מחשב מסלול מחדש


waze היא "יישומון" אותו לא התקנתי. לא נורא, החברה הגיעה למספר המשתמשים הנדרש כדי להירכש גם בלעדי. ואני חייב להגיד שאני מעריך את הדרך בה מכרו את החברה לגוגל, תוך שימור מצבת העובדים, במרכז הפיתוח בארץ.

אבל אני גם לא נעזר כמעט בכלל ב GPS, ולא בגלל שיש לי משהו נגד הטכנולוגיה. GPS במצלמה למשל נראה לי רעיון מצוין, כדי שהתמונות יהיו geo-tagged ואוכל מיד לראות על מפה איפה צולמה כל תמונה.

כמו שאמר רבין בשעתו: "אני אנווט, אני אוביל", כך גם אני. אני אנווט. כי אני לא באמת צריך עזרה בנווט בשלושת הערים הגדולות, ובערים הקטנות, "אטלס הזהב" בו אני מעיף מבט לפני שאני יוצא לדרך, מספק את צרכי בלי שאצטרך להתעסק תוך נהיגה במכשיר אלקטרוני.

נכון, waze היה יכול להקטין את משך הזמן אותו אני מבלה בפקקים, בעזרת הרשת החברתית של נהגים שמדווחים עליהם – תוך כדי נסיעה. אבל לשם כך יש לי מכשיר הרבה יותר מוצלח – קוראים לו רכבת. והמכשיר הזה מאפשר לי לא להתחמק מפקקים אלא לעבור ישר דרכם.

בעקבות המכירה של waze, התבכיין בעיתונים הזמר לשעבר עמי מנדלמן, זה מ"הכל עובר חביבי", שגם הם עברו, חביבי. עמי מנדלמן מסתבר הוא יותר מדבב מאשר זמר וידוע בחוגי המקצוע בין היתר כזה שדיבב את ספלינטר בסדרת "הדור הבא" של צבי הנינג'ה! מסתבר שבימיה הראשונים של waze, הם שכרו את שרותיו ותמורת כמה מאות שקלים, הקליטו אותו אומר משפטים אלמותיים כמו: "בעוד מאתיים מטרים, פנה ימינה" והמשפט שעליו רציתי לדבר: "מחשב מסלול מחדש".

מנדלמן זה חושב שהחברה חבה את הצלחתה לקולו הרדיופוני, ולכן מגיע לו חלק ממיליארד וקצת הדולרים שגוגל שילמה עבור החברה. אבל אם מגיע לו, אז למה לא למשל גם לקבלן הקייטרינג שסיפק להם את האוכל שרק בזכותו, הצליחו לכתוב תכנה כה טובה, נגיד. או למוסך שתיקן את רכבי העובדים.. בקיצר – לדעתי – לא מגיע לו.

את המשפט "מחשב מסלול מחדש" שמעתי הרבה, אמנם לא בקולו של מנדלמן, בפעמים שבהן, בעיקר בחו"ל, כן השתמשתי במכשיר נווט. כי ברוב המקרים לא מצאו חן בעיני ההנחיות, ואו שלא פניתי במקומות בהם הייתי אמור, או שפניתי היכן שהתכנה חשבה שאני לא אמור. ואז, התכנה בקול נזפני משהו אומרת "מחשב מסלול מחדש", כשמזה משתמע שלהבא, חתיכת אידיוט, עדיף שתקשיב לי.

אבל לא בנווט רציתי לעסוק ברשומה הזו, ואחרי 350 מילה לערך, באמת כדאי שאגיע לנושא.

מה שאני בעצם רוצה לומר, הוא שיש (בגדול – אני באמת שונא דיכוטומיות) שני סוגי אנשים: כאלה שיותר פעמים "מחשבים מסלול מחדש" וכאלה שקשה להם עם זה. כאלה ששונאים שינויים וכאלה שיותר נוח להם עם זה. ובין אלה שיותר נוח להם עם זה, יש את אלה, כמוני, שלא מפסיקים "לחשב את מסלולם מחדש". שמסלולם כל הזמן משתנה, והשינוי הוא הדבר הקבוע ביותר בו.

מצחיק שמישהו שנשוי כבר מעל שלושים שנה לאותה אישה, שעבד יותר מעשרים שנים באותו מקום, חושב כך על עצמו, אבל באמת באמת, כך אני קולט את עצמי.

זה אגב מה שלדעתי גם מייחד כדורגלנים דגולים, בעיקר חלוצים. היכולת לשנות כיוון בתנועה, להתאים את עצמך בכל רגע למקום במרחב בו ממוקמים שחקני הקבוצה השנייה ושחקני קבוצתך, לשנות את דעתך שוב, ושוב, ושוב כך שמה שאתה עושה יהיה לא צפוי לחלוטין, כמו נאמר לאו מסי, או אריאן רובן. היכולת לשנות כוון בתנועה יותר חשובה מהיכולת לשעוט קדימה בקו ישר.

אני לא כדורגלן דגול, אפילו לא כדורגלן בכלל, אבל עם שינויים תכופים אני מרגיש מאד בנוח, בניגוד לאנשים הקרובים אלי ששמם לא יוזכר, ששינויים הם משהו שצריך לבשר להם בזהירות והרבה זמן מראש. אפילו זה שאני לא עובד יותר, ואין לי מקום קבוע ללכת אליו מדי יום, דווקא מתאים לי מאד.

הסמסטר, אפילו הורדתי מלוח הזמנים שלי כמעט את כל הקורסים, בתקווה לעבור יותר ללימוד עצמי, מה שלא בדיוק עבד, אבל אפשר לי ללכת לכל מני כנסים בכל מיני נושאים, והפך את סדר היום שלי עוד פחות קבוע, יש שיאמרו כאוטי (לא אני…). אבל זה כבר נושא לרשומה אחרת.

#זקנה
יש שלוש תכונות שאני רואה כחלק מאד משמעותי ממי שאני: תדר שעון פנימי מהיר (מה אפשר לעשות בדקה), היכולת לשנות מסלול במהירות (ברשומה כאן) וזיכרון כמעט צילומי. ואני הולך לרדת בכל שלושת יכולותיי אלה ככל שהשנים עוברות. למעשה, הירידה כבר התחילה, וקצב הירידה רק הולך להיות מואץ. אז מי אני הולך להיות? לא מי שהייתי. אני מקווה שאלמד להסתדר עם זה.

2 מחשבות על “מחשב מסלול מחדש

  1. אני חלוק עם הש"ג כבר זמן רב לגבי הערך של מכשיר נווט בכלל ו WAZE בפרט.
    זה נושא לדיון ארוך יותר. אני מסכים שה GPS עלול לנוון – אך הרבה מכשירים טכנולוגיים הינם כאלה – מחשבון למשל – ואני מוצא שמכשיר נווט טוב עוזר – ובמיוחד כשנוסעים בארה"ב לאורך כ-1000 מייל כמו שעשיתי לפני שבוע…
    לגבי WAZE בפרט:
    1. זו לא רשת חברתית, זה Crowdsourcing (אין לי מושג איך לתרגם את זה).
    2. WAZE לא משמיע את המלים "מחשב מסלול מחדש". כך שאת זה לא דברר עמי מנדלמן כנראה…

    ולענין הכתבה – יש אנשים שמתמידים באותו דבר ויש אנשים שאצלם שינויים זה דרך חיים – עניין של אופי, מנטליות, סביבה, הזדמנויות…

כתיבת תגובה

