ל לא לאק לאקא לאקאן מפריז


לא צמתי בצום גדליה השנה, והרגשתי רע עם זה.

למחרת יום הצום, כאשר ניגשתי למדף לקחת את הסמינר העשרים של ז'אק לאקאן, הפסיכיאטר הצרפתי שלהגותו יש לי הערכה רבה, נפל ממנו פתק, וכך היה כתוב בפתק:

מאוד היה קשה לי לרדת אליך
תלמידי היקר, להגיד לך כי נהנתי
מאוד מעבודתך, ועליך אמרתי
מיין פייערל וועט טליען ביז
משיח וועט קומען חזק ואמץ
בעבודתך
ל לא לאק לאקא לאקאן מפריז
ובזה אגלה לך סוד והוא:
מלא וגדיש מקו לקו (פצפציה
ובחיזוק עבודה תבינהו וסמן
ד' בתשרי יאמרו שאינך מתענה

מאד התרגשתי לקבל את המסר הזה מז'אק לאקאן עצמו, 34 שנים לאחר מותו ועוד ביום השנה למותו! במיוחד זה שהוא טורח לנחם אותי על זה שלא צמתי בצום גדליה.  וגם למדתי שהוא ידע אידיש. מעניין.

נוסח הפתק היה לי מוכר. הוא הזכיר לי את נוסח הפתק שקיבל בשנת 1921 "סבא", הרב דוב ישראל אודסר, הידוע יותר כ"בעל הפתק", פתק ועליו מכתב המופנה אליו וחתום בידי רבי נחמן מברסלב, שנפטר כמאה ועשר שנים קודם לכן. המכתב כלל את הססמה "נ נח נחמ נחמן מאומן".

הרב אודסר האמין שרבי נחמן שלח לו את הפתק משמיים. אחרים טענו שתלמיד בישיבה שלמד בה אז הרב אודסר חמד איתו לצון ושם את הפתק בתוך ספריו.

הרב אודסר שמר במשך שנים בסוד את קיום הפתק וסיפר עליו רק לילדיו. רק כעבור ארבעים וארבע שנה, בהיותו כבן שמונים, סיפר על כך ברבים. סיפורו זה הביא להתקבצות חסידים נוספים סביבו וליצירת קבוצה אשר חבריה מכונים "נ-נחים". תלמידים אלה החלו להפיץ את הסיסמה ואת סיפור הפתק ומאז רואים בכל מקום בארץ את הססמה הכתובה על כל קיר. נַ נַחְ נַחְמָ נַחְמָן מְאוּמַן

בניגוד לרב אודסר החלטתי לחשוף לפניהם, קהל קוראי הנאמנים, את דבר הפתק כבר כיום, עשרה ימים בלבד לאחר ההתגלות. אני חושב שאני מבין אולי למה התכוון לאקאן בפתק אלי. זה מן הסתם קשור ל"חֶסֶר". למה שהוא קרא Objet petit a, האובייקט הבלתי מושג (תמיד) של התשוקה. ואני חושב שאני רואה איך זה מתקשר להגותו של מוהר"ן, רבינו נחמן.

נושא חשוב בהגות הברסלבית הוא שמותר להיות חסר, שאין צורך להעמיד פנים של מושלם. ומותר גם לדבר על הנפילות וההתמודדויות. נכון שבמקרים רבים מדובר בעיקר על שפיכת זרע לריק, אם בגלל קרי לילה או חמור יותר, "פגם הברית", כלומר אוננות, אבל מה שחשוב פה הוא העיקרון, שרבי נחמן עלה עליו יותר ממאה שנים לפני לאקאן, שהחסר הוא חלק משמעותי מההוויה שלנו, ולהכיר בקיומו, להכיר שהסימבולי לעולם לא יכסה את הממשי, שתמיד יהיה חסר משהו, והחסר הזה מגדיר לא מעט את מי שאנחנו (למרות הפתק – אני בטוח שאני עושה פה סלט ממשנתו של לאקאן…)

ובשבחי מוהר"ן כתוב: "היה קשה וכבד עליו מאד מאד להתחיל להיכנס בעבודת השם לקבל עליו על עבודתו יתברך. והיה רגיל להתחיל איזה ימים בעבודת השם ואחר כך נפל מזה וחזר להתחיל וחזר ונפל". וזה בסדר בחסידות ברסלב, ליפול בכדי לקום מחדש. כמו במשנתו של לאקאן – החסר הוא זה שמייצר את התשוקה הנותנת טעם לחיינו.

אלא אם כן התשוקה היא תשוקה מינית. עם זה קשה לרבי נחמן וחסידיו. קראתי שלא מעט מהמבקרים באומן באים כדי שהרֶבֶּה יעזור להם בעניין זה. הדיכוי המיני הוא כה גדול שאנשים מתהלכים אכולי מוסר כליות על קרי לילה תמים, או אוננות תמימה לא פחות. אנשים מציינים כנס של ממש את זה ש"בזכות הביקור אצל הרֶבֶּה" הם הצליחו להימנע מלאונן שלוש שנים תמימות. פשוט חולני.

