MAXXI


לפני שלושים שנה בערך, בילינו חודש שלם ברומא. הגענו לשם בטיסה ישירה מסרי-לנקה, אחרי כמעט שנה "במזרח", ועשינו חריש די עמוק על העיר הזו. אבל מאז התחדשו שם דברים. לא הרבה אמנם, אבל שמענו שלרומא יש מוזיאון חדש ל"אמנות המאה העשרים ואחת". לא סתם מוזיאון, כזה שתוכנן על ידי זיא חדיד,  שכנראה שווה לראות. לפני שבוע, כשהישומון "חוליו" הציע לנו לטוס לרומא בהתראה של שלושה ימים, לארבעה לילות – שלושה ימים, במחיר לא רע של 139 יורו לאדם, חשבנו שיחד עם המוזיאון החדש,  MAXXI שמו (Museo nazionale delle arti del XXI secolo), בטח נצליח לקושש עוד משהו לראות ברומא בזמן הקצר הזה. ואם לא, אז סתם נעשה חיים.

מחיר הטיסה, בישראייר הוא אכן אטרקטיבי, והשרות היה טוב. בניגוד לחברה כמו איזי-ג'ט, המחיר אף כלל מטען, אך לא כלל אוכל – ממש לא הפסד גדול. בדיעבד הבנתי שטיסת בוקר לשם וטיסת ערב חזרה היו מאפשרים לנו להיות רק שני לילות במלון ולהיות שלושה ימים ברומא, במקום הטיסות הזולות האלה שבדרך כלל מביאות אותך לשם בערב ולוקחות אותך משם בבוקר. אם מוסיפים עלות שני לילות במלון לטיסה זולה, היא כבר הרבה פחות זולה…

באשר לחששותיי שלא יהיה לנו מה לראות ברומא, הם התבררו כמובן כמגוחכים. בכל אופן, ה MAXXI בהחלט היה שווה ביקור. למרות שמעט מאד תיירים מגיעים אליו. הם כולם מצטופפים על המדרגות הספרדיות…DSC04852

זהו המבנה המודרני (בעצם פוסט מודרני) שנבנה בחלק הישן של רומא מזה הרבה מאד זמן. כל כך הרבה זמן, עד שעצרו את הבניה מיד יום לשעתיים לטובת סיורים באתר הבניה של סטודנטים לאדריכלות ואדריכלים. כל כך הרבה זמן לא בנו ברומא, וכנראה באיטליה בכלל, בניינים חדשים, שקומת הקרקע של המוזיאון אירחה תערוכה של עבודות האדריכלים האיטלקים שנפוצו בכל העולם, כנראה בהעדר הזדמנויות לבנות באיטליה.

כל כך הרבה זמן לא בנו שם בניינים מודרניים, מבטון חשוף ומתכת, שהם כנראה פשוט לא מיומנים בבנייתם. רמת הביצוע, הן של משטחי הבטון החשוף והן של מהלכי המדרגות ממתכת, היא פשוט בזיון. ממש לא צפיתי את זה במדינה כה מפותחת כמו איטליה.

מה לגבי האדריכלות? כפי שאפשר לראות מתצלום האוויר מטה, של Iwan Baan, המוזיאון משתלב באופן מפתיע, לא צפוי אבל מאד מוצלח במרקם של שכונת המגורים בה הוא הוקם. הוא אף תורם לשכונה כיכר יפיפייה שנבנתה סביב צד הכניסה למוזיאון.

MAXXI_Rome_7590_ph_IwanBaan

תוכו פחות מוצלח לדעתי. נפח אדיר ממנו תפוס על ידי מהלכי מדרגות במתכת שחורה שלא ממש יעילים בהובלת הקהל ממקום למקום, ואין שום אפשרות להציג עבודות לאורכם. רשת הברזל המהווה את רצפת המהלכים האלה משירה את העפר מנעלי ההולכים ישר על היושבים בלובי המוזיאון.
התכנון של האגף החדש של מוזיאון תל אביב מוצלח פי כמה, וכמוהו גם הביצוע.

מצד שני,  ממילא לא חסרו ברומא חללים להציג בהם אמנות. העיר מלאה בארמונות שאף אחד לא גר בהם, מבני תעשיה נטושים שחלקם כבר הוסב לחללי אמנות, כמו ה (MACRO (Museo d'arte contemporanea Roma כך שלא באמת הטריד את פרנסי רומא ניצול החלל.
הם לא בנו את המוזיאון כי היה חסר להם חלל תצוגה. הם בנו אותו כי חשבו שגם לעירם צריך להיות צעצוע משל אחד מאדריכלי העל, של אחד הכוכבים של עולם האדריכלות.  אז יש להם…

צותתי להסברים על הבניין בסיור פרטי שנערך לזוג אמריקאים, ומה שלמדתי משם בין היתר, על הקשיים בבניית הבניין, ושקשה מאד לווסת את הטמפרטורה בו, בשל תקרת הזכוכית (הכפולה) ברוב חלקיו שבקיץ משמשת כחממה.PhotographIwan_BaanINTERIOR_STAIR

יש לבניין אוסף קבוע של אמנות עכשווית, לא רע אבל די צנוע בשלב זה, ומספר תערוכות מתחלפות, בעיקר של אמנים איטלקיים. שבה ראינו למשל את העבודה הזו, שאהבתי.DSC04834

המוזיאון נמצא (בעצם מפנה את גבו אל..) ברחוב Guido Reni, צייר שלגמרי במקרה ראיתי השבוע "גרסת אשפה" נפלאה של ציור שלו – "אטלנטה והיפומנס" שהאמן הברזילאי ויק מוניז עשה בקנה מידה ענק מפסולת, ושצילום שלה מוצג בתערוכת הממש מוצלחת שלו באגף החדש, הממש מוצלח, של מוזיאון תל אביב. רוצו לראות. (וסעו לרומא)

DSC_0026

 

מודעות פרסומת

2 מחשבות על “MAXXI

    • כן, השטיח הכחול הזה הוא העבודה…הוא עבה, וללא תפרים, ולא מבד.
      המוזיאון אכן "מדהים" כמנה. פחות כמוזיאון מתפקד.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s