היומרה


אני ברשימת התפוצה של ההרצאות ב"פילוסופיה קונטיננטלית" במכון הצרפתי, (שהן בכלל במוזיאון תל אביב החל מלפני שנה). וכך יצא שקיבלתי מייל לא מזמן על "הכנס הבינלאומי הראשון בישראל על הגותו של  Jean-François Lyotard שהתקיים במשך יומיים בשבוע שעבר באוניברסיטה העברית.

אחותי גרה בירושלים, וחשבתי שזה רעיון טוב לשלב ביקור אצלה עם הכנס. כך יצא שבמשך יומיים הייתי אני הקהל בכנס האמור. וכשאני אומר שהייתי הקהל אני לא מתכוון שהייתי לבד באולם. אבל כן הייתי היחידי (רוב הזמן) שלא היה אחד מהמרצים, או קרוב של אחד המרצים שבא לשמוע את ההרצאה הספציפית שלו. הייתי גם היחידי שנוכח לכל אורך הכנס, שלא היה מבין ארבעת המארגנים. רוב המרצים באו רק למושב בו הם הירצו, למעט המרצים מחו"ל שבאו לכל המושבים שבהם לא דיברו בעברית.

אבל למרות שקידתי והתמדתי, חזרתי משם עם מעט מאד. באשמתי בעיקר. נדרשת המון יומרה להגיע לכנס כזה בלי לקרוא כמעט כלום ממה שכתב Lyotard, חמוש רק עם סט מושגים בסיסי שלו, בערך ברמה של ערך בויקיפדיה, ואחרי כמה הרצאות פה ושם, בעיקר של רונית פלג – שהייתה תלמידתו, שם במכון הצרפתי. די פתטי מצדי, אם להודות על האמת.

נכון, שיש לי הערכה לא קטנה ליכולת הלימוד שלי, הערכה מוגזמת מן הסתם. ואני חושב שיש לי יכולת לא רעה ללמוד בצורה לא לינארית, לסנתז הבנה מסוימת מדברים ששמעתי פה ושם עם דברים שקראתי פה ושם. ויתכן, שאחרי שיעבור זמן מה, והדברים ישקעו במקומותיהם בתהליך שאיש אינו מבין, יתברר שהיה משתלם לשבת את היומיים בכנס הזה. אבל כרגע, אני לא רואה בברור מה לקחתי משם.

זה היה מאמץ לא קטן. ההרצאות היו בין 25 ל 45 דקות (מעטים הפילוסופים המסוגלים לתזמן הרצאה) ונדרש ריכוז עילאי להקשיב לכל אחת. ולפני שהספקתי להרהר בדברים ולתת להם לשקוע, כבר התחילה ההרצאה הבאה. בערב, יצאתי משם ממש תשוש.

בכנסים שכאלה, גם לא נהוג לפרסם את נוסח ההרצאה, או אפילו תקציר שלה. אין גם תמסירים (handouts). ולכן, אין אפשרות לחזור ולהתעמק בדברים פעם נוספת. לאדם כמוני, שקל לו הרבה יותר לזכור דברים שהוא רואה מדברים שהוא שומע, זה ממש לא מוצלח. ניסיתי בעבר לפנות למרצים ולבקש את הנוסח, אך בדרך כלל נעניתי בשלילה. זה "עוד לא סופי" או שהם הולכים לפרסם את זה במקום אחר ולכן לא מעוניינים שהנוסח יסתובב לו שם בחוץ, או whatever. בשורה התחתונה, הנוסח הכתוב לא זמין.

לא ברור לי למה זה בסדר להקריא את הנוסח לפני קהל אבל לא לתת אותו לקרוא, לאותו הקהל ממש. אלא אם כן יש פה הנחה חצי מודעת ש"הקהל" ממילא לא ממש מקשיב להרצאה אלא בא רק להשמיע את דברו הוא. אבל במקרה של הכנס הזה, היה אחד בקהל שכן בא רק לשמוע, לא להשמיע. קורה..

אבל זה לא יעזור, כך זה בקהילה הזו. וזה לא מסיבות של תקציב, לא ממחסור באמצעים להדפיס חוברת עם ההרצאות. להעלות את ההרצאות לרשת לא עולה הרי כסף. יש כנראה משהו מפחיד ומאיים בזה שההגיגים שלך נמצאים "שם בחוץ" ואתה צריך לעמוד מאחריהם. זה לא כמו לפרסם תוצאות סימולציה או מדידות שעשית על שכלול מסוים במבנה של מחשב, כנהוג בכנסים בהם הייתי אני המציג. פה, זה אתה ומחשבותיך נטו, וגם אתה לא בטוח שבעוד שנה, או עשר שנים תמשיך לחשוב באותה צורה. סביר שלא. אבל מה שהשמעת בעל פה מי זוכר. מה שכתבת לעומת זאת, לזה יותר קשה להתכחש.

אבל אלו רק סברות כרס שלי, של אחד שמציץ לו מבחוץ פנימה אל תוך העולם הזה ומנסה להבין מה קורה. סוג ההבנה הזה, לא הוא זה שלמענו ישבתי שם. על הפן הסוציולוגי-אנתרופולוגי של קהילה כזאת של פילוסופים קל יחסית להתחקות ולהבין, וזה אפילו די משעשע לצפות בזה מבחוץ, אבל אין סיכוי שאכתוב על זה. מארחים אותי בקהילה הזו כל כך יפה, ומדובר פה באנשים באמת טובים, אפילו מאד, שאין בכוונתי לקלקל להם, או לי. מי שהולך וחוקר בהגותו של Lyotard  או Levinas הוא ממילא מי שמוסר, אתיקה ומחויבות חשובים לו. אנשים טובים, כבר אמרתי?

2 מחשבות על “היומרה

  1. יש מספר סיבות לחוסר הרצון להשאיר “Paper trail”
    1. הכנס שולי – לכן במידה ויש ענין לפרסם את זה בפורום מכובד יותר או למנוע העתקות נמנעים ממצגות כתובות.
    2. פחות רלוונטי כאן – מרצים מוזמנים מחברות נמנעים לעתים להשאיר עקבות כאשר מדברים על דברים בהתהוות או עתידיים. ראיתי את זה מספר פעמים. כולל בקשה לא לצלם!

  2. פינגבק: בין Différance ל Le Différend | דרכי עצים

כתיבת תגובה

