טבעונות היא מותרות?


הזדמנתי, באחד האמשים, לאירוע ההשקה של הגליון השני של כתב העת של המחלקה לפילוסופיה באוניברסיטת תל אביב, ששמו, המסתורי משהו הוא "0618 עיתון פילוסופיה". (הוא זמין לקריאה ברשת)

אחד המאמרים, שכטבעוני כמובן שדיבר אלי, היה "לאכול בעלי חיים בקטע אידאולוגי". התזה שם, בקיצור היא שאידאולוגיה מתבטאת במעשים, ומה שאתה אוכל או לא אוכל, זו דרך ישירה לבטא אידאולוגיה. המונח קרניזם, עליו כתבתי בעבר, מוזכר גם הוא, ומזכירים שם שלמרות שהתרבות השולטת היא תרבות של אוכלי בשר, עדיין, לבחור לאכול בשר זו בחירה אידאולוגית, בדיוק כמו צמחונות או טבעונות, ולאידאולוגיה זו אף ניתן שם: קרניזם.

היו כמה נואמים שם באירוע ההשקה, ואחת מהן, שהתייחסה למאמר הספציפי הזה, תהתה האם הבחירה האידאולוגית הזו באמת זמינה לכל האנשים. כי, אם טבעונות כרוכה בהוצאות גדולות יותר על אוכל, ואזי יש אנשים שטבעונות תגרום להם לרעוב, הרי שהבחירה בטבעונות היא לא באמת רק עניין של אידאולוגיה.

בואו נניח לרגע שיש מידה של אמת בדברים. אפשר אז לדבר על משהו שנקרא לו הגאוסיאן (Gaussian) הטבעוני.  יש כ 3% של צמחונים וטבעונים בעולם, ואני מניח שיש יותר מהם בשתי הקצוות של התפלגות ההכנסות האנושית.

normal-dist2-001

העניים ביותר טבעונים מתוך כורח. אולי שהם אולי רק צמחונים. אבל בכל מקרה, כאשר מדובר בתזונה בסיסית ביותר, נדרשים פחות משאבים ליצור מזון מן הצומח מאשר מן החי. אלא אם כן אתה צייד החי בשווי משקל עם סביבתך, כמו נאמר האסקימוסים (Inuit) של פעם ולא חקלאים של בעלי חיים.

אבל, פרט לקצה השמאלי הרחוק ביותר של התפלגות ההכנסות האנושית, שם זו טבעונות של אין ברירה, האם טבעונות אידאולוגית היא ברירה חופשית שמזומנת אך ורק למי שלא מתרגש מהפרש המחיר בין חלב רגיל לחלב סויה (כמעט כפול)? בין גבינה שמחירה בפיקוח לטופו? האם רוב האנושות אין לה את המותרות של לוותר על בשר, גם במחיר המוסרי, הבריאותי והסביבתי שאכילת בשר גובה?

התשובה היא כמובן לא. כ 40% מאוכלוסיית הודו היא צמחונית, בעיקר מסיבות של דת. והם יכולים "להרשות" לעצמם את זה. יש בהודו יותר צמחונים מאשר כל שאר הצמחונים בעולם, ורוב אלו ההודים, לא ממש עשירים.exportMap

אני יודע שבמשק ביתי, ההוצאה הכוללת על "תחליפי חלב" – חלב סויה, ממרח סויה, טופו, ירדה משמעותית לעומת ההוצאה על מוצרי החלב בתקופה בה היינו צורכים מוצרי חלב לרוב. כפית חלב הסויה שאני שם בכוס הקפה היומית אמנם עולה כפליים מכפית של חלב, אבל בחשבון חדשי, זה לא ניכר. זה לא מה שימנע ממישהו להפסיק לאכול בעלי חיים.

למרות שהכלכלה שלנו מעוותת מאד, ומחיר הבשר, החלב והביצים רחוק מלגלם את העלות האמתית של ייצורם, ולבטח שאינו כולל את המחיר הסביבתי של חקלאות בעלי החיים (יותר פליטת גזי חממה מכל אמצעי התחבורה בעולם יחד, לדוגמה), ולמרות שאין פיקוח על מחירי מוצרים מסויה, ומחירם לחלוטין אינו משקף את עלות ייצורם אלא את יכולתו הכלכלית של קהל יעד ספציפי,  עדיין, אני גורס, תזונה טבעונית זולה יותר.

אני לא מדבר על מסעדות, שבהן מנות צמחוניות, במידה ואלו קיימות, זולות יותר כמעט תמיד. ולא על פלאפל, הארוחה הטבעונית הכמעט מושלמת, שהיא גם הארוחה הזולה ביותר שאפשר לקנות מחוץ לבית.

אני גם לא מדבר על המחירים של מוצרים מעובדים צמחוניים כמו טבעול ודומיהם. אלו יקרים במידה לא סבירה, יקרים אף ממוצרי בשר מעובדים. הם גם ממילא לא טבעוניים (למעט ה"טחון") וכל כך מעובדים, ששומר נפשו ירחק מהם. הם דוגמה שלילית ל"צמחוני זה בריא", אבל הם נהנים מהתדמית הזו, לא בצדק. וכל כך קל וזול להכין לבד המבורגרים טבעוניים, שילוב של ירקות, קטניות ודגנים. מתכון כאן.

אני כן מדבר על זה שעדשים וקטניות, ואורז, וחומוס, ואטריות, זולים יותר מבשר, (למעט ה"עוף בשקל" המיתולוגי). ירקות ופירות? אני מניח שגם קרניסטים אוכלים מהם, או אמורים לאכול. כל שאר סל המצרכים – הדרך הטובה ביותר להוזיל אותו היא לעבור ממוצרים מעובדים למוצרים בסיסיים. שם פוטנציאל החיסכון היותר גדול. מדהים אותי מחדש כל פעם, כשאני מציץ אצל רמי לוי לעגלות הקניות של אנשים שנראה בבירור שמצבם הכלכלי גרוע, ורואה איזה קניות לא יעילות אפשר למצוא בהן.

