חום יהודי


בתגובה לארועי "תג מחיר",  הזמינו הארגון הבינלאומי של עורכי דין ומשפטנים יהודים ופורום תג מאיר  לערב עיון בנושא: "תג מחיר ותורת המלך". הייתי בדרכי חזרה מירושלים, אחרי ביקור בקבר רחל ובשוק ארבעת המינים, ולפני פגישה של קבוצת כותבים בחיפה, ועצרתי בדרך בבית התפוצות לשמוע במה מדובר. היו שם מספר דוברים מעניינים, ביניהם: הרב יובל שרלו, פרופ' מרדכי קרמניצר, מר כרמי גילון.

הגעתי מעט באיחור והספקתי לשמוע את יו"ר פורום תג מאיר, (שססמתו – "אור במקום טרור"), גדי גבריהו מתאר מספר מקרים של טרור יהודי המתקרא משום מה "תג מחיר". הוא הזכיר מספר מקרים שהביטוי "חום יהודי" או "חום יצהר" הופיעו בכתובות הגרפיטי, אבל לא קלטתי לאשורו מה עומד מאחורי הביטוי הזה.

חיפוש ברשת לא העלה הרבה. נראה שהעבריינים נזהרים מלהסגיר עצמם ברשת. מצאתי באתר "הקול היהודי", את ההתבטאות הזו, של הרב יוסי אליצור: "…. עד כאן הסברנו מה קורה אצל "כוחות ה(אי) בטחון". אבל אני חושב שבאמת צריך "לתפוס" את המעשים הללו. לתפוס במובן החיובי – ללכד. המעשים הללו, שנולדים מחום ומערבות הדדית של יהודים, אינם התכלית… המטרה היא להגיע לממסד מתוקן שהדאגה ליהודים היא חלק מובנה ממנו, בו הצדק והטוב מנצחים את העוול והרע, ולא רק שומרים על "איזון" בין דרישות הרשעים לבין דרישות ההישרדות של הנרדפים. התקווה היא שנצליח "לתפוס" את החום היהודי, את האכפתיות היהודית מעוול ומרשעות, את ההחלטה של יהודים שהצדק צריך לנצח והעולם אינו רק "איזון" בין מציאות קשה לנסיון הישרדות. דווקא בגלל שאנחנו מבינים היטב מדוע אנשים מרגישים צורך לפעול בעצמם נגד הרשעות, כאשר הם נרדפים ומוכים בידי ממסד עוין ומנוכר – אנחנו יכולים "לתפוס" את המעשים הללו. אנחנו יכולים לתת להם משמעות אמתית  ומתוך כך להביא את המעשים להיות חלק מבנין של ציבור יהודי מתוקן, שחי על פי תורה בארצו הקדושה. (הכותב הינו חבר בתנועת "דרך חיים")

באמת מוזר לי לקרוא את הדברים. כך באמת מרגישים המתנחלים? "נרדפים ומוכים בידי ממסד עוין ומנוכר"? אם ככה הם מרגישים, מה יגידו הפלסטינים בשטחים? תמהני.

כפי שהרב שרלו רואה את הדברים, והמאמרים באתר "הקול היהודי" אכן מצביעים באותו הכיוון, האידאולוגיה של הפושעים האלה היא ש"אנחנו במלחמה מתמדת" ו "במלחמה כמו במלחמה". אלא שהם שוכחים שהם במלחמה כשמאחוריהם עומד אחד הצבאות החזקים ביותר בעולם, והם במלחמה עם עם כבוש, האסקופה הנדרסת שלהם, הנצור במובלעות שטחי A ו קצת שטחי B, ללא כל כוח צבאי. עם המשתדל לשמור על שקט, למרות כל ההתעמרויות שלנו, רק כדי שנסכים להיכנס אתם למשא ומתן, תמימים שכמותם.