ויש גם רבנים האומרים שאם מביאים את הבנים לאומן לפני גיל שבע, זו סגולה לכך שלא יקרה להם בחייהם קֵרִי לילה. אף פעם! זו גם סגולה לריבוי הנוסעים בחברות הנסיעות של אותם הרבנים ממש, מן הסתם.

פה אני חושב שרבי לאקאן היה חולק אל רבי נחמן.

אצל רבי נחמן, מיד אחרי אמירת "תיקון הכללי", אותם ה"עשרה קאפיטל תהילים" שבחר הרֶבֶּה, ישנה תפילה מיוחדת למקרה שנשפכו לך כמה טיפות של זרע שלא היפרו אף אחת (תהייה קטנה – קיום יחסי מין עם נשים שאחרי גיל הפריון, האם גם הוא שפיכת זרע לריק ולכן חטא?). וכך זה הולך:

:ובזכות הצדיק יסוד עולם, נחל נובע מקור חכמה, רבנו נחמן בין פיגא, זכותו יגן עלינו, אשר גילה ותקן לומר אלו העשרה קאפיטֶל תהילים בשביל תיקון הברית (אוננות)… תזכני ותחנני, שאזכה ברחמיך הגדולים להוציא את כל הטיפות קרי שיצאו ממני לבטלה……הנני לפניך מלא בושה וכלימה, מלא טינופים ולכלוכים…."

"טינופים ולכלוכים"? בגלל כמה טיפות זרע? כל האובססיה הזאת עם הזרע, כל דיכוי היצר המיני, כל ההתנזרות הזו, מה זה בדיוק משרת? הרי זו מלחמה אבודה מראש. זה משהו כמו החטא הקדמון של הנוצרים. בבסיסו זה אותו מכניזם – דרך לגרום לקהל המאמינים להרגיש אשמים תמיד וכך לשלוט בהם.

כל הדיבורים היפים האלה שמותר ליפול, שבסדר לא להיות מושלם, הם ממש לא  התובנה של לאקאן לגבי החסר. כי אצל חסידי ברסלב זה בסדר ליפול בתנאי שקמים אחרי כן וממשיכים לשאוף לשלמות בלתי אפשרית, לנורמות לא סבירות ודכאניות. לשליטה מוחלטת של מעטים ברבים.

לא זה הדרך.

התובנה שאין שלמות, שאי השלמות היא החלק היותר משמעותי בנו, שאפשר וצריך להיות ביקורתי אבל מתוך הבנה שיכולתנו לראות את הדברים מוגבלת וסופית באופן מהותי, לא כמעידה רגעית שעליה צריך לכפר. זו הדרך שהתווה לנו לאקאן. ולכן, אל תתפלאו אם תראו מהיום על כל קיר חשוף, את הססמה:

לַ לַא לַאק לַאקַא לַאקַאן מפריז

כי קיבלתי את הפתק. ומפה אין דרך חזרה.

עוד רשומות על אומן…

מודעות פרסומת

5 מחשבות על “ל לא לאק לאקא לאקאן מפריז

  1. מזדהה מאוד עם התובנה שבסוף, אם כי מסתייגת מהמילה ביקורתי.
    את ההבנה שאינני מושלמת וכך גם כל מהות ו/או ישות אחרת שאנו מצליחים לתפוס, את הידיעה הזו אני משתדלת ליישם לקבלה. אם קשה לי לקבל, משתדלת להתרחק. אם חשוב לי לשנות, מנסה לפעול בעקיפין או באמצעי שכנוע לא ביקורתיים. ניסיון החיים שלי לימדני שכך מצליחה יותר להשיג את מטרתי. (מזכירה לך מה שסיפרתי לכם בפגישת הערבית האחרונה).
    להיות כנה- ברור שלא תמיד מצליחה כך(גם די בטוחה שההצלחה הייתה לרגע המסוים ההוא בלבד). אולי אפילו יותר נכשלת. אבל דרך ביקורת ישירה משיגים לרוב את ההיפך משרוצים.

  2. פינגבק: דברים ששמעתי באומן | דרכי עצים

  3. אבא'לה, איזה מתוק אתה יא כוסברה ! סיכוי טוב שאתה לא קורא את זה, שלוש שנים אחרי, אבל לי (שנוסע, השבח לבורא עולם, לאומן בכל שנה) – הדברים שאתה כותב יפים וחשובים. יישר כח על זה שלמרות שאתה מגדיר את עצמך בכל כך הרבה כותרות (מבוגר, חיפאי, חילוני, שמאלני, אשכנזי, – רק מרפרוף בפוסטים אחרים שלך, סליחה עם השמטתי משהו חשוב או שהוספתי משהו מיותר) – אתה כל כך אמיתי, ישר, חותר אל האמת, ואומר את האמת שלך. תענוג ! וגם נדיר. אשמח מאד, מאד, מאד להיפגש איתך – בוא לאומן עוד פעם גם השנה ונדבר, יש עדיין כרטיסים… (אם אתה בא תכתוב לי מייל, נקבע פגישה שם). תודה רבה לך ותמשיך להיות צעיר וחוקר !!! מקנא בך !!!

    ג. (חיפאי, חילוני, שמאלני, אשכנזי – רובם לשעבר)

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s