אפשר היה לדבר גם על יחס העלות/תועלת הבריאותי של מעבר לתזונה טבעונית לעומת מעבר לצריכת מוצרים אורגניים, בהנחה שהעלות הנוספת של מזון אורגני שקולה לעלות נוספת של תזונה טבעונית (היא לא). אני מוכן לטעון שהתועלת הבריאותית של טבעונות גדולה מזו של צריכת מוצרים אורגניים (אבל אין לי מחקר זמין לשלוף כרגע, ולכן לא ברור לי למה בכלל הכנסתי את זה פה. אולי סתם כדי לבלבל את המוח?). אבל אנשים כן מבלבלים בין מזון צמחוני/טבעוני ומזון אורגני, וחבל. נכון יש פן אקולוגי לצריכת אוכל אורגני, אבל לרוב האנשים השיקול הוא בריאותני, לא מוסרי. זו לא בחירה אידאולוגית.

בעל מקרה, הנושא פה הוא בחירה בטבעונות ממניעים אידאולוגיים, לא בריאותיים. זה שיש תמריץ בריאותי  לעבור לטבעונות הוא יפה, אבל לא שייך לדיוננו שכאן. מה שאני מנסה להגיד כאן, בהרבה יותר מדי מילים, זה שלא ימכרו לכם שיש מישהו שלא יכול להרשות לעצמו לוותר על אכילת בעלי חיים ממניעים כלכליים. זה קשקוש.

ואני גם לא מוכן להסכים שכרוך בטבעונות יותר טרחה.  אם מישהו טוען שהוא אוכל בעלי חיים כי לא בא לו על הטרחה של הכנת אוכל לבד, אני לא קונה גם את זה. נכון שיש יותר טרחה בהכנת אוכל לבד לעומת מזונות מעובדים, ויתכן שמעט קשה יותר למצוא מזונות מעובדים טבעוניים (אלה של טבע-דלי דווקא טבעוניים וגם טעימים), אבל צריכת מזונות מעובדים לעומת מזונות בסיסיים היא לא עניין אידאולוגי, אלא עניין של סדר עדיפויות.

טבעונות היא לא לעשירים. היא לחסכנים. וגם לאנשים אכפת להם מה נכנס לגוף שלהם. נכון, קשה ללכת נגד הזרם, אבל לפחות זה לא עולה יותר.

7 מחשבות על “טבעונות היא מותרות?

  1. צודק במאה אחוז! אני צמחונית 30 שנים והייתי טבעונית למשך 5 שנים. להכין אוכל בבית ממרכיבים יסודיים תמיד יהיה יותר זול מלקנות בחוץ, וירקות, פירות, דגנים וקטניות לרוב זולים יותר ממוצרים מהחי. רק תחליפי הבשר והחלב הם יקרים, לדעתי, מכיוון שלא היינו אמורים לאכול מוצרים מן החי מלכתחילה, בטח לא בכמויות תעשייתיות, גם אין צורך אמיתי בתחליפי בשר, חלב וגבינות. הכשל בטיעון שטבעונות היא "פריבילגיה של עשירים" היא התבססות על אידיאולוגיה קרניסטית שמניחה שבשר הוא מוצר בסיס תזונתי שהעדרו מצריך תחליפים יקרים.

    • הנקודה לגבי ה"תחליפים" אכן נכונה. אבל סייטן וטופו טעימים לי, רק לא כשמנסים לדמות בעזרתם בשר..
      ואת הקפה, קשה לי לשתות שחור…

      • אני מבינה אותך לגמרי, אבל כדי לדייק את הנקודה שלי (וגם שלך בעצם) – טופו הוא מוצר אסייתי עתיק שלא נועד להחליף גבינה במקור, גם סייטן מקורו בבישול עממי ולא בחברות תעשייות שמייצרות "תחליפי בשר" כמו טבעול. אני לא אומרת לא לאכול תחליפים, רק שלא באמת צריך אותם מבחינה תזונתית. גם חלב סויה אפשר להכין בבית בקלות, מספל פולי סויה (שעולה כמה שקלים) אפשר לעשות 3 ליטרים חלב סויה, ללא חומרי שימור וללא ממתיקים…:)

  2. לדעתי מאז ששלושה מבני המשפחה הפכו לטבעונים, ולמרות שאני מבשלת כפול, לנו ולאלו שעדיין אוכלים בשר, עלות הסל החודשי שלנו קטנה בערך בשליש.

    • אצלנו, הבשר לא היה מלכתחילה מרכיב משמעותי בתקציב. רק אחד מבני אוכל בשר (לצערי) וגם זה הוא קיבל מעט מאד בבית. כך שאני יכול לשפוט רק לגבי המעבר החלקי של הבית מצמחונות לטבעונות. שם, יש ירידה בעלויות, בעיקר בגבינות. גבינות זה דבר יקר, במיוחד הקשות.

  3. מה שאותי מטריד הוא ה״טבעיות״ שבטבעונות. אנחנו בעלי מערכת שיניים של אוכלי-כל וזקוקים ל b12

  4. שלום
    אני כתבתי את המאמר המדובר בעיתון הפילוסופיה. דבר ראשון תודה על ההתייחסות, זה משמח אותי. רק עכשיו גיליתי את הבלוג שלך ואת הפוסט הזה וזה נראה כמו אחלה של בלוג. מעבר לכך אני רוצה גם להודות לך על התרומה לטיעון שלא היה לה מקום במאמר שלי.

כתיבת תגובה

