Wolkenbugel


בכל פעם שאני עולה במדרגות מתחנת רכבת האוניברסיטה אל ראש הגבעה שמעליה, בדרך לשער 14 של אוניברסיטת תל אביב ובנין גילמן, אני עוצר למעלה, קצת מתנשף, ובזמן שאני נותן לנשימה שלי לחזור לסדרה (באמת שאני לא בכושר, ממש בזיון) אני משקיף על תל אביב, ביחוד על הפס המאד רחב של נתיבי איילון המשתרעים מתחת.1423883-007

וכמעט בכל פעם, אני חושב לעצמי: "לא יאומן איזה שטח אדיר מתוך העיר תופסים נתיבי איילון". ועם כל השטח האדיר הזה, תמיד אין באיילון מספיק נתיבים להכיל את התנועה, ותמיד גם לא יהיו.

מצד אחד זו חוויה מספקת להגיע בדהרה ברכבת ולעקוף את כל עשרות אלפי המסכנים התקועים שם כל אחד במכוניתו הוא. מצד שני, חייב להיות פתרון הן למצוקת הנהגים (לא כולם יכולים להגיע ברכבת) והן לשטח הענקי המבוזבז על ידי מדבר האספלט הזה.

באמת שכבר אין מקום להוסיף שם מסלולים. באפיק נחל האיילון זורם כבר כל האספלט שאפשר להזרים דרכו. יש פתרונות כמובן. כמו הקטע הדו-קומתי של הכביש המהיר I-280 בתוך סן פרנסיסקו, זה שקומתו העליונה קרסה ברעידת האדמה לפני כמה שנים ומחצה חלק מהמכוניות שבקומה התחתונה.

כפי שאפשר לראות בתמונה מעלה, יפה זה לא. אבל זה מכפיל את מספר המסלולים באותו השטח. אם היו מיישמים את זה בנתיבי איילון השקועים מפני השטח ממילא, לפחות הקומה השניה לא הייתה חורגת מעל גדות אפיק הנחל ברוב המקומות.

אבל זה לא מה שאני מציע. מה שאני מציע הוא לבנות מעל כל נתיבי איילון. להחזיר את השטח לעיר. להקים מעל כל נתיבי איילון שכבה שניה של מסלולים, מעליהם עוד שכבה של מגרשי חניה, מעליהם שכבה של בניני ציבור ומעל לכל זה, משטח בנוי שעליו אפשר יהיה לבנות כמה מאות בנינים שיתרונם הגדול יהיה שמהם, לא יראו את נתיבי איילון. אבל תהיה להם נגישות מעולה וחניה בשפע.

כך יוכפל נפח התנועה בנתיבי איילון, אבל לא יראו אותם יותר. כל אלפי הדונמים שהכביש הזה אוכל מהעיר תל אביב וגם קצת מרמת גן יהפכו להיות חלק מהעיר, עם בתים, מדרכות, גנים. ובלי כבישים – הכבישים יהיו מתחת. חזון ראוי לדעתי. השאלה איך מגיעים אליו.

ערך הקרקע לבניה מעל נתיבי איילון הוא אסטרונומי. בלי צל של ספק, מספיק כדי לממן את שתי שכבות הכביש, שכבת החניה ושכבת בניני הציבור. אין גם ספק שלא מעט יזמים היו מוכנים לממן את זה, אבל כל אחד מהם רק לקטע כביש שהשטח מעליו יספיק לפרויקט שלו.

הבעיה היא שאין יזם שיכול לקחת על עצמו את כל הפרויקט. לכסות את כל נתיבי איילון כהשקעה, ולהחזיר את ההשקעה עם רווח ניכר ממכירת הקרקע וזכויות הבניה בהמשך. מדובר על השקעה של מיליארדים רבים. אבל אם זה לא יקרה לאורך כל הכביש בבת אחת, זה לא יקרה בכלל. גם לציבור אין אינטרס לחכות עם סלילת המסלולים הנוספים, התמורה שהציבור מקבל, עד שיבנו כל הבניינים מעל. זה יכול לקחת עשורים.

המדינה הייתה יכולה לעשות את זה. אבל גם על מדינת ישראל עושה רושם שזה גדול. מדינה שכבר חמישה עשורים רק מדברת על פרויקט כמו תעלת הימים, או רכבת לאילת, ולא עושה. את תעלת הימים בונים (בגרסה מצומצמת מאד) הירדנים. אם תהייה רכבת לאילת, זה יקרה רק אם הסינים יממנו את זה. אבל אני חושש שאפילו הסינים לא ירימו פרויקט כזה, שהתשואה עליו היא במשך עשורים.

ללאזאר (אלעזר) מרקוביץ' ליסיצקי, האמן הרוסי שכינה עצמו אל ליסיצקי היה רעיון שלא דורש את כל ה"חבילה". הוא קרא לזה Wolkenbugel. אלה היו אמורים להיות גורדי שחקים שיוקמו מעל צמתים מרכזיים בכבישים, כמו למשל בהדמיה מטה (אף אחד מהם לא נבנה אי פעם) וינצלו את שטח הכביש שהצומת מכסה. יש בכך ניצול מסוים של שטח הכביש המבוזבז, אבל אין את היתרונות של הרעיון מעלה. אין הכפלה של המסלולים, אין העלמה של מערכת הכבישים.

אולי, אם יקום גוף ציבורי, שיבצע את התכנון הכולל, ימכור את זכויות הבניה באוויר שמעל נתיבי איילון כך שאנשים יחילו לבנות על פלטפורמות מוגבהות מספיק, בגובה אחיד, על פי התכנון הכולל אבל לא בהכרח ברציפות, אפשר יהיה אחרי זמן מה, מההכנסות שיצטברו (בהנחה שהעירייה ומשרד האוצר לא ישתו אותן) להתחיל את בניית קומת הכביש השנייה. ועם הזמן, כשיכנסו עוד הכנסות, להוסיף עוד שכבה של מקומות חנייה, עוד שכבה של תועלת לציבור בחלל שתחת שכבת הבניינים. ואולי, רק אולי, יישאר גם מספיק כסף כדי להפוך חלק מהשטח שמעל לגן ציבורי גדול, כמו למשל זה שנבנה על קו הרכבת העילי הנטוש בניו-יורק.

זה הכל חלומות באספמיה. שם, באספמיה (ספרד) אכן מרימים פרויקטים בסדר גודל כזה. אבל לא בבית ספרנו. שניזכר ברכבת הקלה של תל אביב?

מודעות פרסומת

3 מחשבות על “Wolkenbugel

  1. תוספת של חניה? תוספת של נתיבים למכוניות? עוד אנשים שנוסעים לבדם במכונית במשקל של טון?
    נשמע לי כמו לתת עוד מנה – ומנת יתר – למכור להירואין.
    הפיתרון הוא ליצור אלטרנטיבות אפקטיביות לתחבורה הפרטית. רפורמה כוללת בתחבורה הציבורית, סבסוד הרבה יותר גבוה שלה, יותר נת"צים, יותר שבילי אופניים וכו'.

    • טוב, אין לי התנגדות לשבילי אופניים מעל נתיבי איילון, וגם רכבת קלה. אבל אם רוצים להוציא את המכוניות מהעיר, צריך מקום להשאיר אותן בכניסה לעיר ותחבורה נוחה משם.
      ניסית פעם להשאיר רכב ליד תחנת הרכבת בבנימינה? חיפה? אם אסע מהבית באוטובוס לרכבת, זה יאריך את הנסיעה שלי לתל אביב לכמעט שעתיים וחצי. ברכב+רכבת+הליכה זה רק שעה וחצי.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s