תעלת הימים


קראתי שהולכים לסלול כביש חדש לצד ים המלח, רחוק יותר מהים, בתוואי שבו האדמה לא צפויה לפתוח את פיה ולבלוע את הכביש והנוסעים בו. אלא שהכביש נטול הבולענים הזה גם יפריד בין היעלים למטעי התמרים, שם הם אוכלים את העשב, גם ניזונים וגם מועילים לחקלאים.

יש לא מעט יעלים לאורך הכביש הזה, והם חיות פשוט יפיפיות. לראות אותם יורדים בקלילות במצוק זה פשוט פואטי. ועכשיו אנחנו צריכים לדחוק את רגליהם עוד קצת.

אין כבר נמרים במדבר יהודה. גם לא בנגב. הצרנו את צעדיהם עוד ועוד, עד שהם עשו לנו את הטובה, ונעלמו. ועכשיו כבר אין לנו קצת מרחב לתת ליעלים? אנחנו יכולים לתת "מרחב" לבעלי חיים רק ברפתות ובלולים שלנו? גם כן מרחב… שטח רצפה של פחות מדף A4 לכל תרנגולת מטילה בכלובי סוללה. כלוב בגודל גופו לעגל, כדי שלא יוכל לזוז וחס וחלילה לפתח שרירים. אבל לא על זה רציתי לכתוב.

רציתי לכתוב על זה שבתחום התשתיות, מדינת ישראל היא מדינה מאוננת. ומקרה הבוחן שלי הוא תעלת הימים.

אם לא היינו מטים את המים שבעבר זרמו בירדן אל ים המלח, ים המלח לא היה הולך ונעלם. למעשה, רובו כבר נעלם. כי רוב מה שאנשים חושבים שזה ים המלח, הוא בעצם בריכות אידוי למלח שמים נשאבים לתוכן משארית חלקו הצפוני של ים המלח שגם המפלס שלו יורד במטר ועשרים כל שנה.DSC04365

כשנוסעים לאורך חלקו הצפוני של ים המלח, רואים את כל השלטים האלה לאורך הכביש המתריעים ש"הרחצה אסורה". ואתה אומר לעצמך: "על מה לעזאזל הם מדברים? לא רואים בכלל את הים מהכביש". הים נסוג והוא קילומטרים משם. ואין גישה אליו כמעט בשום מקום חוץ משני חופים מוסדרים, בתשלום. לאורך רוב הקטע שהים עדיין קרוב לכביש, מזהירים אותך לא לרדת למטה, למקומות יפיפים כמו זה בתמונה מטה, מאימת הבולענים.DSC04323

אם לא היינו מחסלים את ים המלח, לא היו נוצרים הבולענים. ואז לא היה צורך להסיט את הכביש. והיעלים היו עליזים ושמחים.

אבל יש לכל זה פתרון. פתרון שהוצע כבר במאה ה19. הרצל כבר דיבר על זה באלטנוילנד. פתרון שיכול גם להציל את ים המלח, גם לייצר חשמל, גם לשמש להתפלת מים וגם, אם נבחר לעשות זאת, בזהירות, לשנות את האקלים בחלקים של המדבר. יש ערך שלם על זה בויקיפדיה למי שרוצה ללמוד עוד.

נכון, יש חששות, ונדרשת סקירה יסודית של כל הסוגיות הסביבתיות והכלכליות. וגם על המוביל הארצי אומרים היום שהייתה זו טעות לבנות אותו. ואת אגם החולה כנראה שלא היינו צריכים להעלים. אבל פה לא מדובר על "תירבות" הטבע. פה מדובר על תיקון, על החזרת המצב לקדמותו. כן, יש חששות. שערבוב מי הים עם מי ים המלח עלול לגרום להיווצרות גבס שילבין את הים. או שהים יאדים כתוצאה מאצות שיופיעו בו. אבל אני באמת לא מבין למה אי אפשר לקחת בריכה גדולה, לערבב בתוכה מים כאלה ומים כאלה ולראות מה קורה? כמה זה כבר יכול לעלות?

בסופו של דבר, הירדנים הרימו את הכפפה.  בעצם שמינית אצבע מתוך הכפפה.  "בברכתנו" הם מרימים פרויקט. לא בהיקף שיספיק להציל את ים המלח כנראה, ובלי הפקת חשמל, בשלב זה. רק התפלת מים בדרום שחלקם יועברו לאילת ואנו נחזיר להם בתמורה מים בצפון. תרומתנו לפרויקט הייתה לשלוח להם את סילבן שלום חסר הערך להוסיף את חתימתו חסרת הערך על המסמך חסר הערך שבו ישראל מסכימה שירדן תניח צינור בשטחה ותזרים את התמלחת שתיווצר במפעל ההתפלה שתקים ליד עקבה, לים המלח, בשטחה. טיפה בים, תרתי משמע. צריך פי שבע הזרמה רק כדי לעצור את המצב במקום בו עכשיו." ים המלח ימשיך בינתיים להיעלם מול עינינו." כותב במאמר בהארץ צפריר רינת.

