התחדשות עירונית


מכמה וכמה מביתני מדינות אירופה שהשתתפו בביאנלה לאדריכלות השנה, למדתי עד כמה הן השכילו ל"אתחל"  מחדש ערים שנהרסו כמעט לגמרי במלחמת העולם השניה. מילנו היא דוגמה אחת שאני זוכר, מהביתן האיטלקי.

זה היה תקוע אי שם בסוף ה"ארסנלה", ליד הביתן הסיני. בניגוד לביתן הסיני שהפנים את העובדה שאף אחד לא הולך להגיע אליו, ואכן לא היה בו בעצם כלום. הביתן האיטלקי היה מושקע דווקא, בכל זאת, המדינה המארחת.DSC06387

חלקו הציג את סיפורה של מילנו. העיר העשירה ביותר באיטליה.milan

מילנו נהרסה כמעט לחלוטין בהפצצות במלחמת העולם השניה, והיו שם תצלומי אויר שהזכירו קצת איך נראית עזה בימים אלה, אחרי מתקפת צוק איתן. למשל זה של המנזר שליד כנסיית Santa Maria delle Grazie  שעל הקיר שלה ניצל בנס ציור הסעודה האחרונה של לאונרדו דה-וינצי.

גם לא מעט ערים בגרמניה היו עיי חורבות, וכמובן שלונדון. וכל הערים האלו השכילו לעשות את הדברים הרבה יותר טוב בסיבוב השני, ולייצר מרכז עיר עם רחובות רחבים, עם תשתיות לתחבורה ציבורית, דברים שכבר לא יקרו בתל אביב למשל. פעם, כשהבניה הייתה בעיקר מעץ, שריפה טובה אחת לכמה שנים אפשרה לערים התחדשות עירונית. אבל מאז מלחמת העולם השניה, בעולם המתוקן, כבר אין יותר הזדמנויות כאלה.

בעצם, גם ברלין הצליחה להתחדש, די בזכות הסרת החומה שהקיפה סביב סביב את כל חלקה המערבי. בניגוד לדימוי שהיה לי, של קיר ההולך מצפון לדרום ומפריד בין מזרח למערב, כל מערב ברלין הייתה הרי מובלעת עמוק בתוך מזרח גרמניה, והחומה הקיפה אותה ב 360 מעלות. ומהצד המזרחי הגרמני של החומה הייתה רצועה של כמה עשרות מטרים שכל הבתים גולחו ממנה, משהו כמו שעשינו בזמנו בציר פילדלפי. גם הם חשבו שהם יצליחו למנוע מנהרות. רוב השטח הזה נשאר לאחר הסרת החומה שטח ירוק. אבל לא כולו.

אז מעז יצא מתוק. אבל מה יצא מעזה? אין ספק, יש שם כעת פוטנציאל ניכר ל"התחדשות עירונית". צבאנו המהולל הרס שם בחודש יולי את בתיהם של חצי מליון אנשים – משול כאילו הרס את כל הבתים כולם בחיפה וראשון לציון גם יחד. או – אם מדברים באופן יחסי לגודל האוכלוסייה, כאילו הרס את בתיהם של 2.2 מליון איש בישראל, נאמר את כל הבתים בירושלים וגוש דן כולו. וחוץ מזה, את כל בנייני הציבור, תחנת הכוח, תשתיות המים. איך היינו אנחנו מתאוששים מחורבן כזה, אני לא יודע.

אז מה עושים? אסתר זנדברג בהארץ כתבה, קצת בהלצה כנראה, כיצד אדריכלי ישראל יכולים לכפר על נזקי המלחמה בעזה. טוב, זה לא יקרה. זה אולי יוכל להיות נושא לעבודת גמר של סטודנט לאדריכלות באחד מבתי הספר, שכמו כל הרעיונות הגדולים שלהם, שחלקם אפילו מוצלחים, ישארו על הנייר.

קבלנים ישראלים היו מן הסתם מאד שמחים לקחת חלק בפרויקטיי ענק אלה. יהיה שם הרבה מאד כסף, מיליארדים, שיגיע מקטאר וממדינות תורמות אחרות. כמובן שלא מישראל – איך היא קשורה לזה בכלל? היו לנו הוצאות כבדות גם ככה, עם כל הפצצות והפגזים האלה, כל שעות הטיסה האלה.

גם פועלי בניין, אפילו מנוסים, קבלנינו לא יצטרכו לחפש קשה – עזה מלאה בפועלי בניין שהקבלנים כבר מכירים, לפחות אלה ששרדו בחיים את צוק איתן וחמשת קודמיו.

