הרכבת הקלה


היא שקטה, היא יפה, היא יעילה, וכעת חלקה הצפוני, מגבעת המבתר לפסגת זאב מושבת. הוא הושחת בידי תושבי שועפאט ובית חנינא. אני שומע את התגובות (בפייסבוק כמובן, אלא איפה?) המתרעמות על כפיות הטובה: "נותנים להם רכבת וכך הם מתנהגים?". "מתיימן" כמו אברי גלעד בתוכנית הבוקר הדגנרטית שלו בגלי צה"ל מציע להעניש ענישה קולקטיבית את כל תושבי השכונה – לא לשקם את התחנות במשך חמש שנים. כבוד השופט אברהם קווסטלר (גלעד) בשבתו כאב בית דין של מטה, החליט מה העונש הראוי לכשבעים אלפי האנשים הגרים בשתי השכונות האלה, הנמצאות שלא מרצונן בתוך "עוטף" ירושלים – חמש שנים ללא רכבת. במקרה, אני מכיר את הוריו של אברי גלעד, את הבית ממינו יצא. כשאני חושב על אביו ז"ל – צ'כי, חלוץ, סוציאליסט, חבר בגורדוניה, חבר של הורי, אני לא מבין איך יצא לו בן ירוד שכזה.Fullscreen capture 07072014 230447

כפי שאפשר לראות ממפת הקו האדום, הקו היחידי שנבנה עד כה, יותר ממחצית תוואי הקו, מהעירייה והלאה נמצאת מחוץ לגבולות הקו הירוק. התוואי נבחר לא בכדי לשאת את מרב האוכלוסייה הירושלמית או להסיר מהכבישים את הכמות הגדולה ביותר של נוסעים. לא – התוואי נבחר כדי לתפור ביחד בתפר גס את חלקי ירושלים כך שיקשה להפריד אותם. כדי לסכל כל נסיון להחזיר שכונות ערביות לשליטה פלסטינית או לתת לירושלים להיות בירת שתי המדינות.

בית חנינא ושועפאט נהנות משרותי הרכבת, אך ורק כי היה צורך גאוגרפי להעביר את הקו דרכן בכדי להגיע אל פסגת זאב, שכונה מרוחקת ומבודדת שהייתה יכולה להיות באותה מידה פרוור של רמאללה – מרחקה ממרכז רמאללה כמרחקה ממרכז ירושלים. זו בפועל התנחלות, השוכנת הרחק מעבר לרצף של שכונות ערביות. ודווקא אליה ששו פרנסינו להעביר את קו הרכבת הקלה הראשון של ירושלים.

אלמלא מיקומן בדרך לפסגת זאב, אין שמץ סיכוי ששכונות ערביות אלו היו זוכות למערכת הסעת המונים כה מתקדמת שתשרת גם אותן. פשוט אין מצב. ראו למשל את שכונת ענאתא, השוכנת גם היא בצמוד לפסגת זאב, אבל מעברה השני. לא זו בלבד שתוואי הרכבת לא מגיע אליה, גדר ההפרדה עושה כניסה חדה מערבה בכדי להוציא אותה החוצה, למרות שפורמלית היא חלק מהשטח המוניציפלי של ירושלים. (הקו האדום במפה מטה הוא חומת ההפרדה – כפי שאפשר לראות שועפאט ובית חנינה לא רק נהנות מרכבת קלה, אלא אף מזה שהן בצד "הנכון" של תוואי החומה כדי לייצר רצף טריטוריאלי אל פסגת זאב, נווה יעקוב ועטרות). אגב, לקרוא "גדר ההפרדה" לחומת בטון בגובה של שמונה מטרים, חומה המגמדת את חומת ברלין ז"ל עם 3.6 מטרים בלבד, גם הוא עוד חלק ממכבסת המילים העוטפת את הכיבוש. ולכן אני קורא לה "חומת ההפרדה".Fullscreen capture 08072014 090058

קשה לי להאמין שיש מישהו שמאמין אחרת. ואם יש כזה, הוא מוזמן לעשות סיבוב במזרח העיר, לא בהר חומה כמובן, ולראות את מצב התשתיות שם, לבדוק מה מצב בתי הספר, מערכת אספקת המים, מצב הכבישים, של כל האזרחים האלה המשלמים ארנונה לעיריית ירושלים בדבקות ובמסירות – כי בזה מותנית תעודת הזהות הכחולה שלהם, שמבחינתם זה מאד משמעותי לאפשרויות הפרנסה שלהם.

