אבו מאזן ואני


יש שני דברים המשותפים לי ולמחמוד עבאס: שנינו מצפת (בערך) , ושנינו לא מתכוונים לחזור לשם.

סיפור העלילה מתחיל דווקא באילת. לא במלון "אילת" שהיה פעם בעיר צפת, אליו נסענו לבלות אני וזוגתי כאשר היינו עדיין רק חברים (אנחנו עדיין חברים, רק לא רק…). לפי המושגים שלנו אז, לנסוע באוטובוס, למלון מעאפן בצפת באמצע החורף, לחדר לא מחומם, נחשב נופש של ממש.

הסיפור מתחיל בעיר אילת, ליתר דיוק, ביכטה המפליגה במפרץ אילת. מושגיה של אימא שלי על נופש היו הרבה יותר מפותחים משלי. אבל עצמותיה היו הרבה יותר פריכות משלי, והחלקה על סיפון אותה היכטה הסתיימה בעצם ירך מרוסקת ואשפוז ממושך בבית החולים איכילוב, אליו הוטסה. בכסף מהביטוח, קנתה אמא שלי דירת נופש בצפת.

הימים הם אותם הימים בהם הורה אריק שרון על בניה בלי חשבון בכל רחבי הארץ, לעולים שהיו אמורים להגיע בהמוניהם מברית המועצות המתפרקת. גם על הר כנען ליד צפת צצה שכונה גדולה, הקרויה היום על שם מנחם בגין. הבתים בה נבנו באיכות ירודה, אך על פי תכנון די מוצלח. דא עקא שלא את כל העולים הצלחנו ליירט בדרך לארצות הברית וקנדה, ונשארו המון דירות שהקבלנים השתדלו להיפטר מהן כמעט בכל מחיר. וכך, במחיר של ירך שבורה, כ 30000 ש"ח, קנתה אמא שלי דירת שני חדרים, בתוך מתחם של 8 דירות שלכל אחת כניסה נפרדת, עם מרפסת גדולה שבאותם ימים, לפני שבנו עוד במורד הגבעה, צפתה אל הכינרת.

צפת היא מקום שבאמת נעים להיות בו בקיץ. ממש לא צריך שם מזגן. היו שנים, לפני שכולנו "מוזגנו" לעייפה,  שבמקום לנסוע לחו"ל, אנשים נסעו בקיץ לאחד הפנסיונים בהר כנען, לברוח קצת מן החום. וזה מה שעשתה אמא שלי, הרבה שנים אחרי שצפת חדלה להיות אתר נופש מסוג זה. בכל קיץ, ביולי-אוגוסט, היא עזבה את תל אביב, ועם הבעל והכלבה, נדדה לצפת, לדירה אותה ריהטה בטוב טעם אופייני, כדירת נופש ממש חביבה. שם היא לא עשתה הרבה: קראה, שיחקה סקרבל, ירדה לכינרת, הלכה לטיפולים במצפה הימים הסמוך. משעמם על פי מושגיי, אבל אמא שלי גדלה במקום ובזמן שבו הבילוי היה חודש בעיירת מרחצאות, כמו קרלובי וארי או מריאנבאד.

את העצמות הפריכות לא ירשתי ממנה, אבל את הדירה בצפת כן. וכך, במשך כמה שנים, הייתה לי, יחד עם אחותי, דירה בצפת. במובן זה, גם אני, כמו מחמוד עבאס – מצפת. הייתה תקופה שבני הגדול שירת ליד צפת, בצידו האחר של הר כנען, והצעתי לו את הדירה לשימושו, אבל זה לא ממש התאים לו. אז השכרנו אותה לכל מיני טיפוסים בשכר דירה די סימלי, שבקושי כיסה את הוצאות תחזוקת הדירה.

