זר, יכולים להשתתף בהם. ומנהל החברה, "מעסיק" אדריכלים וציירים בצפון קוריאה בתכנוני נייר וציורי כרזות כמו למשל זו למטה.DSC06175

אבל יש גם בניה בצפון קוריאה, מגלומנית כמו המנהיגות שלהם, כמו הבניין הזה שכנראה לא הולך להיגמר אי פעם. לא שהם מסוגלים לספק חשמל לכל הבניינים האלה – בלילה הם כולם חשוכים.korea

בניין שזכה להמנות בין "שבעת הבניינים הגרועים ביותר בעולם".

הביתן הפיני, בנפרד מהביתן הנורדי, הקים לידו שני מבנים ארעיים, אחד מעץ, על פי מסורת פינית, ואחד מבמבוק, על פי מסורת דרומית יותר. כך נראה מבט כלפי מעלה מתוך מבנה העץ…DSC06138

הביתן של קוסובו, שמוקם בתוך חלל הארסנלה, גנב רעיון מ Ai Wei Wei ובנה ביתן משרפרפי עץ מסורתיים בקוסובוDSC06384

אלא שאלו היו כולם חדשים, לא כמו אלפי השרפרפים ש  Ai Wei Wei ליקט מאלפי בתי תה בסין והביא לברלין, לתערוכה בה היינו לא מזמן.DSC05572

הביתן האוסטרי הכיל דגמים בקנה מידה של 1:500 של כל בתי הפרלמנט בעולם. היה מעניין להשוות גדלים של כמה מהם, כמו למשל זה של עומאן משמאל  מול זה של פלסטין בראמאללה, מימין.פלסטין ועומן

הפרלמנט הישראלי, נראה שם סביר בגודלו יחסית לגודל המדינה. אבל כמות התחיקה הנלוזה היוצאת ממנו, כמו למשל החוק "למניעת הסתננות" שבג"ץ פסל השבוע, מגמדת לא מעט פרלמנטים שגדולים ממנו פיזית.

הביתן האינדונזי התמקד בשיטות בניה מסורתיות בעץ, במבוק, אבן ועוד. מהתמונות והסרטים נראה שיש שם מסורת מפוארת של בניה. גם באבן – הפירמידה הבודהיסטית הגדולה ב Borobudur היא אחד מפלאי העולם שנמצאים גבוה ברשימה שלי של דברים לראות לפני שאתפגרborobudur-0222

גם שם סיפקו timeline שהשווה ציוני דרך באדריכלות עולמית למה שקורה אצלם. ושם שמחתי לראות, שקיבל הכרה כלוב הפינגווינים המופלא שתכנן בלונדון קרוב המשפחה של זוגתי, sir Berthold Lubetkin. (שני משמאל בשורה העליונה מטה)DSC06276-001

עוד רשומות מהביאנלה

Advertisements

2 מחשבות על “בביאנלה לאדריכלות

  1. פינגבק: הבעיה של המודרניזם | דרכי עצים

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s