מה ה"תרבות" שלי?


שאלה קשה, שאני יכול לנסות לענות עליה בעיקר דרך הדברים שהיא לא.

היא לא מתמצה בג'ינס כחול ומוזיקה מערבית כפי שראש ממשלתנו מנסה להסביר לאיראנים, שרבים מהם כנראה יכולים ללמד אותו שיעור או שניים תרבות מהי. מזל שהוא נמנע מלמנות גם קוקה קולה והמבורגרים של מקדונלד כמאפייני התרבות שלנו. אם זו החלופה החילונית שהוא מציע לתרבות החרדית האיסלמית באיראן או היהודית שכאן, אני לא בטוח מה עדיף.

התרבות שלי היא גם לא זו שעליה קיבל עובדיה יוסף (זצוק"ל?) את פרס ישראל. "יביע אומר" על עשרת כרכיו הוא מבחינתי אוסף של הלכות ופירושי הלכות שאין להם שום נגיעה לחיים שלי או לעולם בו אני חי. אות מתה הבאה לפרש אות מתה. הכרך החמישי, עליו קיבל את פרס ישראל, מכיל לדוגמה התנגדות נחרצת לחבישת פאה נוכרית. למה שמישהו תגלח את שערה ותחבוש פאה נוכרית? כי זה עוד אחד ממנגנוני דיכוי הנשים של החברה החרדית, חברה שסולם הערכים שלה, עם כל חיבתי לרב-תרבותיות, פשוט מתועב בעיני. זו לא התרבות שלי.

800,000 הגברים שהשתתפו בלוויה של עובדיה יוסף, גברים בלבד כמובן, יחד עם נשותיהם וילדיהם, מהווים בערך רבע מהאוכלוסייה היהודית בישראל. רבע מהאוכלוסייה שגם אם לא מאמץ במלואו את סולם הערכים החרדי שגילם עובדיה יוסף, זה השונא חילונים, מדכא נשים ורואה את הלא-יהודים כנחותים, רוב הציבור הזה רואה את חמישים ספריו (שבהם לא יקרא אף פעם), גילום של "תרבות". וספרדיותו המוחצנת של עובדיה יוסף, על גלימותיו מרוקמות הזהב וכובעו המבהיק, גורמים לאנשים לחשוב שזו תרבות "ספרדית". ולא היא. זו מסורת חרדית שמקורה בשטטלים של מזרח אירופה, המכונים בקיצור "ליטא", שעובדיה יוסף אימץ את ערכיה.

ומול המסה הזו, עומדת המסה של האנשים שהצביעו את נתניהו לראשות הממשלה ואת לפיד למשרד האוצר. וה"תרבות" שמגלמים שני אלה, גינס כחול אצל האחד וריקודים על השולחן ב"גנקי" כשעינת שרוף שרה אצל השני, זו אמורה להיות החלופה החילונית ל"תרבות" שייצג עובדיה יוסף?

מותו של עובדיה יוסף חילץ מחזי "זעקת שבר נוראה", ביטוי שנשמע פה הרבה בימים האחרונים, לא אחת מן השפה ולחוץ. הבנתי שמה שאני חושב שהוא התרבות שלי, בלי להיות מסוגל להגדיר אותה, הוא לבטח לא התרבות של רוב תושבי המקום הזה בו אני חי. הבנתי שהולך ופוחת מספר האנשים שאתם אני חולק את אותה "תרבות". עדיין יש פה מיעוט שכזה, אבל אני מתחיל לחשוש שמה שאני קורא תרבות, נמצא פה בסכנת כליה.

אז מה, ברלין? אני מקווה שלא נצטרך, הגרמנית שלי כבר ממש חלודה.

6 מחשבות על “מה ה"תרבות" שלי?

  1. יש עוד אפשרויות. ביקור למשל באתר של בית אבי-חי המצויין בירושלים יעזור לך להיזכר שבתרבות העברית-ישראלית-יהודית יש עוד הרבה מאוד רבדים וממדים.

  2. אתה כנראה שייך למין תת תרבות ישראלית. ישראל מכילה בתוכה המון נרטיבים, אחד מהם הוא החרדי, ומנגד ישנו זה של החילוני המשכיל, זה שמופיע בסיפורים של מאיר שלו ושירים של מאיר אריאל.
    הצרה עם הטיפוס הזה, שהוא חילוני משכיל, שהוא מטא-ישראלי, ומבין שכאזרח גלובלי אין לו בהכרח מה לחפש בישראל עצמה. ועל כן, רבים מהטיפוסים האלו, עוזבים את ישראל, לטובת ברלין, או מקומות אחרים.
    גילוי נאות: גם אני שייך לטיפוס הזה. בניגוד אליך אבל, חי מחוץ לישראל, לא בברלין :-).

  3. מצאתי את הציטוטים האלה של "גאון הדור" יוסף:
    -"מפד"לניק שאפילו מניח שני תפילין על ראשו, המחשבות שלו רעות"
    -"שמה [בניו אורלינס] יש שם כושים. כושים ילמדו תורה? יאללה נביא להם צונאמי, נטביע אותם"
    -"אלו קוראים את עצמם בית משפט עליון? לא שווים. בבית משפט תחתון צריך לשים אותם. הם, בשבילם ברא את כל הייסורים שבעולם. כל מה שישראל סובלים, רק בשביל הרשעים האלה"
    -"מי שחושב מחשבות אוון על בחורי הישיבות וקורא אותם פרזיטים, הוא מנוול, אפיקורוס… מותר להרוג אותו"
    -"חיילים נהרגים במלחמות כיוון שאינם שומרים מצוות"
    -"אשה בלי בנים לא שווה כלום…לפעמים אתה שומע בעזרת נשים את הנשים מברברות. על מה? זאת אומרת לחברתה איזה יופי של שמלה… זה השכל שלהן"
    -"המורים החילונים הם לא מורים, הם חמורים"
    -"הומואים הם רשעים, מתועבים"

כתיבת תגובה