הרב יובל שרלו אמר את זה ראשון בכנס. "אל לנו להשתמש במינוח שטבעו הפושעים עצמם ושהתקשורת מתוך עצלות אימצה כמסמן לפעולות שאי אפשר לקרוא להן בשום שם אחר חוץ מפוגרום" . היה קצת שקט של הלם בקהל אחרי הדברים המפורשים האלה. בכל זאת, קהל דתי, דתי לאומי אפילו, אבל הרב שרלו, באומץ רב, המשיך בשלו.

ואכן,  המונח המדויק לפעולות האלה הוא פשוט פוגרום. פוגרום הוא שם שיש לו את כל הקונוטציות המתאימות. זהו פשע של שנאה בבני מיעוט, המבוצע על ידי בני הרוב. בדרך כלל על ידי מעטים מבני הרוב אך בשתיקה שבהסכמה של רבים. וזהו אכן המקרה עם אנשי ה"חום היהודי". הם מעטים, אך יש מאחוריהם ציבור גדול מאד שמזדהה אתם, לבטח שלא מגנה אותם. והציבור הזה שנותן להם את הלגיטימציה לפעול, הוא הבעיה האמתית.תג מחיר

אגב מיעוט מוכה – גם השמאל הוא מטרה לגיטימית לפוגרום. חלק לא קטן מהכתובות המרוססות מופנה פנימה, אל הציבור היהודי שלא חולק את דעות המפגעים. חיפוש ברשת אחרי "תג מחיר" מעלה לא מעט כתובות כאלה, כמו בחדר המדרגות של פעילת שלום עכשיו וגם הרבה יותר חריפות.

מרדכי קרמניצר שדיבר אחריו לא חשב שזה מעשי לשנות את דעתו של הציבור הרחב הנותן להם תמיכה שבשתיקה. הוא לא רואה למה אין להעמיד לדין את הרבנים הנותנים לא רק לגיטימציה אלא ממש הכשר הלכתי למעשים האלה. לדעתו, יש פשוט להעמיד רבנים התומכים בפעולות אלימות לדין, ולהאשים אותם או בהסתה לאלימות או בשותפות לדבר עבירה.

גם ראש השב"כ לשעבר כרמי גילון, זה שהיה ראש החטיבה היהודית והצליח לעצור את המחבלים אנשי "המחתרת היהודית" שביצעו את ההתנקשויות בראשי הערים בגדה. גם כרמי גילון חושב שללא הכשר הלכתי מפורש מרב, לא היו אנשי המחתרת, וגם לא יגאל עמיר, מבצעים את פשעיהם. נכון, שאם רב מסוים מסרב לאשר להם את המעשה הם מחפשים רב אחר שכן יאשר. ויש תמיד עוד רב עוד יותר קיצוני, שיפרש את ההלכה, כמו שאפשר לפרש אותה לכל כיוון אפשרי, לכיוון של אלימות וגזענות.

נשאלה השאלה: האם ראוי להעמיד רב לדין רק על "פרשנות ההלכה"? ומה לגבי רב שבאו לבקש את ברכתו לפשע והוא סירב? האם אין עליו לדווח על פשע ההולך להתבצע? האם יש לו פטור שאין לכל אזרח רגיל?

ועוד שאלה: אם מעמידים לדין רבנים על הסתה לאלימות, האם לא צריך להעמיד לדין גם כוהני דת מוסלמיים, או כמרים נוצריים על עבירות דומות?

התשובה לכל השאלות מעלה, היא לדעתי פשוטה וברורה – כן. דת היא אידאולוגיה כמו כל אידאולוגיה, ואין לה ואסור שיהיה לה שום פטור מציות לחוקי המדינה.

אבל אפילו מעבר לזה – יש לדעתי הגיון ואפילו כורח להחמיר יותר עם אנשי דת יהודים מאשר עם אנשי דת של בני המיעוט – כפי שיש תמיד הגיון להגן על החלשים מפני החזקים. רבני המתנחלים נותנים הכשר לפוגרומים של אנשים חמושים עד השיניים, עם נשק שהמדינה שמה בידיהם, ומגובים על ידי הצבא של המדינה שבה הם הרוב. ולכן יש להחמיר עימם הרבה יותר מאיזה אימאם המסית למרד נגד המדינה. כי הסכנה שהם יציתו את על האזור בבעירה גדולה רבה יותר.

