למה יש "טרנד" טבעוני…


בשבוע שעבר, שוב לקחתי את עצמי לבניין גילמן שבאוניברסיטת תל אביב. אני עושה את זה בממוצע אחת לשבוע, לפעמים בעבור שעתיים בלבד. לא משנה – אם זה התשלום שאני צריך לשלם על חיים בחיפה, ברווחה שכמוה לא הייתי יכול להרשות לעצמי באזור המרכז, so be it. הפעם זה היה לכנס בשם: "בעלי חיים: היבטים פילוסופיים, פוליטיים ותרבותיים". היה מעניין, למרות שחלק מהדברים כבר הכרתי.animals2_1

עוד לפני שגיליתי את Animal Liberation, ספרו של פיטר סינגר, ודומים לו, חשבתי לעצמי שטבעונות ראוי שיהיה לה בסיס תאורטי מוצק, ובתאורטי אני מתכוון פילוסופי. פילוסופי במובן הרחב, כזה שכולל גם ביקורת חברתית, סוציולוגיה, ביקורת תרבות ופילוסופיה פוליטית. חשבתי בזמנו שאמצא בסיס כזה בסדרת הרצאות של הד"ר אריאל צבל בשם "החברה רב מינית" אבל לא באתי על סיפוקי שם, זה היה אפילו די "עולב", כמו שאומרים היום. אבל הכנס מעלה, היה די ראוי מהבחינה הזו.

הכנס נפתח בהרצאה של פרופ' צחי זמיר מהאוניברסיטה העברית, שמסתבר שכתב ספר בשם:
"Ethics and the Beast: A Speciesist argument for animal liberation", שיצא ב-2007 בהוצאת אוניברסיטת פרינסטון. ספר שאנסה למצוא, ואפילו לקרוא (החלק הראשון הולך לי יותר בקלות מהשני בדרך כלל :-(.

צחי זמיר העלה בהרצאה השערה, שגם במוחי מנקרת כבר זמן מה, שיש קשר בין המספר הגובר והולך של אנשים שמאמצים אורח חיים טבעוני, לייאוש מסוים מהסיכוי לפתור עוולות אחרות בעולמנו, שבעבורן נדרש פתרון פוליטי, כמו המחאה החברתית שהסתיימה בקול ענות חלושה (בעצם בנפיחה, בדמותו של יאיר לפיד ויש עתיד), כמו הכיבוש בן 47 השנים שגובה כמה עשרות חיי אדם כל שנה ושנה ומחזיק שניים וחצי מליון אנשים ללא זכויות.

כי מה שיפה בטבעונות, הוא שהכוח הוא אצלך. אתה הוא זה שמחליט מה שנכנס לך לפה, אף אחד לא יכול לכפות את זה עליך. אף אחד לא יכול למנוע ממך לנהוג על פי המוסר שלך, בניגוד למשל לכיבוש, שבו כולנו, בדרך זו או אחרת, משתפ"ים, ואין לנו הרבה מה לעשות בעניין, חוץ מלקחת את הרגליים ולהסתלק מכאן. אבל אני יכול להפסיק לגרום להרג, ניצול, ודיכוי  של בעלי חיים, ולהפחית את ההתעללות בהם, במידה שמדובר בצריכת המזון שלי. די פשוט בסך הכל.

אני לא צריך לשכנע אף אחד כדי להרגיש כבר טוב עם עצמי, אם כי אין פסול בלנסות, ורוב הטבעונים אכן מנסים, במידה כזו או אחרת של הצלחה. צחי זמיר אגב, חושב שעליית מספר הטבעונים משפיעה פחות על כמות ההרג מעליית צריכת המוצרים מן החי, ובשר ספציפית, לאדם. ומעליית מספר תושבי העולם בנוסף. ולכן, הוא גורס, נדרש אקטיביזם טבעוני, המקביל לזה של התנועה לביטול העבדות או לשוויון זכויות לנשים, כדי לגרום לשינוי משמעותי. יתכן שהוא צודק.

אבל הצד המסריח של זה הוא ש: "הכיבוש נעשה יותר נוח". אין מה לעשות – ככה זה עובד. אנשים מעטים בלבד מסוגלים להילחם בכל החזיתות, ובבחירה הזו, בחזית בה יש לי סיכוי לעשות משהו, אפילו . . קטן, יש הסטה בלתי נמנעת של מאמץ מחזיתות אחרות.

ומצד שני (תמיד יש לפחות צד אחד נוסף…), יתכן , שאקטיביזם טבעוני כן יכול להביא אנשים לפתח מודעות ליכולתם לפעול כקולקטיב נחוש לשינוי פני החברה כולה. וגם ללא אקטיביזם, בחירה בטבעונות, ולו רק ברמה האישית בלבד, גם היא אמירה פוליטית, וגם היא עדיפה על ניהיליזם ויאוש. (גם השערה זו אני חולק עם צחי זמיר). אז אולי צריך לראות את הדברים, כדרכי בקודש, באורח אופטימי.

4 מחשבות על “למה יש "טרנד" טבעוני…

  1. אני מרגישה שהטבעונות מחלחלת להתבוננות שלי בכל תחומי החיים, או שההיפך קרה, כל תחומי החיים חלחלו לטבעונות…אבל אני מרגישה שיש בי כוחות ויכולות והתבוננות אחרת ככל שאני יותר זמן טבעונית ורגישה לנושא זכויות וצער בעלי החיים. אתה יכול להיות אופטימי.

  2. מכיוון שכמות אוכלי הבשר ביחס לכמות החוזרים בתשובה לטבעונות עדיין עולה אקספוננציאלית בגלל הטיעון של גדילת אוכלוסיית העולם, אני רואה בטבעונות החלטה להסתכל לחיה בעיניים (עמנואל לווינס?), בניגוד להפניית המבט (כמו שעושים עם הכיבוש בטענה של אין פתרון). זה כמו שאתה הולך לאיזו הפגנה קטנה (אתמול היינו בחיפה בהפגנה נגד המעצרים המנהליים) ואתה באמת "מבזבז" חצי יום ויודע ששום דבר לא יצא מזה ועדיין אתה הולך.
    אני לא אופטימית בכלל, אבל כל עוד אני הולכת על האדמה הזאת, יש לי חובות שאני לא יכולה לפטור את עצמי מהן. אני קיים משמע אני חייב. זה כל הסיפור.

  3. אהה ……
    אז זה בעצם ביבי אשם, כל הטרנד הזה של הטבעונות זה תרגיל שלו.
    וואלה, אם גם לי היו חסרות כמה חומצות אמינו הייתי עולה על זה לבד, ואולי מאמץ גם נרטיב של אויבי
    א.

כתיבת תגובה