אני מאוכזב מהמדינה שלי, שממזמזת את הרעיון הזה מיום הקמתה. רעיון שלמרות כל החששות וההסתייגויות, אני חושב שהוא מעולה, win-win של ממש. על שלא השקיעה בתכנון יסודי ומקיף של הפרויקט. כי הבעיות הן כאלה שיש להן פתרון טכנולוגי. חוץ מהבעיה "הקטנה" שכנראה היא מה שבעיקר מעכב את הפרויקט – הורך לדבר על זה עם הפלסטינים.

מילא החשמל, אז נשרוף עוד קצת ממשאביו המתכלים של כדור הארץ ונייצר. אז מה אם לנכדינו כבר לא יישאר…מילא המים, אז נשרוף עוד קצת ממשאביו המתכלים של כדור הארץ ונתפיל את מי הים התיכון. אבל מה עם חובתנו המוסרית לתקן, קצת, את מה שקלקלנו?

ים המלח שחלקו נפל בחלקנו, הוא אחד מהמקומות היותר נפלאים על כדור הארץ, מקום מדהים, יפה, שבכל פעם שאני מבקר בו, אני לא מבין למה אני לא נמצא שם יותר. אפילו המפעלים שלידו יפים בעיני.DSC04353

ואנחנו פשוט מכחידים אותו. מעלימים אותו מהמפה. עוד לא בסדר גודל של הקטסטרופה של העלמת ימת אראל על ידי ברית המועצות, אבל זה הולך לשם. וכל מה שאנו צריכים לעשות, זה איזה צינור מזורגג מהים התיכון או הים האדום ולהזרים לשם מים מלוחים. לא צריך לוותר על קוב אחד של מים מתוקים. אפשר להציל את הים גם בלי לחזור ולהזרים מים באפיק הירדן. אז למה לעזאזל אנחנו לא עושים את זה?

למה המדינה הזו, לא משקיעה משאבים בתעלה מהים התיכון, דרך שטח המדינה הפלסטינית העתידית, חלק מהתוואי במנהרה? כי צריך לדבר על זה עם הפלסטינים? לשתף אתם פעולה? לחתום אתם על הסכמים? למה אנחנו מוצאים את המשאבים לבנות ערים וישובים בשטחי המדינה הפלסטינית וליישב בהם יותר מחצי מליון אנשים? עם מערכת כבישים נפרדת ליהודים, תשתיות משוכללות, חומת הפרדה ענקית ומה לא?

דווקא יש קצת תזוזה בתחום התשתיות, אני חייב להודות שכנראה הודות לשר התחבורה, הבולדוזר, כץ. אני לא מסכים אתו פוליטית, אבל לפחות הוא לא מאונן. איפה שלא נוסעים, רואים עבודות של סלילת כבישים ומסילות ברזל. עדיין, לא בקצב המדביק את הצרכים, אבל קורים דברים. אולי תהייה אפילו פעם רכבת לירושלים, על תוואי שמדינת ישראל סללה, אחרי שבעים שנה של הסתמכות על תוואי רכבת של האימפריה העותמנית. חבל שתעלת הימים היא לא בתחום האחריות של משרד התחבורה.

בלי לבדוק, אני מוכן להתערב שעלה יותר כסף לבנות את חומת ההפרדה מאשר את תעלת הימים כולל הכל – תחנת כוח הידרואלקטרית ומתקן התפלה. אני חושד אפילו שהפרש העלות בין חומת הפרדה נטו על גבול הקו הירוק ( 330 ק"מ – כ 5 מיליארד שקלים) לחומת הפרדה כפי שנבנתה בפועל, באורך מתוכנן יותר מכפול מזה שעל הקו הירוק, כך שתבלע כמה שיותר שטח לצד ה"ישראלי" של השטחים (760 ק"מ – כ 10 מיליארד ש"ח), היה מממן צינור עב קוטר להזרמת מי ים אל ים המלח.

את גדר ההפרדה הפסקנו לבנות בנובמבר 2007 כש 31% ממנה עדיין אפילו לא התחילו לבנות. 48 ק"מ מהתוואי כבר פורקו. ולא קרה כלום. אין פיגועים. אבל את תעלת הימים לא התחלנו לבנות, ומפלס ים המלח ממשיך לרדת במטר ועשרים כל שנה, כמו שעון. פיגוע שאנחנו אחראים לו ישירות.

משהו מעוות בסדרי העדיפויות של המדינה הזו. אבל מה חדש?

מודעות פרסומת

מחשבה אחת על “תעלת הימים

  1. Gad, The first serious approach to the difference in elevations between the Mediterranean and the Dead Sea was by Dr. Laudermilk, in his book TVA on the Jordan. He was later the founder of the Faculty of Agricultural Engineering at the Technion. In 1974 my father and I prepared a pre-feasibility study which was funded by the Sokhnut. We recommended alignment from Palmahim to Ein Feshkha to be the most economical alignment, including a tunner and pumped storage at the top, our major argument at the time was sustaining levels of the southern part of the Dead Sea. It all went into committees that have been dabbling with it ever since With time the amount electricity that could be generated becomes only a small percentage of the consumption,. making it less attractive economically , especially with natural gas coming in. However, the issue of Dead Sea elevations has become critical, thus totally changing the economic analysis . .

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s