לא חבשי, סודני


את אקט המחאה שלי השבוע, אכילת נזיד עדשים במסעדה סודנית, אני חייב לבֶּני

אם בני לא היה מזמין אותנו לארוחה בשבת, לא הייתה זוגתי שתחייה שוברת את הבוהן בניסיון ללבוש מכנסיים בדרך לאותה ארוחה, ואז לא הייתי צריך לנסוע במקומה להביא את העבודות שלה ליריד צבע טרי. ואם לא הייתי נוסע במקומה ליריד צבע טרי, לא הייתי מעביר את המכונית בה הסעתי את העבודות לתל אביב לבני ליד תחנת רכבת "ההגנה" ולפני שאני חוזר ברכבת לחיפה, מחפש מסעדה סודנית להביע בה את מחאתי.

אני חייב להודות שסוג זה של אקט מחאה הוא לא רעיון שלי. מישהו בפייסבוק העלה תמונות שלו וחברים אוכלים במסעדה סודנית, או אולי אריתראית, כאקט מחאה על הפרשה שהתפרסמה השבוע, במהלכה שפכו פקחי משרד הבריאות אקונומיקה לתוך הסירים במסעדות של הפליטים בדרום תל אביב. ואף פרסם רשימת מסעדות, שאותה אצרף בסוף הרשומה. ועשיתי גם מפה עליה מיקמתי כמה מהן.

אם הייתי צריך תמריץ נוסף, הייתה זו העדות ששמעתי ברדיו בבוקר בדרך לתל אביב כאשר אני תקוע בפקקים בין מחלף פולג לתל אביב (איך אנשים יכולים לסבול את זה כל בוקר?), של אחד הסועדים באחת המסעדות. פליט סודני מחבל דרפור שנכח באחת הפשיטות, וגם לצלחתו שפכו הפקחים אקונומיקה כדי למנוע ממנו לסיים את המנה, ו"להציל אותו". האיש, דובר עברית רהוטה ומרשימה, אחרי חמש שנים בארץ, היה מזועזע מהשחתת האוכל, אחרי שעבר כנראה תקופות של רעב קשה מאד. וסיפר, שבעל המסעדה, אותו הוא מכיר אישית, נוהג לקנות את הבשר למסעדה באטליז בשוק הכרמל. אלא שבעל המסעדה לא נכח במסעדה בזמן הפשיטה, ולכן לא יכל לענות לשאלות הפקחים. ואלה החליטו לפיכך ש"הבשר ממקור לא ידוע" ולכן צריך להשמיד אותו.

אין לי ספק שבמסעדה של יהודים, היו נוהגים אחרת. הם לא היו מעזים לנהוג בשרירות לב שכזו. דווקא במסעדה של פליטים, אנשים שהאוכל אצלם הוא כמעט קדוש, לנהוג כך מראה על אטימות ורשעות. גם תגובת משרד הבריאות לכתבה, בה הם מודים בפירוש שהמשטרה זימנה אותם, יחד עם עוד פקחים מגופים אחרים, "לעשות סדר" אצל הפליטים שלווה בליווי משטרתי כבד, מרמזת שיש פה כוונה למרר לפליטים את החיים.

אין לי בעיה עם אכיפת חוקים והשתתת נורמות תברואה מודרניות. אבל בשלב ראשון, אולי כדאי להתחיל עם פינוי סדיר של פחי האשפה בשכונה, או ניקיון הרחובות. אזור התחנה המרכזית הפך בפועל אקס-טריטוריאלי, שבו אין אוכפים אך גם אין מספקים שרותים. אני הייתי מציע להתחיל באספקת שרותים, ורק אחרי כן להתחיל לאכוף.

המסעדה בה אכלתי אתמול, ברחוב נווה שאנן, היא לא אחת מאלו ברשימה מטה, אך כן מסומנת במפה, נראתה לי מאד נקייה (לא הצצתי למטבח) והאוכל בה, נראה טוב. האופציה הצמחונית, של נזיד עדשים אותו ניגבתי עם שתי אינג'רות, וירקות טריים חתוכים לידה, הייתה טעימה. הגרסה הסודנית לאינג'רה נקראת Kissra אגב, ושמים אותה מעל האוכל במקום מתחתיו כמו אצל האתיופים (שפעם היו חבשים…). יש לסודנים גם משהו הדומה ל Ugali הקנייתי, מין ממליגה מקמח תירס, לה הסודנים קוראים Aseeda. אלא שכיוון שאמרתי לבעלת המסעדה ש"אנא נבאטי", יעני צמחוני, היא הזהירה אותי שהם חותכים אותו בסכין של הבשר ולכן לא כדאי לי להזמין. הלוואי שבמסעדות ישראליות היו מפתחים קצת יותר מודעות מסוג זה.

יכולתי גם לתרגל שם ערבית מדוברת, ולנסות להבין את הלהג הסודני, שכנראה דומה למצרי, אבל אין שום בעיה להסתדר שם בעברית.

