אומן, ערב חג ב"קיבוץ"


בכותרת כוונתי ל"קיבוץ" במשמעותו המקורית: התכנסות של חסידים, ולא זו השאולה ממנה, הקיבוץ הארץ ישראלי. את ערב החג הזה, ראש השנה תשע"ד, ביכרתי לבלות בקיבוץ הגדול מכולם, זה של רבי נחמן, באומן. הגעתי אמנם מעט באיחור לקריאת התיקון הכללי בצהרי היום, אבל עדיין מוקדם למדי.

אחרי ליל טיסות ללא שינה העדפתי לרדת מהאוטובוס במלון, לפני מתחם הציון, לאיזה שנ"צ. רק שלא הצלחתי להירדם – מסתמא שהקרבה לקברו של רַבֵּינו דרכה את מנוחתי, וכך, בערך בשלוש אחרי הצהריים, התחלתי ללכת לכיוון רחוב פושקינה, שם קורים הדברים.DSC03013

לא היה קשה למצוא את הדרך. הייתי רק צריך לעקוב אחרי עגלות הסופרמרקט המוסעות על ידי צעירים חובשי כיפות, עמוסות לעייפה בבקבוקי בירה (טובורג – אמור להיות כשר בכל העולם) ובקבוקי וודקה (חורטיצה – כשר למהדרין, עם חותמת כשרות בעברית, בכל הסופרמרקטים באומן). באוקראינה לא שמעו על הפטנטים של הסופרמרקטים בארץ למנוע גנבת עגלות, אבל הם ילמדו עם הזמן, אני מקווה לטובתם.DSC03323

הליכה של כעשר דקות, והגעתי למחסום המפריד את היהודים מהגויים. בתוך החלק של אומן התחום על ידי המחסום, אין לא-יהודים, פרט לכמה מאות ספורות של עובדים בתפעול המקום, סדרנים, טבחים, מלצרים, פועלי ניקיון, פועלי תחזוקה ועוד. ללא יהודים, הכניסה רק עם תג עובד. ליהודים – מספיקה כיפה על הראש. וכן, הסתובבתי שם עם כיפה.DSC03185-001

שוטרים אוקראינים גדולי גוף מאיישים את המחסומים, חלק מקבוצה של 400 שוטרים שהובאו מכל רחבי אוקראינה לתגבר את שוטרי אומן, ועם תגבורת של כ 20 שוטרים ישראלים דוברי אוקראינית. היה בשבילי חדש שלמשטרת ישראל יש מנדט לפעול מחוץ לגבולות המדינה, אבל בעצם יש משטרה בשטחים, אז למה אני מתפלא?DSC03023

לשוטרים האלה נוכחות מרתיעה, אלימה מעט. בשילוב כלבי הזאב, שמהם החרדים ממש נרתעים, אפילו חסידי הרב ברלנד, שפיתחו אידאולוגיה שלמה של "צבירת זכויות קדושה" על ידי התעמתות מכוונת עם הרשויות, כמו אלו העוקפים את מחסומי צה"ל ומתגנבים לקבר יוסף בשכם באי-תאום מכוון, אלה שהיו הראשונים להגיע לאומן בדרכונים מזויפים לפני נפילת מסך הברזל, אפילו הם נרתעים מעימותים עם המשטרה האוקראינית. וכשילדי החרדים מתגרים בכלבי השוטרים, ומיידים בהם אבנים, מיד יש מבוגר בסביבה המרסן אותם.

בתוך המתחם, feeding frenzy של פעילות כלכלית, הזדמנות אחרונה להוציא כסף ולהצטייד לפני כניסת החג ושלושה ימים רצופים של חג ושבת. לפחות כך חשבתי. בדיעבד, רוב אלו ששוכרים דירות מהאוקראינים באזור שולחים את בעלת הבית שלהם לעשות קניות עבורם במהלך החג והשבת, וגם לבשל עבורם. ויש בתוך המתחם אפילו חנות משקאות חריפים מצוידת היטב, שגם בה אפשר היה לרכוש דלק נוזלי לתדלוק התלהבות עולי הרגל הלא חרדיים בכל מהלך החג.תדלוק

, ויש עליה אפילו פרסומת מושקעת לבירה אוקראינית שצולמה בנופי ארצנו, כולל על רקע המלון בו ביליתי את ירח הדבש שלי, לפני אי אלו שנים.תדלוק

אז במה מצטיידים לפני כניסת החג, חוץ מאלכוהול? סכינים, טליתות, אקדחי דמה, לחם ירושלמי אפוי במקום, כרטיסי סים מוזלים להתקשרות לארץ, פקטים של סיגריות אוקראיניות.DSC03063

השיחות לארץ מאוקראינה, עם סים מקומי, באמת שמאד זולות. בין 4-7 אגורות לדקה. כל העיר מכוסה בשלטים, בעברית, של כל הרשתות הסלולריות, המפרסמות את התעריפים לישראל.

