ג'לי סוג ב


P1040970

שם החיבה של אבא שלי הוא "אלקטרו". (בדרך כלל בתרועה רמה:"אאאאאאלקטרו!"). זו מזכרת לימים בהם היה לו עסק קטן לעבודות חשמל בשם היצירתי "אלקטרו מפרץ", במפרץ חיפה, בחצר (העזובה היום), שבתמונה מעלה, ליד צומת קריית אתא.

כעבור זמן מה נפרד אבי מהשותף שהיה לו שם, והקים עסק אחר במקום אחר במפרץ, שהפעם נקרא "מגע". לי, היה המיקום הראשון עדיף בהרבה, ולא הבנתי למה אבי עובר משם. כי בצד ימין של החצר, בדרך אל אלקטרו מפרץ שהייתה בעורף החצר, היה מפעל קטן ליצור ג'לי, קריש בעברית, שיש הקוראים לו מרמלדה. מפעל ידני עם תנורים יחסית קטנים שבהם אפו את הממתק הירוד הזה.images

המפעל כאמור היה "עבודת יד" ולפיכך הייתה לו הרבה תוצרת פגומה, שאבא שלי רכש במחיר אפסי, והביא הביתה, מגשים-מגשים. וזה היה פשוט נפלא. נכון, זה באמת ממתק ירוד, כולו סוכר, צבע מאכל וג'לטין מעצמות בקר טחונות, ובנוסף, אלו שהגיעו אלינו היו עקומים ושבורים, אבל – טרי מהתנור, הוא ממש מעדן. אכלתי ממנו כל כך הרבה שלא ברור לי איך יש לי עדיין שיניים בפה..

אלו שקונים בחנות הם בני כמה חודשים, אם לא שנים, כי זה ממתק שתאורטית כמעט לא מתקלקל, אבל הטעם – הוא ממש לא זה של הטרי.iStock_candies_c

יש גרסה "סוג א" של הממתק הזה, משהו שהצרפתים קוראים Pate de fruit, העשוי מפירות של ממש וסוכר, ללא ג'לטין מן החי, וכשהוא עשוי טוב, הוא חוויה קולינרית, ממתק לא זבלי בכלל, לא כמו אלו בצורת חצי ירח הנמכרים בשוק.Pates-de-Fruit-at-Fouquet-by-David-Lebovitz

אבל לאלו המשובחים אין עבורי את אותה האסוציאציה מעוררת הנוסטלגיה של "ג'לי סוג ב", ביטוי שהפך מושג בפני עצמו אצלנו, כינוי לכל סוג של מזון פשוט אך טעים, חסר פוזה. משהו כמו:"ברור, זה ג'לי סוג ב".

ורק כדי להשלים את התמונה, יש גם את הסוג הזה עם הפסים, שאחרי שנותקנו מהמקור המניב של אלקטרו מפרץ, היינו קונים בלוקים בלוקים, ופורסים דק דק, פרוסה אחת ליום, אולי שתיים. ומפרידים ביד צבע צבע, ואוכלים בהתענגות. בהחלט סוג ב. ולא לגנאי.מרמלדה

5 מחשבות על “ג'לי סוג ב

  1. אל תגלה לשום איש, אבל אני מתה על אלה שבצורת פלח עם כאילו "קליפה" (אלה שבתמונה למעלה). וקשה לי להאמין שהג'לטין הוא של עצמות בקר, כי הממתקים האלה הם פרווה. אולי מפיקים את זה מדגים.
    תתחדש על העיצוב! האלגנטיות שבפשטות.

    • אכן, היום זה כבר "ג'לטין מהודר" – מעצמות דגים. אבל אפילו במילקי של שטראוס היה עד לפני כשנתיים ג'לטין מעצמות בקר והרב של נהריה אישר את זה. כפי שהוא אמר:"מי שבאמת חשובה לו כשרות ממילא לא מתייחס לכשרות שלי". ראי למשל את התביעה היצוגית שהוגשה נגד שטראוס בעניין
      http://www.bhol.co.il/forum/topic.asp?topic_id=2024554&forum_id=16810

להשאיר תגובה