מה עוד מצאתי מעניין במסעדה? כאשר אני מנגב את העדשים עם האינג'רה, כמו חומוס עם פיתה, אני משתדל לא לטבול את האצבעות באוכל. אבל אצל הסודנים, ממש כמו ההודים, או הקנייתים, העיקר באכילה בידיים הוא משמוש האוכל. הם ממש משתדלים למקסם את שטח המגע בין אצבעותיהם וכף ידם לאוכל, ואת האינג'רה למשל הם מועכים לתוך האוכל, עושים גוש תוך לישה עם האצבעות, ומכניסים לפה. חוש המישוש הוא חלק נכבד מחוויית האכילה. לי זה קשה, למרות שחוש המישוש מאד משמעותי לי, רק לא באוכל…

רק למען הסר ספק – האוכל הסודני, והאתיופי, והאריתראי גם יחד לא מתקרבים לקרסולי הקרסוליים של ארוחות השחיתות הצמחוניות, טבעוניות ברובן, שהחבורה שלנו עושה כמה פעמים בשנה. הנה למשל כמה מנות מארוחת סוכות האחרונה, בסוכה של דורון.

מצגת זאת דורשת JavaScript.

ואלה המסעדות שבאזור התחנה המרכזית:

1. המסעדה של עבדאללה מוסטפא: מסעדה סודנית
נווה שאנן 13
מקום גדול, מתאים לקבוצות ואירועים.
מנות צמחוניות: פול סודאני, תבשיל עדשים, סלט
מנות בשריות: בשר, דגים, עוף על הגריל, קיסרה
בנוסף, תוכלו להגיע סתם כך בשביל תה, קפה ונרגילה.
2. סלאמה פינת התיבונים (מול התחנה המרכזית החדשה): האריתראית החדשה בעיר!
המסעדה נמצאת בתוך האנגר תעשייתי עם דלת כחולה.
המקום קטן יחסית, עדיף להגיע בקבוצות של עד 10 סועדים.
במקום תוכלו להנות מאינג'רה צמחונית או בשרית. האוכל טעים וטרי וכדאי להגיע רגע לפני שרעבים כי ההמתנה למנה אורכת בין 30-40 דקות.
למנה הצמחונית קוראים שירו (תבשיל של חומוס עם מגוון תבלינים ובצל מטוגן שמגיע על אינג'רה). אם הגעתם ביום טוב, יש במקום מבחר תבשילים צמחונים מתחלפים כמו במיה, עדשים, תפוחי אדמה וגזר מבושלים ומטובלים.
מנה של אינג'רה מספיקה לשניים-שלושה סועדים.3. מסעדת השלום: מסעדה סודנית
רחוב הגדוד העברי פינת בני ברק
מסעדה גדולה עם חצר פנימית – מתאימה לקבוצות גדולות ואירועים.
במקום מבחר גדול של מנות בשריות וצמחוניות – פול, עדשים, סלט חצילים סודני ועוד ועוד4. סלמה פינת מנשה בן ישראל (מול המסעדה הסינית סינג לונג): מסעדה אריתראית ואתיופית.
המסעדה המקסימה הזאת פתוחה בעיקר בשעות אחר הצהריים והערב. יש בה שני חדרים לא גדולים והיא מתאימה לקבוצות של עד 7-8 סועדות וסועדים.
אינג'רה בשרית או צמחונית מצויינת – שירו, עדשים, ירקות מבושלים וסלט.

5. וולפסון 64 א (קרוב להר ציון): מסעדה אריתראית
גודל בינוני
אוכל צמחוני ובשרי. תוכלו להזמין שירו, עדשים, סלט על האינג'רה המדוברת.
מנה צמחונית נוספת היא קיצ'ה פיטפיט – מוגשת לרוב כארוחת בוקר. מנה של חתיכות של בצק אפוי עם בצל מטוגן, שום, צ'ילי, עגבניות. מוגש בתוספת שמנת חמוצה
בעל הבית דובר עברית.

מילון מושגים:

למסעדות האריתראיות, כמה ברכות בטיגריניה:
סלאמנה: שלום
דחאנדו (dehando) – מה נשמע?
צובוק (tzubok) – טוב
בטעם צובוק – טוב מאד
סגה איי בלען (sega aybel'an) – בלי בשר
ירן ייליי (yeren yeley) – תודה רבה
חיסאב קנדיי (hisab kendey) – מה החשבון?
ברוך מגביי – בתאבון
ברוך לייטי – לילה טוב
למסעדות הסודניות, כמה ברכות בערבית ובפור:
מרחאבה: שלום (ערבית)
ביילה (baila) – שלום (פור)
איידלדליי (ideldelei) – מה נשמע (פור)
אנא נבאתי – אני צמחוני (ערבית)
סאלם אידק – יבורכו ידייך (ברכה מקובלת כשמישהו/י מגיש/ה לכן אוכל ושתיה)
שוקראן – תודה (ערבית)
טיברקיי – תודה (פור)
3 מחשבות על “לא חבשי, סודני

  1. פינגבק: בתחנה המרכזית | דרכי עצים

  2. יש בעיה במיספור רשימת המסעדות, וכדאי להוסיף מפת גוגל להקלת ההתמצאות 🙂

להשאיר תגובה

