התבודדות


בכל ביקור שלי בסביבה דתית אני בוחן בעניין, ותכופות גם מצלם, את הפוסטרים המודבקים לכל משטח חשוף. לאו דווקא פשקווילים היוצאים חוצץ כנגד אדם או תופעה אלא גם כאלו הטורחים להדריך את הקהל בכל מיני דברים. אותי, מענייו ללמוד מה הם אותם המסרים המועברים בפוסטרים האלה, גם במישור הגלוי  וגם זה הסמוי. אפשר להבין איך הקהילה הדתית מתפקדת וחושבת. לפעמים על נושאים שעליהם לא היה לי שמץ של מושג.

ידעתי שבחברה הדתית והחרדית יש גמ"ח לכל דבר, כולל גמ"ח לצחצוח נעליים בערב ראש השנה באומן. ועדיין, הפוסטר הזה, ל"גמ"ח הסעה להתבודדות" הפתיע אותי ביצירתיות שלוהתבודדות

למחרת, בדרשתו של הרב מיימוני, למדתי יותר על עניין ההתבודדות אצל חסידי ברסלב. הוא סיפר שהוא היה מעורב בהעתקת בית קברות יהודי במקום כלשהו (כנראה לא בישראל, פה מזיזים רק קברי לא יהודים) ו"לתדהמתו" אחת הגופות שהוצאה מקברה נשמרה במצב מצויין, ללא שמץ רקבון אף שנקבר לפני כמה שנים. הגופה הייתה עדיין "חמימה", להגדרתו. אני מצטט אותו, וזה לדבריו משהו שהוא חווה, לא משהו שהוא שמע.

המושג הזה, של "קדושה דוחה ריקבון" מקובל בנצרות המזרחית, אבל חשבתי שאצל היהודים מקובל העניין הזה של "לעפר תשוב". טוב, לומדים משהו חדש, ומופרך, כל יום. אבל הרב מיימוני, דעתו לא נתקררה עד שהלך אצל אשתו של אותו מת, שעדיין הייתה בחיים, וחקר אותה על בעלה המת. האם הוא היה "צדיק נסתר"? האם היה למדן גדול ואיש לא ידע? לא אמרה אשתו. האם עשה מעשי צדקה רבים בסתר? לא, גם זה לא. תעלומה.

ואז אמרה אשתו, שהיא זוכרת שהוא נהג להסתגר בחדר לשעה כל יום. הוא היה חוזר מהעבודה, נכנס לחדר ונועל את הדלת. ויוצא אחרי שעה. אהה! זה ההסבר! הוא היה צדיק נסתר בזכות שהקפיד על "ההתבודדות".

מסתבר שעניין ההתבודדות, ועדיף בחיק הטבע, הוא מהותי לחסידות ברסלב, יתכן לחסידות בכלל. בניגוד לויפסנה (אני חושב), אתה לא אמור להקשיב לקולך הפנימי. אתה אמור לעסוק בדיאלוג פעיל עם אלוהים. לדבר אתו, להקשיב לו, להתפלל, גם אם לא תפילה פורמלית.התבודדות

טוב זה מעניין. רעיון טוב לדעתי להתנתק לאיזה שעה ביום מכל הרעש שמסביב, בלי דיבורים, בלי מסרונים, בלי מיילים, בלי לשמוע מוזיקה או דיבורים ברדיו, בלי הצצה לפייסבוק, בלי לקרוא כלום, אפילו לא עוד איזה רשומה ב"דרכי עצים".

יש הרצאה מענינת ב TED בערך על אותו הנושא, של Sherry Turkle. הססמה שלה היא שהחלפנו conversation ב communication, אבל גם היא מגיבה לאותו דבר, להתקפה הבלתי פוסקת על חושינו, המדכאת קליטה יותר בלתי אמצעית של העולם.

אצל מרטין היידגר, האופנים שבהם אנו חווים את העולם "ממש" הם שעמום ודאגה (sorge). אל עניין ה"דאגה" קשה לי להתחבר, זה לא בא לי טבעי. אבל בעניין השעמום, אני לגמרי מסכים. והתבודדות היא אכן דרך טובה.

זה לא חייב להיות דווקא ישיבה בחיק הטבע או מדיטציה בתנוחת לוטוס. גם כשאתה שוחה בריכה אחרי בריכה, אתה לגמרי לבד, אתה לא שומע כלום, אתה רואה מעט מאד (אני שוחה בלילה בעיקר) והראש מצטלל, והמחשבות רצות, והרבה פעמים אני יוצא מהמים עם איזה סיפור קצר כבר כתוב לי בראש (כמו למשל זה על חביב) או לפחות איזו רשומה. בכל מקרה, זה מרענן ומפרה.

וגם כשאתה יוצא להליכה, בלי אזניות ומוזיקה או רדיו, בלי לדבר עם אף אחד, ועדיף בחושך, האפקט אותו אפקט. זו צורה אפקטיבית של התבודדות. יותר אפקטיבית, לפחות למטרות שלי, מאשר לנסות ולנהל דיאלוג עם המשגה אנושית שעל דעתי לפחות, לא מתקבלת.

אבל גם מדיטציה זה סבבה. וגם לצאת לטבע, ליער אם יש בסביבה, גם יכול לעבוד. ביערות הכרמל זה עובד אפילו יותר טוב, כי תושבי עספיה ודלית אל כרמל שרפו את כל תחנות הבסיס הסלולריות בסביבה, ואין לכן לא תעבורת קול ולא תעבורת נתונים באזור. שימושי אם אתם נוטים להתפתות רק לרגע.התבודדות

אני מקווה שחלק מהחסידים מפיקים בכל זאת קצת "הנאת שעמום" מההתבודדות, אפילו אם זה לא יגרום לגופתם להישאר שלמה שנים אחרי מותם…

ועוד אי אלו רשומות על אומן בראש השנה…

3 מחשבות על “התבודדות

  1. להתחבר לקול הפנימי אצל המאמינים-דתיים זה להתחבר לאלוהים
    ו"מופרך"… שוב , ענין של אמונה. קטונתנו…

    • כיוון שאיני מאמין, אני לא יודע מה זה אומר למאמינים "להתחבר לקול הפנימי". בעצם, אני לא יודע מה זה אומר גם ללא מאמינים.
      התואר מופרך התייחס להיות גופת צדיקים בלתי נרקבת, אפילו חמימה, אחרי שנים בקבר. לא מופרך?

כתיבת תגובה