אני לגמרי בעד שישראל תבנה מחדש את עזה, כולל שדה התעופה והנמל, שאם צריך להזכיר, גם אותם אנחנו החרבנו. אולי אם נבנה אותה מחדש, נחשוב פעמיים לפני שנהרוס אותה בפעם הבאה? אולי אז יהיה לנו חבל? את האנשים שם רובנו כבר הפסיק לראות. אבל אולי את הבניינים?

גם הפלסטינים צריכים לשקול ברצינות לתת לקבלנים ישראלים חלק מהעוגה. מצד אחד אפשר לטעון: הרצחת וגם ירשת? גם הרסתם לנו את הבתים וגם תעשו כסף מבנייתם מחדש? למה מה?
אבל מצד שני – הון-שלטון, זוכרים? אם חברות הבניה הגדולות יראו פוטנציאל רווח גדול בשיקום עזה, הם יפעילו את השפעתם על הפוליטיקאים כדי שיתפשרו ויחפשו פתרונות לא צבאיים. לפחות לא עד שיגמרו לבנות שם, עד שלא יהיה משהו חדש להרוס, ולבנות מחדש, וחוזר חלילה. ויש להם את הכוח, לקבלנים. רק מהזמן האחרון היה לנו את הולילנד. ושם דובר "רק" על תוספת אחוזי בניה. וזוכרים את דוד אפל ואריק שרון? אולי הם שוב ישכרו את "הבן של…" איזה פוליטיקאי לעשות להם חיפושים באינטרנט על משהו תמורת כמה מליונים. לא את גלעד שרון הפעם – אבא שלו כבר לא יתעורר.

 

6 מחשבות על “התחדשות עירונית

  1. זה מעניין, לקיחת אחריות על השמדת עזה: עשינו, צבאנו, קבלנינו, היו לנו הוצאות, אנחנו החרבנו, נבנה מחדש, נחשוב פעמיים לפני שנהרוס, יהיה לנו חבל. והנה בפסקה האחרונה אתה מרפה מהאחריות המשותפת ומדבר על הקבלנים, הון-שלטון, גלעד ושרון כעל "הם" ולא כעל "אנחנו". אם אתה שותף להשמדת העם בעזה, מעשי הקבלנים ושחיתותו של שרון (אתה מדבר כאן על שחיתותו הכספית ולא על היותו רב מרצחים. גם לגבי שרון וגם לגבי אולמרט, השחיתות שלהם בטלה בשישים לעומת רצח העם שביצעו) נכללים גם הם באחריות זו.
    אני שבה ואומרת, נקיטת גוף ראשון רבים אינה מתוך שיתוף באחריות – הרי אינך שותף לה, אלא אם השתתפת בפועל במעשים אלה – אלא מתוך מתן גיבוי להם. זו שטיפת המוח הציונית שגדלנו (אני ואתה) לתוכה. משל כולנו שותפים ומצדיקים את המפעל הגדול. אפילו מתאהבים באותה אישה, כמו בשיריו של חיים חפר. המעשה החתרני הוא לומר: אני לא בעסק. אני מתנגדת. זה נעשה חרף רצוני. ה"אנחנו" ממסמס את הביקורת למס שפתיים, כפי שקורה עכשיו ברמה בכל העתונות בישרעל. כן, עשינו ונמשיך לעשות רצח עם בעזה, כי יש לנו גיבוי ציבורי גם מצד אלה שחושבים שהם מבקרים את המערכת. הרי כולנו משפחה אחת, חמה ואוהבת, שיש בה כמה שובבים שנסלח להם הכול.
    לא כך. נער חוצנך ממעשים איומים אלה!

    • חשבתי לא מעט על מה שאת אומרת. ומסקנתי הזמנית היא שאם אני לא יכול לכתוב "אנחנו", אני לא יכול לגור כאן.
      בעצם החלטתי לא להתחפף מפה, אני שותף לדבר עבירה. בכל אופן, מרגיש לי יותר נכון.
      ויש גם מידה של סרקזם בשימוש שלי בשפה "קיבוצית".

