שוב בחירות


בחירות בארה"ב ובחירות כאן, וכולם מנסים לשכנע. אבל לא את כולם – קהל המטרה העיקרי של השכנוע הם אלו שבאמצע. ברי הדעה, אלו שבימין ואלו שבשמאל – את אלו אין לאיש מוטיבציה לנסות ולשכנע. שם המשחק הוא גושים: גוש הימין, גושיש השמאל (יותר מעין פוליפ) ויש את שלולית החורף של האמצע. שם נמצא שדה הדיג העיקרי. כל אותם אנשים שפעם אחר פעם מצביעים למפלגות כלום הבאות ונעלמות כמו ד"ש, שינוי, הגמלאים, קדימה ובסיבוב הנוכחי "יש עתיד" ומפלגת העבודה (בגלגולה הנוכחי), בעצם לא שוכנעו בשום דבר ולא מאמינים בכלום. הם נותנים את קולותיהם לאוסף אופורטוניסטים שישתמשו במנדט שניתן להם אך ורק כדי לקדם את עצמם. ולכן, יתכן וחשוב שאנשים אלו ישוכנעו להצביע עבור מפלגה שיש לה דעה ודרך, שיש לה אמונה בצדקת דרך מסוימת, לא משנה באיזה צד של המפה הפוליטית. אם מישהו מתלבט באמצע, אך נוטה מעט לימין, ראוי שיצביע לימין, ואם הוא נוטה לשמאל, ולו קצת, כדאי שייתן את קולו למפלגת שמאל של ממש (כל עוד נשארו כאלה…) אבל את אלו שבמובהק בימין, כנראה שדי חסר סיכוי לנסות ולשכנע להצביע לשמאל, ולהפך.

בפועל, כל מאמצי השכנוע האלה, כל אותה תזזית תקשורתית, כל אותם הפוליטיקאים המחזרים על הפתחים, המופיעים בתשדירי תעמולת הבחירות, הלוחצים ידיים, המשתתפים בחגיגות הבר מצווה של בוחרי הפריימריס, כל אלה -אם אתה מקשיב למה שהם אומרים, אתה מבחין די מהר שאתה כמעט לא שומע אותם מדברים על הדברים שבאמת עומדים לבחירה כאן. או שהם חושבים שזה כבד מדי עבור ההמון הנבער, או שהם לא ממש יכולים לדבר על מה שבאמת עומד על הפרק, או שהם לא רוצים. בכל מקרה, הם מעדיפים להסיח את דעת הקהל עם ססמאות ריקות, sound bytes, one liners, העלבת והשמצת מתחריהם. הכל חוץ משיח של אמונות.

כי כנראה, שאי שם בעורף התודעה שלנו, גם אנחנו וגם אלו המציעים עצמם לייצג אותנו, מבינים שאי אפשר באמת לשנות את אמונתו של אדם, לבטח לא תוך זמן קצר. לא תוך ימים, לא תוך שבועות ולא תוך חודשים. אולי אפשר לשכנע אדם נעדר דעות ואמונות להצביע הנה ושמה משיקולים לא רלוונטיים כאלה ואחרים, כמו למשל הג'ל המשוח בשערו המאפיר של מועמד נאה אחד. אבל כמעט לא אפשרי, באמצעות שכנוע, לגרום לאדם להצביע מסיבות אידאולוגיות, מתוך אמונה בדרך מסוימת, אם לא הייתה לו דעה בתחילת מערכת הבחירות או שהייתה לו דעה נגדית.

אז מה כן?

אולי פעילות פרלמנטרית ראויה בין מערכת בחירות אחת לשניה? לא הצעות חוק פופוליסטיות שנועדו לייצר באזז תקשורתי, אלא כאלו שמקדמות חקיקה שראוי שתעשה. אתה רוצה להיות חבר כנסת? אז בוא לעבודה, גם בין מערכות בחירות. הראה את עצמך בהיכל, במליאה, בוועדות. תעשה משהו מועיל. ואם אתה לא מצליח, השיטה לא מתאימה למזגך או כישוריך, היכבד ולך לביתך.

אולי דוגמה אישית? אם אתה משלם שכר דירה חודשי במגדל יוקרה השווה למשכורתם ברוטו של עשרה פועלים, אולי עלול להיות לך קשה לשכנע שאתה מתאים להנהיג מפלגת פועלים? אם אתה מסתופף עם בעלי ההון במסעדות יוקרה בעוד אתה מתיימר להיאבק בהם, זה לא קצת מקשה לקחת את תעמולת הבחירות שלך ברצינות? ואם אין חשש לחוסר אמינות שלך באשר אתה מתיימר לייצג את המקופחים בעוד אתה יושב עמוק בתוך כיסם של הוועדים הגדולים של הנמלים וחברת החשמל, השולטים על אמצעי הייצור בדיוק כמו בעלי ההון, אך בלי שטרחו ורכשו אותם בכספם אלא עשו זאת בכוח הזרוע?

אם הצבעותיך עומדות שוב ושוב בניגוד מוחלט לאמונותיך המוצהרות, בניגוד לאינטרסים של הבוחרים שאת קולותיהם ביקשת וקיבלת,אין זו הדרך לשכנע את הבוחרים להצביע עבורך. אבל ההפך, בהחלט כן. אם קהל הבוחרים רואה שהאינטרסים שלו, והאג'נדה שלו, מיוצגים היטב, לא צריך באמת לשכנע אותם להצביע שוב עבור אותו מועמד/ת. כמובן שחשוב לנבחרים להביא לידיעת הקהל את מעשיהם – לא כולם מרותקים יומם וליל לערוץ הכנסת. אך זו אינה תעמולה, זה אינו ניסיון שכנוע. זהו קשר עם הציבור. זוהי שקיפות שלטונית. כך אמורים להיות הדברים, לא תרדמת חורף בין מערכות הבחירות, קצת רעש בזמן פציעות בתום כהונת הכנסת ומילים ריקות במערכת הבחירות.

ואם אתה בא אל המערכת הפוליטית מבחוץ, ואתה מבקש את קולות האנשים, אז כדי שאנשים ישתכנעו לתת את קולם לך, כדאי שתהיה לך היסטוריה של עשיה, של חיים התואמים את האמונות המוצהרות שלך, של הבעת אותן הדעות איתן אתה הולך לפוליטיקה  גם בתקופה שלפני ההליכה לפוליטיקה, ובמשך זמן משמעותי (הטור של יאיר לפיד בעיתון הוא דוגמה נגדית דווקא). שיהיה לך עבר שיש בו עומק, ועובי, ודחיסות, ואיכות. תן למשקל הסגולי שלך לעשות את העבודה. זה (אמור) לעבוד יותר טוב מהפלאברה הרגילה.

———————-

רשומה זו אמורה להיות כתובה כמאמר מערכת (Op-Ed) על פי הקווים המנחים של ה New York Times, במסגרת סדנת "כתיבה משפיעה" המתקיימת במרכז אשה לאשה בחיפה.

מודעות פרסומת

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s