בסדר, אבל למה סכינים? אקדחים?

את האקדחים יותר קל להסביר. לילדים החרדיים יש חיבה מאד גדולה לנשק: אקדחים, רובי M16, AK47 היורים כדורי קל קר, הרבה יותר (לדעתי) מילדים חילוניים. פֶטיש של ממש. והוריהם לא חושבים שיש בזה משהו פסול, והם צודקים. כי הילדים האלה לא הולכים לגעת אי פעם בנשק אמיתי, אז לפחות שישחקו להנאתם. בכלל, אומן הוא מקום שבו לאבות החרדיים יש הזדמנות לקצת זמן איכות עם ילדיהם החל מגיל 7, רק אלו ממין זכר כמובן. כי "למי שלא יודע רבינו הקדוש מברסלב הבטיח שמי שיבוא על קברו לפני גיל 7 לא יראה קרי בלילה." בנסיבות רגילות, כך אמר לי יותר מאב אחד, הילדים הם עסקה הבלעדי, ויעודה של האישה. רק כאן באומן הם והבנים נמצאים יחד, וחוסר הניסיון הזה ניכר. מצד אחד פינוק חסר גבולות, ומצד שני משמעת קשוחה, מדי לדעתי. עד כדי כך שמחלקים שם פמפלטים עם הוראות מטעם הרבנים איך לנהוג עם הילדים כדי שלא להשניא עליהם את החוויה.

ומה לגבי הסכינים? מסתבר שיצאו אי אלו פסקי הלכה (סגולת ישראל, עפ"י מהרי"א מזידיטשוב), לפיהם קניית סכין חדש לפני ראש השנה היא סגולה לכל מיני דברים, בעיקר פרנסה. קניית הסכינים הספציפיות האלה, היא בעיקר סגולה לעגמת נפש כי הן זבל של סחורה – אבל אולי אם אומרים את נוסח הברכה המצורף לכל סכין, כפי שאכן עושים רוב הקונים, יהפוך הלהב חזק כמו חרב הסמוראים העילאית של אומה תורמן ב kill bill.מצוות סכינים

לגבי הטליתות: מגיע לאומן קהל גדול מאד שלא פוקד בתי כנסת בדרך כלל, ולכן לא הביא אתו טלית, רוב רוכשי הטליתות שראיתי, לא היו מבין החרדים.טליתות

לא הבאתי וגם לא רכשתי שם טלית, ובמהלך החג, גם עם כיפה לראשי, זה פגע בהסוואה שלי, וגרם לי מאד לבלוט מהקהל, שהסתובב בטלית כל היום, חלקו מעל הטרנינג המבהיק של דיאדורה או מתחת למעיל הגשם. יש טליות יפות מאד – קהל גדול של עוטי טליתות הוא החלק היפה חזותית בתוך מתחם התפילה הדי כעור של אומן, שנבנה במינימום תקציב להכיל מקסימום אנשים.טליתות

החלות העגולות האפויות במקום (תורת משה ח"ס מהדורא רביעית ר"ה), לא בידי יהודים, נראה ממש טוב, אבל לא מסוג הלחמים שעדיין יהיה טעים אחרי יומיים. למרות תאוות הפחמימות שלי, התאפקתי. במיוחד שממש מחוץ למתחם, יש מאפייה גרוזינית האופה חצ'אפורי מעולה, במילוי תפוחי עץ, בתוך תנור חרס גדול, שלדופנותיו מדביקים את הבצק, כמו שעושים Naan. ממממ….לחם והיה שם גם פלאפל שמח, אחי!!! כל כדור עם פיאות! (הפניה ל"אחי" באומן הוא כבר פאסה, לידיעת השר נפתלי בנט. נוסח הפניה הנוהג שם כיום הוא "צדיק").DSC03187

וגם "טוסטים" יש ממש ממש בכניסה לציון הקדוש – עם שלט המבהיר ש"הטוסטים מזונות" (למי שצריך הבהרה, לא זונות עשו את הטוסטים האלה, אלא שאפשר לברך עליהם "בורא מיני מזונות").הטוסטים מזונות

מה עוד יש לעשות לפני החג? להסתפר. נוהגים להסתפר לכבוד החג (שולחן ערוך תקפ"א ס"ד) "להראות בכך שבטוחים אנו בהשם יתברך שיעשה לנו נסים ויצדיק אותנו" (מט"א שם ג') "וטוב להסתפר קדם חצות היום" (מט"א תקפ"א) "ובשעה שמסתפר יכון לקים מצוות עשה של "לא תקיפו פאת ראשכם" (כה"ח – רל"ב סט"ו) "ויש שנהגו לבקש בפרוש ממי שמגלחם שיזהר להשאיר את פאות הראש והזקן" (יסוד ושורש העבודה בסדר ר"ה).DSC03123

אני לא באמת מבין כל מה שכתוב בציטוטים בפסקה מעלה, אבל לא מעט ספרים מעמידים שולחן שם ברחוב, ומגלחים את ראשי המבקשים, חלקם בחינם, חלקם בעבור חופן דולרים.

