המפץ הסרוג


זה קרה! ה"מפץ הסרוג" קרא לזה חבר הכנסת כץ; האיחוד בין הבית היהודי והאיחוד הלאומי. ויש לי  שם מצוין והולם להציע למפלגה החדשה. תורידו את "הבית" ואת "האיחוד" ותישארו עם: המפלגה היהודית-לאומית, ובלועזית: המפלגה היודאו-נציונליסטית או בקיצור היודו-נאצית.

כי זה מה שמאחד את הסרוגים מהבית והסרוגים מהאיחוד. הם כולם יודו-נאצים. גם מיכאל בן ארי, גם אריה אלדד וכן, גם חבר הכנסת כץ, שכינויו המתיילד "כצל'ה" לא מצליח להסתיר את היותו גזען חשוך המאמין באמונה שלמה בעליונות המוחלטת של העם היהודי על כל עם אחר, וברישיון שהוא חושב שזה נותן לו לחולל כל מעשה עוולה לבני כל עם אחר.

האמת, אין לי הרבה מה להגיד על חבורת היודו-נאצים המתנחמדת הזו. פרט אולי שאני לא קונה את טענתם שהם "גם זה וגם זה" – שהם לא פרזיטים כמו ש"ס ושאר החרדים. בני ישיבות ההסדר משרתים בצבא 14 חודשים, לעומת 36 שאני ובניי חויבנו לשרת. ומעלליהם במהלך 14 החודשים האלה, במיוחד כשהם מקלגסים את האוכלוסייה הפלסטינית הכבושה, גורמים לי להצטער גם על "תרומה" זו שלהם.

על כל פנים, הביטוי "מפץ הסרוג" הזכיר לי עבודה סרוגה שראיתי שלושה ימים קודם לכן בתערוכה המצוינת "חדרי פלאות" במוזיאון הרצליה.

והנה עוד כמה עבודות מאותה תערוכה:

מודעות פרסומת

11 מחשבות על “המפץ הסרוג

  1. מאת נגה בן זקין
    גד,
    כשאתה כותב רשימה ביקורתית כדאי שתזהר משימוש בביטויים קיצוניים.אני מציעה שתחשוב שוב על הביטוי יודונאצים.אתה מתנגד לתפיסת העולם הנציונליסטית שלהם.אך זה לא נאציזם ובוודאי ודאי הם לא נאצים!

    • אז איך לקרוא להם? גזענים מתועבים נשמע יותר טוב? אחוזי טרוף משיחי? עלוקות אנטי דמוקרטיות? פשיסטים נשמע יותר מתון מנאצים?

  2. מאת נגה
    מה דעתך על "סתם"המפלגה הלאומית היהודית?או הלאומנית היהודית?
    אה?

  3. נגה, ההשוואה לנאצים בעייתית מסיבה פשוטה: שאלו שמשתמשים בביטוי עורכים בעצם השוואה בין הלאומנים היהודים של היום ללאומנים של גרמניה בסוף שנות העשרים, בעוד שאלו שנפגעים מהביטוי נפגעים בעצם מההשוואה בין הלאומנים היהודים של היום ללאומנים של גרמניה בתחילת שנות הארבעים. זה הבדל מכריע. ההשוואה השנייה כל כך מופרעת ומופרכת, שברור שאף אחד ממי שמשתמש בביטוי "יודונאצי" אינו מתכוון אליה. לפעמים זה לא קל, אבל תמיד כדאי לרדת לסוף דעתו של הדובר בטרם נפגעים מדבריו.

    • עודד, תודה על ההבהרה. חשבתי שעברו כמה שנים מאז שישעיהו ליבוביץ השתמש בביטוי, וחשבתי שזהו כבר ביטוי שברורה הקונוטציה שלו.

      • בשמחה. השואה הייתה פשע כה אדיר מימדים שמבצעיו התקבעו בתודעה הציונית העממית כמעין דמונים מפלאנטה אחרת, דמויות שטחיות מיתולוגיות ולא כבני אדם אמיתיים, עם עומק היסטורי, עם לפני ועם אחרי. זה ללא ספק הכשל הגדול ביותר של הוראת השואה בישראל, וזו גם בעצם ההצלחה הגדולה של הרעיון הנאצי, שכשהנשא שלו נגס בקורבנו הוא העביר לו בהצלחה את הנגיף של עצם הכחשת האנושיות של בני אדם.

      • לא זו בלבד שאנחנו נגועים בנגיף, אלא אנו אף מטפחים ומשמרים את הקורבניות שלנו כדי שנוכל להמשיך ולקרבן אחרים. ואני חושב, שכבר מיצינו את יתרת הזכות הזו, כבר ב 1948.

  4. שלום עודד
    קיבלתי את ההסבר.אני לא בדיוק נפגעתי מהביטוי, יותר הזדעדעתי ממנו.בכל זאת הקונוטציה שלו בימינו היא עדיין של שנות שנותהארבעים.כך נראה לי.
    גד,
    ההסבר שלו מתאים לך?

    • עודד קלע אל חוט השערה. בוודאי שהקונוטציה היא של גזענות ושלילת זכויות אזרח ולא של "הפתרון הסופי". בעיני לדוגמה, יש דעות יודו-נאציות ל 69% מהאוכלוסייה הישראלית, המוכנה (לפי סקר מהבוקר) לספח את השטחים בלי להעניק זכויות אזרח לתושבים הפלסטינים היושבים בהם. לא עכשיו ולא אף פעם.

  5. גד
    אני עדיין עומדת על דעתי שהביטוי יודו- נאצים אינו מתאים. המילה נאצים נגזרה מהשם:נציונל-סוציאליזם.הלאומנים היהודים רחוקים מאוד מסוציאליזם,הם כן בעד שלילת זכויות מתושבים,אך לא מטעמים גזעניים.בני-דודינו הם מאותו גזע כמונו.הדוגלים באפשרות דלעיל הם "רק"לאומנים קיצוניים ששכחו מוסר ואנושיות מהם.בנוסף לכך הם שכחו שלא ניתן לשלוט על עם אחר בלי שזה יתנקם קודם כל בנו.
    באשר לך, כשאתה משתמש במילה כה קיצונית, אתה מסיט את דעת הקורא מהכוונה האמיתית שלך: להוקיע את דעוחיהם ומעשיהם.

  6. אנונימית, הביטוי יודו-נאצי הוא אכן ביטוי חריף ועבור הנראטיב הציוני המקובל הוא בלתי נתפס ובלתי נסבל. ואף על פי כן, הקשר בין הציונות לנאציזם הוא עמוק יותר מאשר התמונה השטוחה של "רודף ונרדף", "בעיה ופיתרון". דווקא הבלוגר הציוני דני בן ישי מיטיב לפרט על הקשר הזה בפוסט המצוין "מה בין ציונות לאנטישמיות" (http://israblog.nana10.co.il/blogread.asp?blog=537180&blogcode=11545501). ממליץ לך לקרוא.
    בעיני, האנטישמיות היא מקרה פרטי של שנאת הזר. שנאת הזר ורדיפתו רק בשל זרותו יכולה להיעשות בשם המדע (דרוויניזם חברתי, גזענות) או בשם דת האהבה (אינקוויזיציה) או בשם אלוהים ואידאות רבים אחרים. לנציונליסטים הישראליים אכן אין צורך בתורת הגזע (שכן אנו והערבים שמים, והגזענות היום לא באופנה), אבל עמוק בתוכם הם מסתמכים על "תורת המלך", ועל רעיון העליונות היהודית.

להשארת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s