דווקא אפשר לקבל שכר דירה טוב בצפת, אבל דירות כאלה, המושכרות לחרדים, צריכות שיהיה להן נתון אחד חשוב – צריך לראות מהן את קבר קבר רבי שמעון בר יוחאי אשר במירון. נדרש נוף אל הקבר, וכזה לא היה לדירה שלנו. גם השכונה כולה הלכה והתדרדרה, כמו העיר צפת עצמה, והייתה מאוכלסת בעיקר בקשישים עניים יוצאי ברית המועצות שלא היו מסוגלים לתחזק את הבתים, ועיריית צפת מצידה לא הייתה מסוגלת לתחזק את המרחב שבין הבתים.

כמו מחמוד עבאס, שלא מתחשק לו כנראה לחזור לגור בעיר מלאה חרדים דלפונים וקשישים קשי יום, גם לי לא התחשק לגור שם, או אפילו לבוא לשם לנופש. במקום להשקיע הון באיטום ושיפוץ הדירה, מכרנו את הדירה וזהו. תם הפרק של צפת בחיינו.

אני קצת מצטער על זה, אבל לא מאד. כי העיר צפת, שפעם הייתה מקום נופש יוקרתי, וכמעט הייתה קריית אומנים, היא ממילא היום מקום ממש לא סימפתי, אפילו לא להגיע אליו כתייר. אני יכול להמליץ לאבו-מאזן על כמה מקומות הרבה יותר נעימים, בארצנו ומחוצה לה. גם הרב של העיר צפת, על פסקי ההלכה האולטרה-גזעניים שלו כנגד ערבים ונגד השכרת דירות לערבים, לא ממש משפר את האווירה בעיר, בוודאי לא לתיירים דוברי ערבית. מעניין אם הוא מתיר לבתי מלון להשכיר חדרים לערבים.

אני כן יכול להציע לפוליטיקאים שלנו לשים טוב טוב לב למה שאבו-מאזן אומר, ולהפסיק להתעלם מדבריו. מאכזבת כרגיל (למה בעצם? הרי אין לי ממש ציפיות ממנה) הייתה תגובת שלי יחימוביץ, שהתעלמה ממה שהוא ביטוי מילולי כמעט ראשון לוויתור דה-פקטו של רוב הפליטים על זכות השיבה, ובחרה אך לנגח את הצעתו להסתפק בגבולות 67 למדינה הפלסטינית. התגובה של יחימוביץ, ושל נתניהו, הוכיחה לפלסטינים שלא שווה להם לעשות את המאמץ  הכרוך בוויתור דה-יורה על זכות השיבה. לא זה מה שבאמת מונע את סיום הסכסוך אתם. אנחנו פשוט רוצים את הכל, את כל הטריטוריה. מה עם האוכלוסייה היושבת בה? נחשוב על זה אחר כך..

אולי כדאי לפלסטינים להצטרף לאחד הוועדים הגדולים במשק, נאמר עובדי הנמלים, אז תהייה להם תמיכה מובטחת של מנהיגת "המפלגה המרכזית", יחימוביץ.

או שאולי הפלסטינים צריכים להמיר את זכות השיבה בזכות הישיבה, בקופאיות יחימוביץ כן מוכנה לתמוך.

אבל בחזרה לצפת. היום היא כאמור כבר לא מקום מלהיב לבוא אליו. גם מצפה הימים הסמוך איבד את הקסם הטבעוני-אורגני-בריאותני חמור הסבר שהיה לו בימי הדוקטור ירוס. כיום יש בו מסעדת בשרים, והוא כולו הפך מין מקום מפונפן שבו מסתובבים אנשים בחלוקים לבנים בין עיסוי איורוודי לטיפול באבנים חמות, תוך לגימת תה צמחים. הדוקטור ירוס מתהפך בוודאי בקברו.

יש עוד מישהי שהיא מצפת (בערך), ולא מתכוונת לחזור לשם – אולי בגלל שהיא כבר מתה: שושנה דמארי. בשיר שלה לפחות, היא מצפת , ואולי כמחווה לצפתי האחר, אבו-מאזן, שמלתה בסרטון מטה בו היא מבצעת את השיר, תפורה מכאפיות פלסטיניות.