ואחרי כן ממשיכים לכוון המקווה, עם שארית צרור הדולרים שאתם התחלת את הסיבוב, לרכוש כרטיס למקווה. $15 לכל התקופה. מציאה.מקווה

ויש גם גמ"ח של צחצוח נעליים, בחינם.DSC03034

 וזהו? פחות או יותר. צריך עוד להצטייד בהרבה "פאקטים" של סיגריות אוקראיניות. רוב הקהל באומן ממש לא שמע שהעישון הורג, או שהם שמים את מבטחם בצדיק (וגם קראתי הבוקר שבני ברק במקום השלישי בארץ בתוחלת החיים של גברים, אז אולי תפילות מקזזות סיגריות…). וחוץ מזה, מותר לעשן בחג, בתנאי שמציתים סיגריה מסיגריה. וכך אתה רואה כל מהלך החג אנשים עם סיגריה לא דלוקה בפה, מנסים לצוד מישהו עם סיגריה דלוקה. (לא קשה. איך הדליקו את הסיגריה הראשונה? מנר שהודלק לפני כניסת החג).

וישנה גם האפשרות למכור את הסיגריות ברווח, כנראה ניכר, בארץ, לסוכנים המוכנים לבוא אליכם הביתה (כנראה לא בשביל 2 חבילות שהחוק מתיר) ובכך לכסות על חלק מהוצאות הנסיעה.סיגריות

וגם לכך, כמו לכמעט כל דבר אחר הקשור למקום, יצא כבר פסק הלכה המנסה לרסן את העניין, כולל ציטוטים ממוהר"ן. אלא שרוב מבריחי הסיגריות, אני חושד, מורא הרבנים לא עליהם.סיגריות

וכך זה נמשך ממש עד כניסת החג. ואז, נופל שקט גדול על המקום, כל מקומות המסחר (למעט חנות המשקאות) שבתחום הציון נסגרים, והאווירה משתנה לגמרי. אווירה של קדושה? כן.

עוד רשומות על אומן…

Advertisements

3 מחשבות על “אומן, ערב חג ב"קיבוץ"

  1. פינגבק: טבלתי, ושרץ אין בידי | דרכי עצים

  2. מצאתי את זה כאן: http://www.bhol.co.il/Article.aspx?id=58958
    =====================
    מנהיג קהילת 'שובו בנים' הרב אליעזר ברלנד, שתכנן להגיע לאומן, ביטל את הגעתו לאחר שכשלה עיסקת שוחד בינו לבין בכירים בממשל האוקראיני, כך מדווח 'מעריב'.

    על פי הגרסה הרשמית, אותה מוסרים מקורביו, הרב שמצא מקלט במרוקו, היה אמור להגיע לאומן אך "איחר את הטיסה", כביכול. אצל רבים מחסידיו עוררה הגירסה הזו תמהון: בימי ערב ראש השנה קיימות אינספור טיסות לאוקראינה, וקשה להניח שתכנון טיסה מתאימה הינו כה מורכב.

    ארי גלהר מ'מעריב', חושף מפי גורמים המעורים בפרשה שהסיפור כאן אחר: הרב חשש להגיע לאוקראינה שכן בינה לבין ישראל קיים הסכם הסגרה. כזכור, נגד הרב תלויה ועומדת בקשת מעצר ישראלית, בחשד לעבירות פליליות חמורות.

    אך בכיר בממשל האוקראיני הסכים להבטיח את הגעתו של הרב ללא כל מעצר, תמורת שוחד של מאות אלפי דולרים. הטיסה הוזמנה אך ברגע האחרון הודיע הבכיר כי הוא לא יכול להבטיח את אי מעצרו של הרב.

    בשל כך העדיף הרב, לעשות את ראש השנה הרחק במקום בטוח הרחק במרוקו, ולא להגיע לאומן ולהסתכן במעצר והעברה למרתפי החקירות של משטרת ישראל.

    יצויין שזו הפעם הראשונה בו הרב לא התפלל באומן בראש השנה. הרב לא רק היה מחלוצי אירוע התפילה של ראש השנה באתר, אלא פעל לעידוד הגעת מתפללים למקום, אשר לדבריו התפילה בו מחוללת ישועות

  3. פינגבק: התבודדות | דרכי עצים

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s