אבל לא רק מסיבות פרקטיות. להחמיר יותר עם כוהני דת יהודיים, במדינה בה הם כוהני דת הרוב, מתבקש ולו רק מסיבות של הוגנות, של fair play. אתה אמור להגן על החלשים מפני החזקים, מפני האלימים.  לא להגן על החזקים מפני החלשים, בטח לא כשגם ככה החלשים נשפטים על פי דין אחר, נשלטים על פי דין אחר, ונעשקים על ידי המדינה כמדיניות. כחלק מאתוס הגשמת החזון הציוני.

צריכים הוכחות שכך הם הדברים? כרמי גילון הזכיר לנו שאחרי שבעמל רב הצליח השב"כ לתפוס את המחבלים שכינו עצמם "המחתרת היהודית", והם נשפטו למאסר עולם, על רצח לא פחות, חוקקה הכנסת את "חוק חנינת המחתרת היהודית", והם הלכו הביתה.  נכון, גם אסירים פלסטינים שרצחו הלכו הביתה, אמנם אחרי 35 שנים בכלא ולא כעבור זמן קצר, בעסקאות החלפת שבויים (או גופות) כאלה ואחרות. אבל יש הבדל קטן ביו חנינה שנעשית מכורח, בסחיטה, לחנינה הנעשית לבחירה, ל"בחורים הטובים" אנשי שלומנו.

עוד הוכחות?: המדינה סירבה להגדיר את פעולות תג מחיר כפעולות טרור אלא רק כ"התאגדות בלי חוקית". כרמי גילון: "העובדה שלבסוף לא הכריזו על 'תג מחיר' כארגון טרור היא מחדל שגם השב"כ שותף לו. אני חושב שאפשר לתפוס אותם, השאלה אם מעמידים אותם לדין. כשמכריזים על ארגון כארגון טרור חופש הפעולה הוא הרבה יותר גדול. אני חושב שצריך לחפש את הרבנים, מדובר באנשים דתיים והם צריכים הכשר רבני, אני חושב שלא פועלים מספיק בנחישות מול רבנים שעוסקים בהסתה"

האם יש תקווה לשינוי? אולי אפשר לראות קצה חוט בקריאה של רבנים מישיבת "הר עציון" להלשין על מבצעי הפוגרום. אמנם ישיבה הידועה כמתונה מלכתחילה, אבל בכל זאת ישיבה של מתנחלים.

האם יש סיכוי להכרה שיש לבוא חשבון עם רבנים גזעניים המכשירים אלימות? לא בטוח. לא כשמפלגת הבית היהודי היא בקואליציה.

מודעות פרסומת

3 מחשבות על “חום יהודי

  1. דברים כדרבנות; אבל הערה קטנה בכל זאת:
    "חלק לא קטן מהכתובות המרוססות מופנה פנימה, אל הציבור היהודי שלא חולק את דעות המפגעים."? פנימה משמע הם חלק מאיתנו; ואין פני הדברים כך. אין לנו חלק ונחלה עמהם, תרתי משמע.

  2. התחושה היא שאכן מתעוררים כאן לאט מדי ועושים מעט מדי כדי לעצור את המעשים המכוערים והמסוכנים האלה. אני מקווה שקצה החוט שעליו הצבעת באמת מורה על מגמה אחרת.

  3. This is a hate crime. If you define it as terror, you will need to define what makes it terror. Than you will find that many other things become terror as well. For example does burning of a flag consider terrorist activity? Saying something nasty about Islam is terror? saying something nasty about ultra orthodox is terror? writing that you hope that all of them will not be in Israel is Terror? Does it depend on who them are?t.

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s