שעמום


היה לי משעמם ברכבת לתל אביב, בדרך ל"מבנים מדברים בשלושה ממדים" בסינמטק שם.  הוצאתי את הטלפון כדי לשמוע מוזיקה, והאלבום של Keith Jarrett מהופעה חייה בנורווגיה היה אכן מהנה כרגיל, אבל עדיין הייתי צריך משהו נוסף, או לאכול משהו, או לקרוא משהו. בחרתי בקריאה, ויכולתי לעשות את זה, כי אחרי ארבע שנים סוף סוף נפל לי האסימון (מטפורה שעוד כמה שנים אנשים יתהו מה מקורה)   – הבנתי שמה שאני בעצם עושה עם הטלפון זה יותר לקרוא ופחות לדבר. שזה בעצם המחשב הנייד באמת שלי. לכן, כשהתקלקל המכשיר הקודם שלי, וכבר לא הצליחו לתקן אותו (באמת שניסיתי), עברתי ממכשיר עם מסך שאורך אלכסונו "3.7 למכשיר עם מסך "5.2 (LG G2 למי שתוהה – תמיד כדאי לקנות את הדור הקודם מיד אחרי שיוצא הדור החדש).

אז כדי שלא להשתעמם פתחתי את הישומון של WordPress, והתחלתי לקרוא בבלוג של בחור פיליפיני אחד הלומד באוניברסיטת ברקלי, רשומה המסכמת כמה דברים שהיידגר כתב על השעמום, בהקשר למושג אחר שלו – "העולם ", שלו כבר הקדשתי רשומה.

מצאתי אירוניה מסוימת בכך שכדי להימנע משעמום, מצב תודעתי שלדעת היידגר הוא אחד המצבים היותר חשובים להיות בהם, מצב שבו אתה יכול להיות מכוונן לעולם ולחוות אותו באמת, אני קורא על שעמום כפי שהיידגר רואה אותו.

עוד יותר אירוני, חשבתי בזמן שקראתי שם ברכבת,  שאני קורא טקסט על מסך מכשיר שהוא שיא הטכנולוגיה (טוב, כמעט. G3 הוא שיא הטכנולוגיה נכון לשעת כתיבת הרשומה הזו…) טקסט המסביר עד כמה היידגר חושב שהטכנולוגיה היא האחראית לכך שהאדם, ה Dasein מנוכר לעולם שבתוכו הוא הווה וקיים. שבגלל הטכנולוגיה אנו לא נמצאים מספיק במצב התודעתי שיאפשר לנו "להיות באמת" בעולם. שהטכנולוגיה גורמת לנו לחשוב שאנו רואים אותו "כמות שהוא" מבחוץ. שבגלל הטכנולוגיה יש לנו "תמונה" של העולם, במקום ראיית עולם (world-view).

אי אפשר להתעלם מהעובדה שהמכשיר הנמצא בכיסנו אכן מפתה אותנו (לבטח אותי) בכל רגע פנוי לא להיות לבד עם מחשבותינו. הוא דוגמה לאופן בו הטכנולוגיה מעצבת לנו עולם שבו אין לנו רגעים ריקים לשבת ולהרהר בהם. אפילו על האסלה, מקום שפעם היית יכול לשבת ולהתבודד עם מחשבותיך ומוצאיך, הפך זמן טוב להתעדכן בו מה קורה בעולם ובהיטלים שלו – בפייסבוק, בטוויטר, באינסטגרם. רק לא להשתעמם. וזה אכן אסון.

סיבה מצוינת ללכת לשחות.

מחשבה אחת על “שעמום

  1. פינגבק: בריביירה | דרכי עצים

להשאיר תגובה