תושבי בית חנינא ושועפאט יודעים היטב בזכות מה עובר קו הרכבת דרכם, עד כמה הקו הזה הוא פוליטי, עד כמה הוא חלק אינטגרלי ממפעל ההתנחלויות. עם כל הטובין הכלכליים שמופקים להם מהיותם רצף טריטוריאלי לשכונות היהודיות שבפאתי רמאללה, ולכן בצד "שלנו" של החומה, בואו לא נשכח שהם סופחו בכוח, למדינה שהם אינם חפצים להיות חלק ממנה. כן, אז הם פרקו את זעמם על תשתיות הרכבת. לא פלא. אני לא מתלהב או תומך במעשיהם, אבל אני חושב שאני מסוגל לראות את הדברים גם מעט מהצד שלהם. ובכל מקרה – עדיף לשרוף תחנות רכבת מאשר לשרוף למוות נער בן 16 בעודו בחיים, לדעתי.

כן אני יודע שהם גם תקפו מכוניות של יהודים, ואני מגנה את זה בכל תוקף. לגבי הרכבת – חבל לי על גם על זה – הרכבת הרי כן משרתת אותם, ויש ברכבת לשם שינוי כיתוב ושילוט מלא בערבית, דבר נדיר במדינה בה הערבית היא השפה הרשמית השנייה. אבל אם יהיה פה הסדר שלום אי פעם, העיר תחולק, אין מנוס. ואז, כמו שהרכבת התחתית של ברלין נחתכה לשניים עם חלוקת העיר (תמונה מטה), כך יקרה גם לתשתיות היקרות של הרכבת הקלה. יש לי הרגשה שרוב תושבי השכונות הערביות של ירושלים מוכנים לוותר על נוחיות הרכבת הקלה בתמורה לשחרור מהכיבוש שלנו, בלי למצמץ אפילו.

ויש מצב שכך יקרה גם לקו הרכבת (הלא קלה) הנסלל כרגע לירושלים, שהתוואי שלו, בכוונת מכוון ולהכעיס, עובד מחוץ לגבולות ישראל. המנהרה לא עוברת למשל מתחת למבשרת, אלא צפונה משם, מעבר לקו הירוק. אז למבשרת לא תהיה תחנה, לא נורא – העיקר שננגוס עוד קצת משטחי הגדה.

זו אגב הסיבה שלא מעט חברות בינלאומיות סירבו לגשת למכרזים לביצוע עבודות בקו הרכבת – לא בגלל שהם לא רוצים את הכסף. אז אנחנו נחליף בהשקעה של מיליארדים את תוואי הרכבת העותומני הקיים, שב 66 שנות המדינה עוד לא הצלחנו עדיין להחליף, ואחרי כל ההשקעה הזו, יתכן שבהסדר שלום נצטרף לשפוך עוד כמה מיליארדים בכדי לסלול מחדש כמה מנהרות וגשרים ולהזיז את התוואי כמה קילומטרים ספורים דרומה, כך שיעבור בתוך הגבולות שאולי יהיו מוכרים של מדינת ישראל.

כך נראתה תחנת Nordbanhof של ברלין, ששכנה בחלק המזרחי של העיר, בתקופה בה עברו דרכה רכבות של מערב העיר.

אם כבר מדברים על ירושלים: ראש העיר של ירושלים, ניר ברקת, התראיין הבוקר ברדיו בעניין רצח מוחמד אבו-חְדֵיר . שתי דברים צרמו לי בחלק הקצר של הראיון שיצא לי לשמוע.

