"חומוס" מכל דבר


 

ה"חומוס" הזה הוא מזון טבעוני מעולה. יש בו שילוב של קטניות (פולי חומוס ו/או שעועית ו/או עדשים) ודגנים (השומשום שבטחינה) ולכן הוא מספק את כל חומצות האמינו הנחוצות לנו בבת אחת. (למרות שזה גם בסדר לאכול קטניות ודגנים לחוד, בזמנים שונים).

משרים במים קילו פולי חומוס (עדיף קטנים)  במשך כ 24 שעות. מחליפים את המים פעם או פעמיים ומסירים בכף את הקצף שהצטבר מעל. בקיץ כדאי להכניס ביום את הפולים בהשריה למקרר.

מבשלים בסיר לחץ, כשעה מרגע שנבנה הלחץ בסיר. לא במי ההשריה! צריך סיר גדול בשביל קילו פולים. סיר של 7 ליטר הוא גבולי. יש טוענים שצריך לבשל יותר זמן כדי לקבל טעם כבד יותר. אני מעדיף את זה קל.

אני שם בצד שתי כוסות פולים מבושלים, ואת השאר מקפיא במנות, עם קצת מי השריה בכל מנה, לחומוס עתידי או סתם פולים לנשנוש עם בצל סגול קצוץ דק, מלח ושמן זית. אין טעם להכין הרבה חומוס בפעם אחת. טעמו לא נשמר.

את קופסאות הפולים הקפואים אפשר להוציא מהמקפיא בערב, ואז יש פולים מוכנים בבוקר, כל בוקר אם רוצים, להכנת חומוס טרי.

במעבד המזון עם סכין הפלדה, שמים:

  •  שתי כוסות של פולים מבושלים (אין צורך להסיר את הקליפות הדקות של פולי החומוס)
  • טחינה לפי הטעם, כ 2 כפות גדושות. יכולה להיות טחינה מלאה.
  • מיץ טרי מלימון שלם (עם מלח לימון, כמו במסעדות, זה הרבה פחות טעים)
  • מלח על פי הטעם
  • כמון טחון על פי הטעם.

מפעילים ומוסיפים לאט תוך הפעולה ממי הבישול לקבלת הסמיכות הרצויה עד שהחומוס חלק ולא גרגרי. אם רוצים חומוס יותר משחתי, יותר כבד, אפשר לרסק את פולי החומוס לבדם כמה דקות, ורק אז להוסיף את שאר המרכיבים.

את אותו המתכון אפשר לעשות במקום עם פולי חומוס גם עם שעועית, פולי אזוקי, פול, וכל סוגי העדשים. עדשים קטנות הבישול יותר קצר, ואולי לא צריך לבשל מראש ולהקפיא. שילוב של כמה סוגי קטניות גם הולך טוב. ניסיתי שילוב של חומוס ושעועית לבנה והיה מעולה.

מי שרגיש לסומסום, או שבא לו פחות כבד, יכול פשוט להשמיט את הטחינה, אבל להוסיף שמן זית במקום. יש המוסיפים חמאת בוטנים או חמאת שקדים. במקום הטחינה או בנוסף. אני  לא שם חמאת בוטנים כי אני אוהב חומוס לא כבד. אבל זה כן טעים, ולא צריך יותר מכפית או שתיים כדי לתת את הטעם הנוסף.

הכי טעים כשזה חם מיד אחרי ההכנה. עדיין טעים אחרי יום יומיים במקרר. עדיין לא שרד יותר מזה, כי לא הכנתי כמויות גדולות בבת אחת.

אין שמן זית בחומוס הזה, אבל כל אחד יכול לשפוך מעל כמה שבא לו.
אין גם גזים מהחומוס הזה, אולי בגלל ההשריה הארוכה.

למה זה יותר טעים מחומוס במסעדה? שתי  סיבות: אני לא משתמש במלח לימון אלא במיץ לימון טרי. הבדל אדיר בטעם. שנית, כי אני לא משתמש בסודה לשתייה כדי לקצר את זמן הבישול של הפולים. השילוב של השרייה וסיר לחץ מייתר את הסודה, וזה גם יוצא יותר טעים בלי הסודה.

עושים את זה פשוט, מחמרים טובים, ואז זה כל כך טעים שנדרשת משאית חומוס כדי לעמוד בקצב.

חומוס

יש בבלוג עוד מתכונים טבעוניים וגם עוד רשימות  הקשורות לטבעונות.

8 מחשבות על “"חומוס" מכל דבר

  1. פינגבק: המשתה | דרכי עצים

  2. גם אני מכין חומוס בצורה די דומה, אם כי לא משתמש בסיר לחץ אלא בסיר רגיל ואכן צריך לבשל מספר שעות. אני מוסיף גם פלפל שחור (גם לפולים הלא טחונים, אלה לנשנוש. שם, בעיני, זה מרכיב מרכזי) שהוא חיוני בעיני. לא חייבים מג'ימיקס. אני טוחן במטחנה די קטנה, כל פעם בערך כוס וזה נהדר. אפשר גם לטחון ב"מוט" כמו כזה שטוחנים איתו מרק.
    אני עדיין אוהב מאד לאכול חומוס בחומוסיות שאני מעריך. הוא אחר מהחומוס שאני מכין וטעים מאד.
    בתאבון !

כתיבת תגובה