את השיר הזה שרנו כל הדרך, ברגל ממירון לצפת, אני וכמה חברים מבית הספר כשעזבנו באחת בלילה את מחנה האוהלים של הטיול "מים לים" בחורשה ליד מירון, והחלטנו ללכת ברגל לצפת. ממילא אי אפשר היה לישון, עם כל עסקי מריחת פני הישנים במשחת שיניים ושפיכת מים על האוהלים. אז קמנו, והלכנו ברגל לצפת, כשאנחנו שרים כל הדרך בקולי קולות: "כן ככה זה אצלי בפרט, אני מצפת, זה בי נדבק זה בי נחרת, אני מצפת". 

הגענו לעיר בערך בשלוש בבוקר, והפלא זה פלא, הכל היה סגור. אז עשינו סיבוב, מצאנו מאפיה פתוחה , הצטיידנו בשק לחמניות חמות מהתנור, וחזרנו, אני חושב שבטרמפ, למאהל. אבל גם היום, אין הרבה יותר מזה בצפת, לבטח לא מבחינה קולינרית. יש את "סעודה בגן עדן" על הר כנען, לה יש תפריט צמחוני לא רע, ויש את ראש פינה הסמוכה. אבל בצפת? כלום. זה בערך המקום היחידי בארץ בו אפילו לרשת ארומה אין סניף. אולי עכשיו, עם פתיחת בית הספר לרפואה, יפתחו מקומות.

אז זה בערך כל מה שעלה לי בראש על צפת. לא מעט, תודו..

12 מחשבות על “אבו מאזן ואני

  1. כרגיל מאוד מהנה. במירון נמצא קבר רבי שמעון בר יוחאי ולעומת זאת קבר האר"י במורדות צפת.

  2. אני לא מתה על ההתנגחות הקבועה שלך ביחימוביץ, ועוד פחות מזה על הקביעה שלך (בפוסט החדש) שמי שמצביעים עבורה "בעצם לא שוכנעו בשום דבר ולא מאמינים בכלום", אבל מה שנכון נכון: התגובה שלה להצהרה של אבו מאזן הייתה לא נבונה ולא הוגנת, ואני לא יכולה להסביר אותה בשום שיקולים פוליטיים זהירים ו/או מרחיקי ראות. פשוט טעות מצידה, אולי אפילו פחדנות. מאוד התאכזבתי ממנה דווקא בגלל זה. זו הייתה הצהרה מאוד חשובה של אבו מאזן, גם אם הוא לא התכוון בדיוק לכל מה שאמר, והיא הייתה ראוי לתגובה יותר הולמת.

    • לדעתי היא קרייריסטית חפה מכל אידאולוגיה, ואלה יותר מסוכנים, כי הם מטעים את הציבור וגונבים את קולותיו.

      • אני לא מתרשמת כך, ומוזר לי שאומרים דבר כזה על מי שעסקה באג'נדה שלה (ה"חברתית") עוד הרבה לפני שזה היה כל כך פופולרי – ולכן אני לא חושבת שהיא מסוכנת וגונבת קולות, וגם לא שהיא חפה מכל אידיאולוגיה. אבל האופן שבו היא הגיבה על ההצהרה של אבו מאזן היה לא רציני ולא מקצועי, וגם, אני נאלצת להודות, לא מבשר טובות.

  3. עדה, אני לא מנסה לשכנע. אני רק אומר את דעתי. אבל אני מעריך את מי שאומר את דעתו, ופה – נתניהו כבר עדיף בעיני על לפיד ויחימוביץ. לפחות ברור מה הוא לא הולך לעשות…

  4. יופי של פוסט.
    מפעיל.
    המעקב אחר נפתוליו השאיר אותי מתנשמת. אין ספק שהיכולת שלי לבצע פניות חדות במהירות תשתפר ככל שאוסיף ואקרא את הפוסטים שלך.

להשאיר תגובה