הראשון הוא האמירה "אני לא מבין איך יהודי יכול לעשות דבר כזה" – מה שאני שומע פה זה: "אני בהחלט מבין איך ערבי יכול לעשות דבר כזה, אבל יהודי?". רבים חזרו אל המסר הזה בניסוחים שונים בימים האחרונים, ואצל כולם אני חוזר ושומע את הסב-טקסט מעלה. מצטער, אולי אני רדוף. הלוואי שזה כך, שאני מדמיין, שזו לא הגזענות שבה מושרשת בתרבות ובשיח שלנו.

השני היה המשפט שאמר כך (בערך): "אני מסתייג מזה שהם לקחו את החוק לידיים". ואני תוהה, איזה חוק בדיוק הם לקחו לידיים? איזה חוק בדיוק מדבר על חטיפה ושריפה בחיים של ילדים? (בן 16, והם ניסו קודם לחטוף ילד בן 9).  תגידו – טעות תמימה בניסוח. ואני אומר (כן, למדתי משהו עם השנים מזוגתי שתחייה):"אין טעויות תמימות, לא מסוג זה". המשפט הזה הוא המשך של קו המחשבה הגורס שבאזור הזה, צריך להתנהג כמו באזור הזה. למשל – נקמה. החוק שתת ההכרה של ניר ברקת התייחסה אליו היה חוק נקמת הדם, חוק הג'ונגל.

פליטות הפה ה"פרודיאניות" האלה, המקום בו הממשי מזדקר לתוך הסמלי (הלקאניאני) הם "האמת" או לפחות סימפטומים המרמזים עליה. לא כדאי שנתעלם מהן.

9 מחשבות על “הרכבת הקלה

  1. מסכימה עם כמעט כל מה שכתבת, לא כולל סגנון הפיסקה הראשונה. יש לי ספקות לגבי הפרשנות שלך ל "איך יכול יהודי…" – אני חושבת שיש כאן בעיקר תסכול מהפער בין ציפיות ותדמית של יהודים מ/על עצמם לבין מצב בפועל. וזאת כמובן על רקע הסבל היהודי וכו וכו..שבתיאוריה היה צריך להפוך את היהודי לרגיש יותר לסבלם של אחרים. ובלי קשר לעבר היהודי הכאוב גם אני לא מבינה איך זה שאני שייכת לקבוצה שכך פועלת.

  2. איך מתחבר "כל האזרחים האלה המשלמים ארנונה לעיריית ירושלים בדבקות ובמסירות – כי בזה מותנית תעודת הזהות הכחולה שלהם, שמבחינתם זה מאד משמעותי לאפשרויות הפרנסה שלהם." ל "יש לי הרגשה שרוב תושבי השכונות הערביות של ירושלים מוכנים לוותר על נוחיות הרכבת הקלה בתמורה לשחרור מהכיבוש שלנו, בלי למצמץ אפילו." ?

    • כיום, הברירה היא בין לחיות כאזרח סוג ב במדינת ישראל, ובין לחיות בשטח כבוש ללא זכויות כלל.
      ובכל מקרה – האם אתה רוצה לתת לפלסטינים אפשרות לבחור בין אזרחות ישראלית לאזרחות פלסטינית? אני חושב שלא. ולכן, זו לא באמת תהיה בחירה שלהם.
      ועוד דבר – לעזוב את ביתך ולעבור למקום אחר, זה לא אותו דבר כמו שהאזור בו נמצא ביתך הוא בריבונות כזו או אחרת.

  3. "יש לי הרגשה שרוב תושבי השכונות הערביות של ירושלים מוכנים לוותר על נוחיות הרכבת הקלה בתמורה לשחרור מהכיבוש שלנו, בלי למצמץ אפילו."

    יש לי הרגשה שההרגשה שלך מנותקת מהמציאות. כדאי שתתעדכן בדרך שבה הגיבו תושבי ואדי ערה להצעה לשחררם מהכיבוש שלנו והעברתם אל המדינה הפלסטינית. מי שנהנה מת.ז כחולה לא ממהר לוותר עליה, כי התשואה של גו לאומי זקוף לא שווה את החיים במדינת עולם שלישית שעתידה מי ישורנו.

כתיבת תגובה