  2. כן, אני מודעת לסרקזם. גם אני לוקה בו בהקשר זה של גוף ראשון רבים. עדיין לא הצלחתי לנקות את לשוני ממנו. רק רציתי לשקף לך את הרושם שדבריך עושים עלי. כשאתה כותב בגוף ראשון רבים, דבר ראשון, חרף הסרקזם ולקיחת האחריות, אני שומעת בהם את הגיבוי שאתה נותן למעשים אלה. בבחינת: בחרתי לא להתחפף (גם אני), אז אני שותף גם במתן הגיבוי. עקירת ה"אנחנו" היא הרבה יותר מאשר עקירת הרגל לשוני. מצאתי זאת בעצמי במלחמות האחרונות. זוהי עוד התרחקות. התנתקות. פנימית. היא עושה הזרה. היא מאפשרת להכיר במניפולציה במידע שנמסר לנו (לכולנו), היא מדרבנת אותי לחשוב אחרת מהזרם (גם מהזרם השמאלני). היא מלמדת אותי לחשוב בשפה אחרת.
    אתמול נכנסתי לויכוח לויכוח על ייצוג הולם (של פלסטינים, נשים, ח"כית גזענית) ב"אסיפה של הידברות". דברי היו כה זרים, עד שלא זכו לתגובה. אני מביאה אותם כאן:
    קודם בוצע רצח עם בעזה. עכשיו יושב ה"שמאל" לדיאלוג. לדעתי, זו הצביעות הגדולה מכולם. השמאל, כמו כל אישה בישרעל (זו לא שגיאת כתיב: יש, יש רע, יש רעל, ישרעל, ישרע-hell), צריכות לשבת בשקט ולבקש סליחה. טוב, סליחה לא עוזרת. צריך לדרוש שיקום! תפסיקו לדבר בלה-בלה-בלה, בעוד בעזה מתחולל אסון הומניטרי. זו יפות נפש. צריך לפעול. איך? להכריז שלא תיפתח שנת הלימודים ולא נשלח את ילדינו, לפחות מחטיבת הביניים ומעלה, לבית הספר, וכמובן לא נפתח את המכללות והאוניברסיטאות ולא ניכנס לכיתות, עד שישרעל תפעל לשיקום עזה. דבר ראשון – להזרים לשם מים נקיים. חינם! ולאחר מכן להתחיל לבנות. זה צריך לעלות לישרעל כסף רב, עד שלא יתחשק לה, בעוד כמה חודשים, לעשות עוד ניסוי כלים לסחר הנשק שלה ושל ארה"ב. להכריז שמ-1.9.14 לא תהיה התייצבות בעבודה עד שישראל תנהג כאמור. לשלם מחירים. כן, זה קשה. ליצור שינוי. דיאלוג בלה-בלה-בלה עם ח"כית בלה-בלה-בלה, שמעולם לא שמעתי את שמה, אפשר לעשות גם אחרי רצח העם הבא. למה למהר? בינתיים אפשר לחסום כבישים עד שיוחל שיקום עזה. לא על קוטג' מדובר כאן. מדובר על אסון שהמיטה ישרעל על עזה ועוד דיאלוג בלה-בלה-בלה הוא גיבוי ותמיכה באסון הבא שתחולל ישרעל.

    • יעל, בדיוק דיברתי עם ידיד לא מזמן, והוא שאל אם אני מכיר מישהו ש"עוקף אותי משמאל". ובכן, עכשיו אני יכול להגיד לו שכן, בהחלט…

  3. כלומר? כלומר אינך חושב שישרעל צריכה לשקם את עזה (ועדיף לא להרוג ולהרוס מלכתחילה)? כלומר אתה נותן גיבוי לטנטי למעשיה של ישרעל בנקיטת "אנחנו"? אני מאמינה שמודעות ושינוי הרגלי חשיבה והתנהגות עשויים להביא א/נשים רבות למקום שבו אני נמצאת. לי עושים זאת שלושת ילדי, שבחרו להתחפף מכאן. הנה אחד מהם:
    http://therealnews.com/t2/index.php?option=com_content&task=view&id=31&Itemid=74&jumival=12175
    אבל גם אני עושה זאת להם. למשל, בפציפיזם הנחרץ שלי. אינני רואה כל הבדל בין רצח הילד בקיבוץ ורצח של מוחמד דף ומשפחתו. או של כל אישה ואיש וילדה וילד בעזה. ולמנהיגים ולאנשי הצבא אני קוראת רוצחים. יש להם 2,000 דם על הידיים מן המלחמה הזאת.
    חברותי אומרות לי שאני מגזימה ומרחיקה א/נשים מדעותי באמירות קיצוניות. ואני אומרת, שלא לקרוא לדבר בשמו הוא מתן לגיטימציה. נתניהו רוצח. יעלון רוצח. גנץ רוצח. כל חייל בעזה הוא רוצח. כל חייל הוא מי שנכון להיות רוצח. וכן, גם בצד של עזה יש רוצחים, אבל הרבה פחות, הן במספרם והן בדם על ידיהם.

  4. פינגבק: דירה עם נוף לפייסבוק | דרכי עצים

כתיבת תגובה

