Schiller


סבתה שלי הנריאטה, חניכת מערכת החינוך האוסטרו-הונגרית, נהגה לדקלם לי פואמות בגרמנית, שאותן למדה בעל פה, כמנהג הימים ההם, שבעים שנה קודם, וזכרה מהן כל מילה, גם כאשר כבר לא ממש זכרה מה שקרה יום קודם.Pic4

אחת הפואמות שאני זוכר, (היו הרבה), היא של Friedrich von Schiller, ונקראת Die Bürgschaft.  אני כבר לא זוכר את כולה, אבל אני זוכר שכאשר העריץ הרשע (dem Tyrannen) נוכח ששני החברים גיבורי הפואמה נשארים נאמנים זה לזה, למרות כל ניסיונותיו להפריד ביניהם, הוא מבקש מהם לאפשר לו להיות החבר השלישי בברית שביניהם, או כמו ש Schiller מנסח את זה:

Ich sei, gewährt mir die Bitte,
In eurem Bunde der Dritte!"

את הצליל של המשפט הזה, מפי סבתי, אני זוכר עד היום. שירים אחרים של Schiller לא קראתי מעבר לאלו שסבתי דקלמה לי. אבל מסתבר ש Schiller היה גם הוגה דעות נחשב, וכתב על אסתטיקה. לא מלמדים אותו כמו את בן תקופתו עימנואל קאנוט, ש"ביקורת כוח השיפוט" שלו היא חלק מכל קורס באסתטיקה. אבל פיטר בירגר, בספרו "תאוריה של אוונגרד" עליו כתבתי כאן, כן מאזכר את "על החינוך האסתטי של האדם בסדרת מכתבים" שלו (Über die ästhetische Erziehung des Menschen in einer Reihe von Briefen) ויש שם כמה דברים שמצאו חן בעיני.

Schiller גורס שהתפתחות התרבות הרסה את האחדות של החושים ושל הרוח. והוא כותב כך: "אנו רואים לפנינו….מעמדות שלמים של בני אדם שאינם מפתחים אלא מקצת מכישרונותיהם", "במקום לטבוע בטבעו את חותמה של האנושות, הוא (האדם) נעשה רק העתק של עסקו ומדעו" (מכתב 6)

זה הקטע שאתו אני מתחבר. אני רואה  כל כך הרבה אנשים, ההופכים להיות לא יותר מהעתק של העיסוק שלהם, שהפרישה, בדרך כלל הכפויה, מעיסוקם ממוטטת עליהם את עולמם ומשאירה אותם ככלי ריק, עד כדי כך שבריאותם מתערערת וחייהם מתקצרים.

התשובה של Schiller היא האמנות. לה יש לדעתו את הכוח לאחד חזרה בין החושים לרוח ולהפוך את האנשים לשלמים מחדש. "כבר בתוך חברת חלוקת העבודה, צריכה האמנות לאפשר את פיתוח טוטליות הכישורים האנושיים שהפרט מנוע מלפתח במסגרת תחום עיסוקו."  "אין זו אלא טעות שטיפוחם של כוחות יחידים מצריך ויתור על כללם". "בנו הדבר להחזיר ליושנו את הכלל הזה בטבענו שנחרב ביד האמנות (טכניקה ומדע) על ידי אמנות גבוהה ממנה (אמנות "גבוהה")."

יתכן ש Schiller צודק, ואכן האמנות יש לה את הכוח הנשגב הזה, אולי משום שאמנות גבוהה נמנעת מכל התערבות ישירה במציאות. אבל נכון לזמננו, יש דרכים אחרות. אנחנו חיים כיום חיים מספיק ארוכים, ויש לרובנו מספיק פנאי, יותר בגילאי הפוסט-גידול-ילדים, אבל לא רק, להיות לא רק "עיסוקנו" אלא גם לטפח טווח של כישרונות הקיימים בכל אחד מאתנו.  כך – להפוך אדם יותר שלם, יותר "עגול". לא רק "העתק של עסקו ומדעו".

התשובה שלי היא, בין היתר, לימודים בכלל ולימודי פילוסופיה בפרט. עשיתי את זה בעבר גם במקביל לעיסוקי, ועכשיו, כעיסוקי. כי אני יכול, והכנתי את הבסיס. אבל לכל אחד יש את התשובה שלו, ליתר דיוק, אוסף התשובות שנכון לו, לנטיותיו ולכישרונותיו הוא. במקומות שבהם אין לאדם מספיק "פנאי" כדי להיות יותר מאשר עיסוקו, יותר מבורג במכונת היצור הקפיטליסטית,  גם תוחלת החיים שלו כנראה לא מספיק ארוכה. אין לו תקופה מספיק ארוכה מעבר לגיל העבודה שבה היו יכולים כישרונותיו  האחרים, לא אלו הנדרשים לעיסוקו, לבוא לידי ביטוי ממילא.

5 מחשבות על “Schiller

  1. פינגבק: Goethe | דרכי עצים

  2. יפה ומעניין כתבת. אני רק לא יודע מדוע אתה כותב Schiller ו-Goethe במקום פשוט שילר וגתה, כמקובל. שניהם לא מוכרים בארצנו כפי שהיה ראוי. מחזותיו של שילר נודעו בכל העולם ("השודדים", "וילהלם טל" ועוד), ופעם היו מעלים אותם אפילו על בימות התיאטרון בארץ. אני מקווה שתמצא עניין בערך בוויקיפדיה בעברית (שהייתי כותבו העיקרי) ותשכיל להרחיבו ולשפרו עוד.

    • ויקיפדיה היא אכן מקור בלתי נדלה למידע, וכאשר אני כותב רשומות מסוג זה, אני תמיד בודק ומוודא את מה שאני זוכר, וגם משלים דברים משם. אני ניגש דווקא לערכים באנגלית או בגרמנית כי הם פשוט יותר רחבי היקף. אשמח לתרום למאמץ הויקיפדיה העברית, אלא שבמקרה של שילר וגתה, כל מה שהייתי יכול לתרום זה תרגום מהערך בשפות אחרות.
      לגבי השימוש בשם בשפת המקור: גם במקרה של גתה וגם של שילר, התעתיק העברי לא מעביר את המידע לגבי ההגייה הנכונה של שמותיהם, ולי זה מפריע. אבל לפחות אין כאן אומלאוטים…

  3. פינגבק: סבתי הנריאטה | דרכי עצים

  4. פינגבק: Weimar | דרכי עצים

כתיבת תגובה

